جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نمکی: آمریکا در روزهای کرونایی هم ظلم کرد

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 747139
وزیر بهداشت، در دیدار سفیر کوبا در ایران، گفت: آمریکا در شرایط مبارزه با کووید ۱۹ هم به ایران فشارهای زیادی وارد کرد.
نمکی: آمریکا در روزهای کرونایی هم ظلم کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سعید نمکی، در دیدار «آلکسیس باندریچ وِگا» سفیر کوبا در ایران، اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، شهدای زیادی قربانی تروریست بین المللی شدند که نشانه یاس و ناامیدی دشمن در فشارهایی است که به ایران وارد کرده و به اهداف خود نرسیده است.

وی افزود: چندی پیش یکی از سرداران بزرگ ایران که تمام زندگی خود را صرف مبارزه با تروریسم و علیه داعش کرد، به عنوان مهمان کشوری دیگر در بیرون از مرزهای ایران ترور شد و امروز خوشحالیم که طرحی بنام شهید سلیمانی برای مبارزه با کرونا در سراسر کشور آغاز کرده ایم و بزرگترین افتخار ما و همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران، شهادت در راه خدا و خدمت به مردم است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه امروز دانشمندان برجسته ای در عرصه های مختلف در کشور داریم و شهادت سرداران و دانشمندان بزرگ ایرانی در راستای پیشرفت ایران اسلامی، هیچ اثر منفی نخواهد گذاشت.

نمکی خاطرنشان کرد: رابطه ایران و کشور دوست، کوبا رابطه ای بسیار قدیمی است و به رغم فشار آمریکایی ها و صهیونیست ها که دشمن مشترک دو کشور هستند، دوستی و صمیمت بین ایران و کوبا همواره برقرار بوده است.

وی ادامه داد: حدود سه دهه پیش که مسئولیت بهداشت کشور را بر عهده داشتم برای اولین بار با دانشمندان کوبایی در حوزه بایوتکنولوژی آشنا شدم و از آنها دعوت کردم که در انستیتو پاستور به ما کمک کنند و واکسن هپاتیت B را با کمک کوبا در انستیتو پاستور ایران تولید کردیم و در حال حاضر همکاری مشترکی برای ساخت واکسن پنوموکوک با کمک دانشمندان کوبایی در انستیتو پاستور داریم.

وزیر بهداشت گفت: ایران امروز یکی از کشورهای مطرح در تولید مواد اولیه صنایع پتروشیمی، دارویی و سایر حوزه ها است و آمادگی کامل دارد که همکاری های خود در همه حوزه ها به ویژه حوزه سلامت، علوم پزشکی، مبارزه با کرونا و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی را با کوبا گسترش دهد و این را در گذشته نیز ثابت کرده ایم.

وی افزود: آنچه ایران و کوبا را بیش از پیش به همدیگر پیوند داده، ظلم مشترکی است که از طریق زورگویان به ویژه آمریکا به ملت دو کشور تحمیل شده است. کوبا در ۹۰ مایلی آمریکا و ایران در فاصله بسیار دورتر از آمریکا، در این سالها، محکوم به کشیدن ظلم بی رویه ای که آمریکایی ها به مردم دو کشور تحمیل کرده اند، محکوم بوده ایم.

این فشارها باعث ایجاد زبان و همکاری مشترک بین ایران و کوبا شده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به رغم شعارهایی که دادند حتی اجازه ندادند که برای مردم ایران دارو و فرآورده های مورد نیاز فراهم شود و ایران تلاش کرد که با تکیه بر دانش داخلی و استفاده از ظرفیت دانشمندان کشورهای دوست، این زنجیره را تکمیل کند. درست است که ایران و کوبا از نظر جغرافیایی از همدیگر بسیار دور اما از نظر سایر مشترکات به همدیگر بسیار نزدیک هستند.

نمکی تصریح کرد: آمریکا در شرایط مبارزه با کووید ۱۹ هم به ایران فشارهای زیادی وارد کرد و محموله های تجهیزات و داروهایی که ایران خریداری کرده بود در برخی فرودگاه ها توسط آمریکایی ها توقیف شد اما با تکیه بر دانش و جوانان توانمند ایرانی توانستیم در کمتر از دو ماه از یک وارد کننده ماسک، لوازم محافظتی، ونتیلاتور، تجهیزات پزشکی و دارو به یک تولید کننده قوی تبدیل شویم و امروز همه نیازمندی های ایران در داخل کشور تولید می شود.

تقویت روابط ایران و کوبا
آلکسیس باندریچ وِگا، سفیر کوبا در ایران نیز در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت گفت: امروز دیدار و گفتگوهای بسیار خوبی با دکتر نمکی داشتیم. ایران و کوبا از گذشته همکاری های مشترک زیادی داشته اند و این روابط به ویژه در بخش هایی مانند بایوتکنولوژی، سلامت و مبارزه با کووید ۱۹، گسترش پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: ایران و کوبا تحت تحریم های ظالمانه آمریکا هستند و این تحریم ها فشارهای زیادی به کشورهای مختلف وارد کرده و نوعی. نسل کشی و خسارت به کشورهای مختلف بوده است. خیلی از تحریم ها هیچ دلیلی ندارد به ویژه در حال حاضر که جهان با پاندمی کرونا روبرو است. تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شده که خیلی از مردم ایران و کوبا آسیب ببینند و جان خودشان را از دست بدهند.

سفیر کوبا در ایران افزود: آمریکایی ها تمام تلاش خود را برای اعمال تحریم های ظالمانه به کار گرفتند اما ایران و کوبا حتی یک میلی متر عقب نشینی نکردند و هر دو کشور همچنان استوار، آزاد و روی پای خودشان ایستاده اند. خوشبختانه دیدار امروز ما با وزیر بهداشت ایران بسیار مثبت بود و نتیجه این گفتگو ها را به مقامات کوبایی گزارش خواهم داد.

آلکسیس باندریچ وِگا اظهار داشت: از طرف دولت کوبا، شهادت دکتر فخری زاده از دانشمندان بزرگ ایرانی را تسلیت گفتیم و این ترور را محکوم کردیم. کوبا هر شکلی از تروریسم و ترور هدفمند را محکوم و درخواست می کند که استقلال همه کشورها به ویژه ایران و کوبا همیشه باید با احترام حفظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *