جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
مرتضی فنونی‌زاده:

بشار مردانگی کرد که ماند/ سیدجلال حسینی را شبیه خودم می‌بینم/ قراردادم با پرسپولیس ۱۱۰ هزار تومان بود

پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 746953
مدافع اسبق پرسپولیس با تاکید بر اینکه بشار رسن مردانگی کرد که در پرسپولیس ماند، گفت: قرارداد من با قرمزها 110 هزار تومان بود.
بشار مردانگی کرد که ماند/ سیدجلال حسینی را شبیه خودم می‌بینم/ قراردادم با پرسپولیس ۱۱۰ هزار تومان بود
گروه ورزش جهان نيوز: مرتضی فنونی‌زاده، مدافع اسبق پرسپولیس و تیم ملی، با حضور در خبرگزاری برنا صحبت‌هایی را در خصوص پرسپولیس انجام داد و خاطرات جالبی نیز تعریف کرد.

او ابراز امیدواری کرد پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا به پیروزی رسیده و مقام قهرمانی را از آن خود کند و پس از آن با خیال راحت در لیگ برتر به کار خود ادامه دهد.

مشروح گفت‌وگو با این پیشکسوت پرسپولیس را در زیر می‌خوانید؛

با توجه به اینکه تیم پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا شرکت داشت و پرسپولیسی‌ها بازی‌ها را با جسارت تمام کردند و همه زحمت کشیدند تا از غرب آسیا پرسپولیس به فینال برسد اما با شروع لیگ همان بچه‌هایی که برای پرسپولیس زحمت کشیده بودند دیدیم که در لیگ برتر آن شادابی لازم را ندارند و کارهای تاکتیکی که باید انجام بدهند را نمی‌دهند.

اصلا نمی‌خواهم بگویم اشباع شدند اما اینکه قهرمان غرب آسیا شدند و به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند، کار بسیار پسندیده‌ای است اما اگر بخواهند در لیگ این‌گونه بازی کنند خدایی ناکرده پرسپولیس گرفتار می‌شود. با توجه به اینکه سه مهره اصلی‌مان را در اختیار نداریم و سه بازیکن هم که برخلاف میل باطنی‌شان به خاطر پولی که می‌دادند رفتند. آنها هم زندگی دارند و زندگی هم خرج دارد ولی باید این نکته را بگویم که نباید دل هواداران را آزرده خاطر می‌کردند. به هر حال بازی‌ها تا هفته هفتم ادامه دارد و بعد پرسپولیس برای فینال لیگ قهرمانان آسیا آماده خواهد شد.

نظر من این است که بازی‌های پرسپولیس در لیگ برتر چنگی به دل نزد. خوبی این بازی‌ها  فقط برای حامد لک بود که توانست آمار خوبی داشته باشد و دروازه‌اش را بسته نگه دارد. البته مدافعان ما هم در این امر بی‌تاثیر نبودند.

بشار مردانگی کرد که ماند
خیلی‌ها می‌گویند اگر عیسی آل‌کثیر بود شرایط فرق می‌کرد درحالی که مهاجمان ما مشکلی ندارند و ما بازی‌ساز نداریم. بشار رسن ماهیت بازیسازی دارد اما مقداری بدنش تحلیل رفته و در طول نود دقیقه یا تعویض می‌شود یا اینکه کارایی لازم را ندارد.

قرارداد رسن تا نیم فصل است و قرار بود قبل از فصل جدا شود و به قطر برود. آن‌ها هم قرار بود پنج برابر پرسپولیس به او بدهند به هر حال رسن هم عرب و هم زبان آن‌هاست و من فکر می‌کنم اگر مانده مردانگی کرده و به خاطر هواداران است. اگر او هم نبود خیلی بد می‌شد. امیدوارم پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا پیروز شود و مقام قهرمانی را از آن خود کند تا بچه‌ها بتوانند با خیال راحت برگردند و به بازی‌های لیگ ادامه دهند.

اینکه کسی به خاطر پول از پرسپولیس جدا شود را نمی‌پسندم
من قبلا هم در خصوص بازیکنان پرسپولیس که جدا شدند صحبت کردم. هر کسی که به قطر رفت، در فوتبالش دچار پسرفت شد. امید ابراهیمی هم که از استقلال رفت با اما و اگر حفظش کردند و از تیم ملی هم کنار رفت. علیپور یا طارمی و بقیه بچه‌هایی که به اروپا رفتند به جایی رفتند که لیگ زیاد جالبی ندارند و من فکر می‌کنم لیگ ما حتی از لیگ پرتغال بهتر است و این‌ها به خاطر منابع مالی رفتند تا بتوانند به زندگی‌شان سر و سامان دهند تا بتوانند پژو را تبدیل به بنز کنند.

خدا را شکر همه‌شان متمول هستند و زحمت هم می‌کشند اما اینکه بخواهند به‌خاطر پول پرسپولیس را رها کنند و بروند و دو سال دیگر بیایند را اصلا نمی‌پسندم. حداقلش این بود آن‌ها می‌توانستند پرسپولیس را در فینال همراهی کنند. البته باید این مسأله را در نظر گرفت تیم‌ها خواستار آن‌ها با این موضوع موافقت نکردند وگرنه شاید خود بازیکنان دوست داشتند بمانند.

تمرینات تیم‌های عربی شرایط خوبی ندارد
در خصوص مهدی ترابی باید بگویم یکی از مهره‌های تاثیرگذار پرسپولیس در  لیگ نوزدهم بود و گل‌های سه امتیازی می‌زد و پاس گل‌های زیادی می‌داد. بازیسازی که ما احتیاج داشتیم، همین مهدی بود که او هم رفت. مطمئن باشید تمریناتی که عرب‌ها می‌کنند شرایط خوبی ندارد. آنها شب‌ها نیم ساعت تمرین می‌کنند و بعد هم به خانه می‌روند و همین موضوع شاید باعث افت این بازیکن شود.

بهتر است بازی‌ها در شرق آسیا برگزار شود
در خصوص بحث تیم ملی باید بگویم ما  مرحله برگشت جام جهانی را در پیش داریم و وضعیت امتیازمان هم خوب نیست و ۶ امتیاز داریم. مهم‌ترین تفکر سرمربی و بچه‌ها این بود دو بازی خانگی را ببریم و صعود کنیم. هر دو تیم بحرین و عراق ما را بردند و مسئولان فدراسیون و همه‌ بچه‌ها امیدوار بودند در دو بازی برگشت که خانگی هم هست تماشاچی‌ها می‌آیند و به راحتی تیم ملی برنده می‌شود.

الان می‌بینید ویروس کرونا باعث شده تماشاگران نتوانند به استادیوم بیایند و مکان برگزاری بازی‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شاید در یک کشور ثالث بازی برگزار شود. من اگر جای آقای بهاروند باشم شرق آسیا را برای برگزاری بازی انتخاب می‌کنم یک جایی مثل تایلند. چون آب و هوای تایلند در حال حاضر فکر می‌کنم باید سرد باشد و با تیم‌های عربی سازگار نیست چون آن‌ها گرما را بیشتر دوست دارند. می‌توانند رایزنی کنند زیرا بازی‌ها حتما نباید در قطر برگزار شود. اگر در شرق آسیا بازی برگزار شود به نظر من بهتر است.


قیمت اسکوچیچ و عملکردش مناسب بود
در خصوص انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی باید بگویم گزینه‌ای بود که قیمت مناسبی داشت و در تیم‌هایی که در لیگ برتر هدایتش را بر عهده داشته توانسته عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد. تیم ملی ما کار دشواری برای جام جهانی دارد و مردم ما عادت کرده‌اند که حتما تیم ملی در جام جهانی حضور داشته باشد. در زمان کی‌روش تیم ملی به راحتی به جام جهانی می‌رفت. تیم ملی هم پوست‌اندازی کرده و اسکوچیچ جوانگرایی کرده است. برای تیم ملی آرزوی موفقیت دارم ولی کارش مشکل است.

به آقای پروین گفتیم پول نمی‌خواهیم، همین که تمرین کنیم کافی است
پیشکسوتان به‌ نظر من مظلوم واقع شدند. خدا را شکر ما تحت پوشش شرکت پیشکسوتان کهن پرسپولیس هستیم و  مدیریت این شرکت با آقای پروین است و آقای سعید شیرینی جزو هیات مدیره است. فکر می‌کنم هفتاد خانواده تحت پوشش این شرکت است و از همه مهمتر اینکه ما هفته‌ای دو بار تمرین می‌کردیم و دور هم جمع می‌شدیم و با شروع کرونا خود آقای پروین یک مقدار ترس‌شان بیشتر از همه ما بود و تمرینات را تعطیل کرد. یک مبلغی به عنوان پول تو جیبی یا پول بنزین ماشین‌ها را آقای پروین لطف می کردند و به بچه‌ها می‌دادند ولی آن هم متاسفانه قطع شد.

به‌خاطر ویروس و عدم برگزاری تمرینات مبلغ ناچیزی که به بچه‌ها داده می‌شد هم قطع شد ولی با تمهیداتی که آقای پروین و آقای شیرینی در نظر گرفتند امیدوارم این ویروس فروکش کند ولی خیلی از آقای پروین درخواست کردیم تمرینات را برگزار کند که قرار شد از اواخر آذرماه تمرینات انجام شود. حتی یک جلسه که ما گفتیم پولش را نمی‌خواهیم و همین که دور هم جمع می‌شویم خیلی مهم است و این کار را تیم استقلال هم می‌خواست بکند ولی چون آنها سه، چهار تیم هستند نتوانستند انجام دهند ولی ما یک تیم واحد هستیم زیر نظر خود آقای پروین و سایر پیشکسوتان.

قرار بود یک درصد قرارداد پرسپولیسی‌ها به بازنشسته‌های پرسپولیس تعلق گیرد
یک صحبتی با مدیرعامل سابق پرسپولیس آقای رسول‌پناه کردم که گفتم اگر می‌شود یک درصد از قرارداد این بچه ها را خیلی ناچیز مانند بیمه که شما در محیط کارگری و کارمندی شما حق بیمه ای پرداخت می کنید و بعد از مدتی بازنشست می شوید بالاخره آن پول را می گیرید که درصدش هم خیلی ناچیز  بود که آقای رسول‌پناه قبول کرد و گفت با آقای سلطانی‌فر در میان می‌گذارم که این قرارداد را از مبلغ بچه‌ها کم شود که به حساب شرکت بیاید و فرقی هم نمی‌کند استقلال یا پرسپولیس.

ما برای هر دو صحبت کردیم ولی متأسفانه با رفتن آقای رسول‌پناه این طرح نافرجام ماند و ان‌شاءالله که با آمدن آقای سمیعی این طرح که مکتوب هم نشد و شفاهی عنوان شد عملی شود.  قراردادی که یک میلیارد است یک درصد آن مبلغ ناچیزی می‌شود و قرار شد در حساب بچه‌ها بیاید و در حساب متمرکز هر ماه برای‌شان واریز شود. اگر الان از آقای سیدجلال حسینی یا بقیه پول کم شود شما مطمئن باشید این‌ها هم بازنشسته خواهند شد و چند سال دیگر که نمی‌توانند بازی کنند  شامل آن‌ها هم می‌شود و درست است که ناچیز است ولی به هر حال می‌گویند یک آب باریکه است و همه کسانی که یک بار این پیراهن محبوب پرسپولیس را پوشیده باشند شامل آنها هم می‌شود. فعلا این طرح مانده و امیدواریم شرکت پیشکسوتان جلسه‌ای با وزیر ورزش و جوانان داشته و این طرح را بتوانند اجرایی کنند.

سیدجلال حسینی را شبیه به خودم می‌بینم
آن زمان که ما بازی می‌کردیم دفاع به صورت خطی نبود. به صورت جلو و عقب بود که من وظیفه یارگیری داشتم و کاپیتان پنجعلی، که من خودم شخصا آقای پنجعلی را در موبایلم کاپیتان پنجعلی ذخیره کرده‌ام چون جدا در همه زمینه‌ها کاپیتان ما بوده و هست و امیدوارم که خداوند همه پیشکسوتان را حفظ کند، دفع آخر یا پوششی بود.

دفاع وسط‌های زیادی آمدند نادر محمدخانی، نادر میر احمدیان، مرحوم سیدعلیخانی و علی خادم، که خواهرزاده آقای پنجعلی بود، ولی سیدجلال دقیقا عین کارهایی که انجام می‌دهد و قدرت سرزنی و قدرت بازیسازی‌اش خیلی شبیه من است چون من خودم شخصا زیاد تکنیکی نبودم ولی جسارت داشتم و آقای پروین یک بازیکن را به من می‌سپرد. حتی در تیم ملی و همه جا همراه او بودم یعنی نمی‌گذاشتم آن بازیکن از  قدرتی که دارد استفاده کند. یادم است  در بازی با عراق آقای پروین وظیفه مهار احمد راضی، که اخیرا به‌خاطر ابتلا به کرونا فوت شد، را به من سپرد.

علی آقا به من گفت مرتضی اگر این احمد راضی گل نزند 50 دلار یا 100 دلار می‌دهم و من گفتم این مبلغ را بکنید 500 دلار و من نمی‌گذارم نفس بکشد که همان هم شد و بازی صفر- صفر تمام شد و البته کسی هم به ما پولی نداد! به آقای خوردبین می‌گفتم پول ما را بدهید که می‌گفت پول نداریم و...!

آقای حسینی هم تنها کسی است که یک مقدار بازی‌اش شباهت به من دارد. البته آقای خاکپور هم آمد و در دفاع وسط بازی کرد این‌ها هم خوب بودند ولی شبیه بازی من، آقای سیدجلال حسینی را خیلی دفاع وسط مقتدری دیدم. ان‌شاءالله امسال هم این جام پنجم قهرمانی و لیگ قهرمانان آسیا هم بیاوریم و روی دست‌های پرتوان سید بالا برود.

قرارداد من با پرسپولیس 110 هزارتومان بود
آن زمان ما فقط به خاطر دل هواداران بازی می‌کردیم. من خیلی دوست داشتم که در این برهه از زمان هم بازی می کردیم و کسب درآمد هم می کردیم و آن زمان خیلی پول کمی بود. آخرین قرارداد من در سال 1371 با تیم پرسپولیس 110 هزار تومان بود و ماهی هم 10 هزار تومان. 50 درصد قرارداد را ابتدا می‌دانند و مابقی در طول سال.

حقوق مان هم یک ماه می‌گرفتیم، دو ماه نمی‌گرفتیم چون ما موسسه آنچنانی نداشتیم. البته آقای پروین حساب باز کرده بود و شخصا سر تمرین می‌آوردند و در جلوی چشم ما در پاکت می‌گذاشتند. آن زمان امرار معاش و وضع معیشت زندگی به شکلی بود که با سه هزار تومان هم امورات می‌گذشت. فوتبال آن زمان مثل الان بیزینس نبود فقط یک بار بنیاد مستضعفان آمد تیم ما را گرفت؛ یعنی حامی شد که البته در دهه 60 بود و در دهه 70 هم بانک ملت بود که حامی شد ولی با مبالغ کمی که فقط بچه‌ها بتوانند امورات‌شان را بگذرانند. منبع درآمد ما چون هم ملی پوش بودیم و هم با پرسپولیس در لیگ قهرمانان بودیم در دو دوره همین بود که هر دو هفته یک بار مسافرت خارجی داشتیم و اولی هم آسیایی بود که بتوانیم یک مقدار وسایل بیاوریم که یک مقدار خودمان برداریم و یک مقدار هم بفروشیم. از همه بچه‌های دهه شصت بپرسید حرف من را تائید می‌کنند. یعنی اینجوری امرار معاش می‌کردیم و تمرین هم می‌کردیم.

به لحاظ سخت‌افزاری، زمین و موبایل نداشتیم و خیلی سخت بود. زمین نبود تازه عصر هماهنگ می‌شد مثلا بیایید فلان جا و این شکلی ما پرسپولیس را زنده نگه داشتیم و دوست داشتیم در این برهه از نظر مالی تأمین شویم که به هر حال قسمت نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *