کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام فیلم‌ها به فجر ۳۹ می‌رسند؟

15 آذر 1399 ساعت 13:29

یکی از دلایل مخالفان برگزاری جشنواره فجر در بهمن امسال آن بود که با توجه به شروع ویروس کرونا از سال گذشته و بحرانی شدن شرایط این امکان برای فیلم سازان نبوده است که فیلم خود را به این جشنواره برسانند.با این وجود تعدادی از کارگردانان فیلمبرداری آثار خود را امسال به اتمام رسانده‌اند و در حال پشت‌سر گذاشتن مراحل فنی هستند و یا آماده نمایش شده‌اند


به گزارش جهان نیوز به نقل از خبرگزارش دانشجو، با ادامه پیدا کردن وضعیت نامشخص کرونا، در هفته‌های اخیر بازار گمانه زنی‌ها درباره‌ی برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فجر گرم بود و برخی باتوجه به موانع پیش روی این جشنواره از عدم برگزای آن در بهمن ماه امسال خبر می‌دادند. یکی از دلایل مخالفان برگزاری جشنواره فجر در بهمن امسال آن بود که با توجه به شروع ویروس کرونا از سال گذشته و بحرانی شدن شرایط این امکان برای فیلم سازان نبوده است که فیلم خود را به این جشنواره برسانند. در واقع آن‌ها معتقدند با این شرایط تعداد معدودی فیلم توانستند فرم فراخوان این جشنواره را پر کنند و اثر کامل خود را به دفتر جشنواره بفرستند.


با توجه به شرایط ویژه امسال البته نمی‌توان همچون سال‌های گذشته شاهد حضور میزان بالای شرکت کنندگان بود و این کاملا طبیعی است. در این مورد، دبیر جشنواره پیش‌تر نیز اعلام کرده بود درصورت لزوم، فیلم‌هایی را که سال گذشته تولید شده، اما به جشنواره نرسیده‌اند نیز می‌پذیرند و بنابراین با حجم خوبی از فیلم‌ها مواجه می‌شویم.
 
با این وجود تعدادی از کارگردانان فیلمبرداری آثار خود را امسال به اتمام رسانده‌اند و در حال پشت‌سر گذاشتن مراحل فنی هستند و یا آماده نمایش شده‌اند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قهرمان
قهرمان، آخرین اثر اصغر فرهادی پاییز سال گذشته در ایران با بازیگران اغلب ناشناس و بومی در کنار بازیگران مطرح ایرانی در شهر شیراز جلوی دوربین رفت. فرهادی با این اثر به کشورش باز می‌گردد تا دوباره تحلیلی از جامعه ایرانی ارائه دهد که مایه‌هایی از یک تریلر روان‌شناسانه را هم در خود دارد. تهیه این اثر بر عهده خود فرهادی و الکساندر ماله‌گی از کمپانی ممنتو فیلمز است. در این فیلم محسن تنابنده و امیر جدیدی به ایفای نقش می‌پردازند.

الکساندر مورو، نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو که تاکنون پخش ۵ فیلم بین‌المللی فرهادی را بر عهده داشته نیز درباره این پروژه جدید سینمایی، گفته بود:

«مفتخریم که یک پروژه جدید سینمایی از سینماگر مؤلف بزرگ، اصغر فرهادی ارائه دهیم؛ او کارگردانی ثابت قدم و استاد تعلیق است که مخاطبان را به سینما می‌کشاند.

فیلمنامه قهرمان فوق‌العاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد.»

گشت ارشاد ۳
گشت ارشاد ۳ یا گشت ۳ فیلمی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی است. این فیلم سومین سری از فیلم‌های گشت ارشاد و ادامه‌ای بر گشت ارشاد ۱ و گشت ارشاد ۲ است.

بهنام بانی قرار است اولین حضور خود در عرصه بازیگری را با گشت 3 تجربه کند. علاوه بر او ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، ریحانه پارسا، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی مقدم با معرفی علیرضا خواجه نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران گشت ارشاد ۳ را تشکیل می‌دهند.

دست انداز
«دست انداز» به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی فرزاد فخری زاده خود را به جشنواره می‌رساند. فیلمی اجتماعی با چاشنی طنز که در خلاصه داستان آن آمده است: "رها که علاقه‌مند به نویسندگی است آخرین داستان خود را با آرزوهایش همراه می‌کند".

رضا کیانیان، حبیب رضایی، هدی زین‌العابدین، رویا نونهالی و همایون ارشادی بازیگران فیلم دست انداز هستند.

ابلق
فیلم تازه نرگس آبیار به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی با نام «بی وقتی» پروانه ساخت گرفت که در روند ساخت به نام «ابلق» تغییر نام داد. این فیلم جدیدترین فیلم در کارنامه نرگس آبیار است و بخش عمده آن در یک لوکیشن در شمال تهران جلوی دوربین رفته است.

نرگس آبیار در «ابلق» یک سوژه اجتماعی را مطرح و فیلمی با محوریت زنان را به نمایش می‌گذارد. فیلمی که با توجه به اظهارات برخی از بازیگران آن متفاوت‌ترین اثر نرگس آبیار خواهد بود.

امین میری بازیگر این فیلم درباره کیفیت فیلم سینمایی ابلق گفت:«این فیلم سوژه بسیار بکری دارد، اثر در شرایط بسیار سختی ساخته شده و بازیگران هم نسبت به کار‌های قبلی خود نقش‌های بسیار متفاوتی را بازی کرده اند، به عنوان مثال «بهرام رادان» تاکنون چنین حضوری در سینما نداشته است.»

بهرام رادان، هوتن شکیبا، مهران احمدی، الناز شاکردوست، گلاره عباسی و... بازیگرانی هستند که در این فیلم در کنار امین میری به ایفای نقش پرداخته اند.

شیشلیک
جدیدترین و متفاوت‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان در مقام کارگردان است. اثری با حضور چهره‌های مطرح سینمای کشور که در آن بازیگرانی همچون رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور در آن به ایفای نقش پرداخته اند.

او در این فیلم دست به تجربه‌ای نو زده و برخلاف اثار قبلی خود که اغلب در ژانر تاریخی و سیاسی بودند به سمت ژانر کمدی رفته است. اتفاقی که برای مهدویان به طور کامل چرخشی ۳۶۰ درجه از سینمای مرسوم خود محسوب می‌شود.

برخی فیلم‌ها نیز در شرایط پیش آمده، مشغول فیلمبرداری بودند و با تدوین همزمان شانس حضور در جشنواره فجر را پیدا کردند. از این دست فیلم‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

خائن کشی
«خائن کشی» با بازی امیر آقایی و سارا بهرامی و حضور مهران مدیری به عنوان اولین همکاری با کیمیایی به نمایش در می‌آید. داستان این فیلم درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیز‌های زیادی مواجه می‌شوند. در واقع «خائن کشی» یک اتوبیوگرافی از زندگی "مهدی بلیغ" مشهورترین سارق و کلاهبردار ایرانی است که در عجیب‌ترین اقدام در دهه سی ساختمان کاخ دادگستری را به فروش رساند.
 
در این فیلم ته مایه‌ای از خیانت به رفیق، عشق و سیاست نیز وجود دارد. تقریبا دو سوم فیلم در خیابان می‌گذرد و کیمیایی که نشان داده از دکور خوشش نمی‌آید، این روز‌ها به فکر پیدا کردن فضا‌های واقعی برای لوکیشن‌های اصلی این فیلم است.

روزی روزگاری آبادان
روزی روزگاری آبادان ساخته حمیدرضا آذرنگ است. او در این تجربه به سراغ ساخت اثری متفاوت رفته تا این بار در کارنامه هنری خود در مقام کارگردان سینمایی در جشنواره فجر حضور داشته باشد.

محسن تنابنده و فاطمه معتمد آریا دو بازیگری هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

فیلم‌هایی که در سال گذشته تولید شده، اما نتوانسته‌اند به جشنواره فجر برسند نیز قابل توجه اند. با توجه به گفته مسئولان مبنی بر حضور این دست از فیلم‌ها در جشنواره امسال یکی از دلایل تعویق انتشار فراخوان جشنواره امسال نیز این موضوع اعلام شده است.

ازجمله فیلم‌هایی که با افزوده شدن چنین بندی، شانس حضور در جشنواره امسال را دارند، می‌توان به این آثار اشاره کرد:
 
سگ بند
«سگ‌بند» با نویسندگی حمید اکبری به کارگردانی مهران احمدی و تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی خامنه است. سگ بند دومین ساخته مهران احمدی پس از مصادره است. نام فیلم برگرفته از نام یکی از فنون کشتی پهلوانی آماده است.
در خلاصه داستان این فیلم آمده‌است: هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود!
 
لامینور
«لامینور» درباره یک نوازنده زن است. نوازنده‌ای که براساس تصاویر منتشر شده ظاهرا "پردیس احمدیه" نقش آن را بازی می‌کند. در خبر‌های جزییات زیادی از قصه اثر تازه مهرجویی منتشر نشده و کاوه آفاق در این باره گفته:«درباره جزئیات لامینور نمی‌توانم چیزی بگویم.» با این حال به نظر می‌رسد که لامینور ادامه «سنتوری» است.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه گر، هومن بهزادی، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی بازیگران فیلم «لامینور» هستند.

لا مینور، به معنای اولین گام و آکوردی است که هنرجویان گیتار فرا می‌گیرند.
 
قاتل وحشی
«قاتل و وحشی» در ژانر جنایی با فیلمنامه‌ای از معصومه بیات به کارگردانی حمید نعمت الله ساخته شده است و امین حیایی، لیلا حاتمی، شهرام حقیقت‌دوست، ستاره اسکندری، عزت‌الله رمضانی‌فر، سام نوری و... از جمله بازیگران آن هستند.
این فیلم در میانه‌ی راه ساخت به علت مشکل بودجه برای مدتی متوقف شد و همچنین به دلیل اختلافات مالکیتی مجوز حضور در جشنواره فجر ۹۸ را نگرفت، اما سرانجام در پاییز سال ۱۳۹۹، با اتمام مراحل صدا و ساخت موسیقی آماده‌ی نمایش شد.

مجبوریم
مجبوریم به سرمایه گذاری و تهیه کنندگی رضا درمیشیان با حضور نسل‌های مختلف بازیگران زن ایرانی از جمله ژاله علو، فاطمه معتمدآریا، نگارجواهریان و پردیس احمدیه تولید شده است.

تمام فیلمبرداری «مجبوریم» در نود جلسه در صد لوکیشن در تهران انجام شده که از این میان بخش عمده‌ای از آن در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده است، اما همچون فیلم‌های گذشته درمیشیان از شمال شهر تا جنوب شهر را در برمی‌گیرد.
 
سبز سفید قرمز
«سبز سفید قرمز» به کارگردان محمد حسین لطیفی و تهیه کنندگی پرویز امیری با موضوع پرچم و عزت ایرانی ساخته شده است. در خلاصه‌ی این فیلم آمده است:

داستان این فیلم اکشن، درباره نخبگانی است که از بین نوجوانان ایرانی انتخاب شده‌اند و با عزم و اراده خود و در جریان داستانی جذاب ناجی کشور‌های دیگر بوده و پرچم کشورمان را به اهتزاز در می‌آورند.

بازیگران این فیلم عبارتند از: مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، نادر سلیمانی، ایرج نوذری، بهنوش بختیاری، حامد هایدی، امیر اسماعیل زاده، شهرام اشرفی، مرتضی وطن خواه، مهدی ساجدی، کورش پور اسماعیل، امیر سامان سعادت نژاد، علی اکرامی، حسین زمانی. در این فیلم بازیگران نوجوانی مثل امیر کیان عبدی، پارسیا شکوری، ایمان امیری، آلینا آل و گلبرگ محمدی بازی می‌کنند.
 
آفتاب نیمه شب
«آفتاب نیمه شب» تازه‌ترین ساخته شهریار بحرانی به دستیابی ایران به فناوری موشکی می‌پردازد.

این فیلم براساس تحقیقات مستند شکل گرفته است و بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش می‌گذارد و ادای دینی است به شهدای بی ادعا، گمنام و پر تلاش ایران اسلامی که مجاهدت‌های آن‌ها از آغاز انقلاب تا به امروز بی وقفه ادامه داشته است.

شهریار بحرانی در جدیدترین فیلم سینمایی خود از بازیگران تئاتر و عده‌ای جوان تازه‌نفس استفاده کرده است. بخش‌هایی از فیلم در سوریه می‌گذرد که به اقتضای داستان، گروهی از بازیگران عرب زبان نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «آفتاب نیمه‌شب» آمده است: این فیلم سرگذشت مردان بلندبالایی است که پس از پاییز ۱۳۶۳ با تلاش و مشقت، در روزگار تنهایی و مظلومیت، مجاهدانه جنگیدند.


کد مطلب: 747308

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/747308/کدام-فیلم-ها-فجر-۳۹-می-رسند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com