پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

غار زینگان، بهشت فراموش نشدنی در ایلام

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 746997
غار زینگان، بهشت فراموش نشدنی در ایلام
استان ایلام یکی از استان های غربی کشور ایران است و دارای آب هوای خشک، نبستا گرم و کوهستانی است. شهر ایلام را به عنوان عروس زاگرس می شناسند، این شهر زیبا دارای جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی بسیاری است که چشم بینندگان را به خود خیره می کنند. شهرستان مِهران یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که در مرز ایران و عراق واقع شده است. مرکز این شهرستان شهر مهران است. شهر مهران با وجود وسعت کمی که دارد اما هرگوشه از آن زیبایی های زیادی نهفته است، قلعه نظامی کنجیانچم و غار زینگان از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان به شمار می رود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد غار زینگان بیشتر صحبت کنیم.

غار زینگان کجاست؟
استان ایلام یکی از استان های غربی کشور است که حتی در تابستان هم از آب و هوای خنکی برخوددار است به همین سبب گردشگران زیادی این استان زیبا را برای مسافرت انتخاب می کنند. پوشش های جنگلی، رشته کوه های بلند، دشت ها و رودخانه های پربار و با صفا همگی بر زیبایی این استان افزوده اند. اگر از جمله گردشگرانی هستید که قصد دارید به ایلام سفر کنید، بازدید از غار زینگان را از دست ندهید. غار زینگان را می توان یکی از عجایب طبیعت دانست که در دل کوه راه خود را باز کرده است. غار زینگان در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران در استان ایلام واقع شده است. زیارتگاه امامزاده علی صالح نیز در نزدیکی غار زینگان قرار دارد.

واژه زینگ به معنی "زنده بودن یک شخص" است و حروف "الف" و "نون" نشان دهنده جمع مثنای عربی برای دو نفر می باشد، برخی عقیده دارند که این کلمه اشاره به عرض غار دارد که در بخش هایی به قدری تنگ و باریک است که تنها دو نفر می توانند از آن عبور کنند. غار زینگان چون قطعه ای از بهشت در میان پهنه دشت گرم و سوزان در منقطه زینه گان از قلب زمین راه خود را به بیرون باز کرده است. اگر نزدیک منطقه زینه گان شوید به خصوص در فصل تابستان حرم گرما و داغی زمین دشت شما را فرا خواهد گرفت اما زمانی که به غار زینگان پا می گذارید خنکای لطیف دیوار و نمناکی هوای غار شما را از گرما در امان خواهد داشت. تفاوت دمایی داخل و خارج از غار به 20 درجه سانتی گراد می رسد، در فصل تابستان دمای بیرون از غار به 50 درجه سانتی گراد هم می رسد. تقابل گرما بیرون و خنکی داخل عجیب حس و حال لذت بخشی است که ما را یاد لحظاتی از تابستان های کودکیمان می اندازد که در حرم گرما برای رفع عطش سرو بدن خود را زیر شیر آب می گرفتیم. قطرات آبی که از قندیل های غار بر صورت و دستانتان می چکد، طراوت و تازگی را به محیط منتقل می کند.
 
 

مسیر رسیدن به غار زینگان
شهرستان مهران در طول جغرافیایی 46 درجه و 10 دقیقه و عرض جغرافیایی 33 درجه و 7 دقیقه قرار دارد و با سطح دریا 155 متر فاصله دارد و جزو استان های نسبتا گرم و خشک شهرستان ایلام محسوب می شود. شهرستان مهران یکی از استان های مرزی بسیار مهم ایران است که با مرز عراق تنها چندین کیلومتر فاصله دارد و در کرانه چپ رود کنجانچم قرار گرفته است. این شهرستان از شمال به ایلام، از شرق به دهلران و از غرب و جنوب به عراق محدود شده است. موقعیت جغرافیایی دقیق غار زینگان در 52 کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام و در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح‌آباد است. مسیر جاده ای که منتهی به غار زینگان می شود بسیار سر راست است و بدون راهنما نیز می توانید به سمت غار حرکت کنید، اما متاسفانه کف جاده چندان آسفالت نبوده و با کمی دشواری همراه است. مسئولان منطقه وعده داده­اند که به زودی با توجه به جذب سرمایه گذاری هایی که در این منطقه شده است جاده ای راحت و سالم را برای گردشگران فراهم خواهند کرد.

اما آسان ترین راه رسیدن به ایلام، راه هوایی و تهیه بلیط پرواز ایلام است. برای تهیه بلیط پرواز و تورهای پر طرفداری مثل تور ایلام، تور کیش، تور استانبول و ... می توانید به سایت الی گشت مراجعه نمایید.
 
جاذبه های غار زینگان
غار زینگان یکی از اسرارآمیزترین جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران است که متاسفانه در میان گردشگران چندان مطرح و شناخته شده نیست. خنکی غار زینگان به قدری در میان مردم بومی محبوب و معروف است که به آن نام غار بهشت را داده­اند. برخلاف تصور عامه که کلمه غار را می شوند در ذهن خود یک مکان سربسته و تاریک را در دل کوه ها تصور می کنند، اما غار زینگان در واقع یک غار سر پوشیده نمی باشد بلکه یک تنگه است. این تنگه که هیچ شباهتی به غار ندارد، بدون سقف بوده و دو سر مسیر نیز باز می باشد. تنگه زینگان یکی از طولانی ترین تنگه های شناخته شده است و طول آن به گفتی یکی از اهالی بومی منطقه بیش از 6 کیلومتر می باشد. در طول غارنوردی خود ممکن است در برخی از بخش ها با مسیرهای آبرو را برخورد کنید که گاهی باید از میان آن ها عبور کنید پس حتما کفش مناسبی به پا داشته باشید تا آب به آن نفوذ نکند.

در درگاه وردی غار آبچک هایی وجود دارد که از بالای کوه ها سرچشمه می گیرند و با دست و دلبازی تمام رهگذران را از خنکای وجود خود بی نصیب نمی گذارند. قندیل ها و آبچک هایی که در بخش های مختلف غار وجود دارد آب را قطره قطره بر زمین می چکانند؛ گویی بارش نم نم باران را برای تماشگران به نمایش می گذارند. تلفیق آب باران با خاک کف غار بویی شبیه به بوی باران را در فضا می پیچاند. هر طرف از این غار شگفت انگیز را که نگاه کنید صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های گوناگونی را خواهید دید. پوشش های گیاهی داخل غار زینگان آن را به تابلویی نقاشی تبدیل کرده که انگار مادر طبیعت با دستان خود آن را کشیده است. سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان و رنگ‌سنگ‌ها پیچ‌و‌خم های غار را پر کرده اند. اگر غارنوردی خود را ادامه دهید به یکی دیگر از جاذبه های طبیعی چشم نواز غار زینگان برخورد می کنید. در این غار دو آبشار وجود دارد که از دل سنگ ها می جوشند و بر کف زمین جاری می شوند، طول آبشار ها به 3 تا 4 متر هم می رسد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *