پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۵۴

تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس/ دولتی‌ها: ما مخالفیم!

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 746903
کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با ۲۵۱ رأی موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس/ دولتی‌ها: ما مخالفیم!
به گزارش جهان نيوز، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها  و صیانت از منافع ملت ایران در نشست علنی امروز سه‌شنبه (11 آذرماه 99) پارلمان مورد بررسی وکلای ملت قرار گرفت.

نهایتا پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان طرح، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها  و صیانت از منافع ملت ایران  با ۲۵۱ رای موافق به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. 

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات طرح مذکور، شعار الله اکبر، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست، ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده سردادند.

نمایندگان مجلس پس از تصویب کلیات طرح مذکور وارد بررسی جزییات آن خواهند شد.

در جریان تصویب کلیات در صحن مجلس، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران چند هدف را دنبال می‌کند که هدف اول باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده و احیای این برنامه پیگیری هدف‌های شهدایی مانند شهید فخری‌زاده، شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای است که برای پیشرفت و توسعه کشورمان جانشان را فدا کردند.

عمویی ادامه داد: برنامه هسته‌ای کشور بایستی طبق نیازهای کشورمان پیش رفته و انتظار داریم بعد از تصویب این طرح تقویت شده و توسعه پیدا کند و روند آن سرعت داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره هدف دوم این طرح خاطرنشان کرد: مقابله با تحریم‌هایی که از سوی کشورهای غربی به جمهوری اسلامی اعمال می‌شود دیگر هدف این طرح است که باید این اقدام آنان را هزینه‌مند کنیم؛ تحریم علیه ملت ایران رفتاری بی‌هزینه‌ای نخواهد بود ضمن اینکه تغییر محاسبات دشمنان هدف طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و بایستی به نحوی پیش برویم که نه فقط اعمال تحریم را برای آنها هزینه‌مند کنیم بلکه نشان دهیم تخریب امنیت مردم و کشتن شهدای دانشمندمان و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع رفتار بی‌هزینه‌ای نخواهد بود.

وی همچنین در جریان تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عنوان کرد: دشمنان فکر نکنند که اگر دست به اقدام تروریستی بزنند بدون پاسخ خواهند بود بخشی از پاسخ مجازات قطعی آنها در خارج از این مجلس و در دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیری خواهد شد که البته این مطالبه مجلس است اما وظیفه مجلس آن است که راه این شهدا برای احیای برنامه هسته‌ای و مسیر پیشرفت و توسعه کشور تقویت شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت که محاسبات غلط دشمن بایستی تغییر کند.


دولت: ما مخالفیم!

ربیعی: مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص برنامه هسته‌ای فراقوه‌ای است

ربیعی در خصوص مصوبه امروز مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: این موضوع در جلسه روز یکشنبه دولت مورد بحث قرار گرفت و جناب آقای امیری طرح نمایندگان را در دولت مطرح کرد. به نظر دولت موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت این مصوبات براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فرا قو‌ه‌ای است و هیچ قوه‌ای نمی‌تواند فارغ از این چارچوب عمل کند و مجلس نمی‌تواند وارد این حوزه شود و قطعاً شورای نگهبان به این موضوع و مصلحت ملی توجه خواهد کرد.
 
سخنگوی دولت افزود: آنچه که در عنوان طرح آمده‌ از بین بردن تحریم است اما انباشت اورانیوم و عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم می‌شود. ما قبل از برجام پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم اما ذیل تحریم‌های سخت سازمان ملل بودیم؛ بنابراین اگر هدف از این طرح لغو تحریم باشد، این طرح کمکی به لغو تحریم نمی‌کند مگر اینکه عنوان طرح را تغییر دهیم.
 
ی گفت: ما امروز بیش از سه تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و‌ ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده نیز تولید می‌کنیم که این میزان تقریباً با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند بنابراین برجام تأثیری بر حجم و‌ کمیت عددی اورانیوم غنی شده نداشته است. بنابراین اگر مقصود ایجاد آمادگی و ظرفیت است، جای نگرانی نیست و الان هم هست اگر مقصود رفع تحریم است، این طرح منجر به رفع تحریم نخواهد شد.
 
ربیعی اضافه کرد: این اصل از مصلحت‌های کلان است که در شورای امنیت باید راجع به آن بحث شود.

خطیب زاده: موافق این طرح به این نحو نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد طرح اخیر نمایندگان مجلس با موضوع کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و نظر دولت و وزارت خارجه در ارتباط با این طرح گفت: ما هیچ شکی و تردیدی نداریم که نمایندگان محترم مجلس به دنبال احقاق حقوق مردم هستند و برایشان از کارگر فقیر تا جوانی که امروز در بازار کار است از هر حزب و جناحی فرقی نمی کند. آن ها به دنبال حقوق تک تک مردم هستند. مجلس عصاره ملت است و ما تردیدی نداریم که آن ها با نیت دفاع از حقوق ملت ایران فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در ارتباط با طرح مورد اشاره نیز دولت و وزارت خارجه نظرات خودشان را به مجلس منتقل کردند و طبیعی است که در برخی نکات اختلاف نظرهایی داریم.

وی ادامه داد: ما به صراحت گفته ایم که موافق این طرح به این نحو نیستیم ضمن اینکه متوجه ایم که همه به دنبال حفظ حقوق ملت هستند و طبیعی است که در برخی از نکات اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.


کمالوندی: عدم اجرای پروتکل الحاقی باعث ابهام نسبت به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود
بهروز کمالوندی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس در جریان بررسی کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» با تبریک و تسلیت شهادت مظلومانه دانشمند هسته ای و دفاعی دکتر محسن فخری زاده و تبریک سالروز مجلس گفت: در این شرایط سخت آنچه مهم تر از همه چیز است حفظ و تقویت انسجام ملی است. دشمن از تمامی امکاناتش از جمله فشار اقتصادی و ترور و سیاست های شیطانی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند. لازم است برای انسجام، امید را در بین مردم تقویت کرد، تزریق ناامیدی در جهت منافع کشور نیست و مایوس کردن مردم باعث می شود در زمین دشمن بازی کنیم.

وی افزود: یکی از نقاط قوت کشور صنعت هسته ای است که مایه مباهات افتخار و اقتدار است. صنعت هسته ای امروز شاداب و فعال کار خودش را ادامه می دهد. متاسفانه برخی افراد چه آگاهانه و چه ناآگاهانه پیشرفت های صنعت هسته ای را زیر سوال می برند و می گویند که این صنعت نابود شده است. بهترین دلیل نادرستی این ادعا طرح امروز است.

کمالوندی یادآور شد: شما توقع دارید در مدت کوتاهی اقداماتی مثل نصب ۱۰۰۰ سانتیریفیوژ آی آر ۶ توسط این سازمان انجام شود یا انتظارات دیگر مربوط کارخانه اورانیوم فلزی  و فعال کردن بسیاری از بخش ها که خودش دلیلی بر این است که این صنعت به صورت شاداب به کار خود ادامه می دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات خود در کمیسیون های امنیت و انرژی خاطر نشان کرد: اگر برخی به نابودی صنعت هسته ای اشاره می کنند سه موضوع را می گویند؛ یکی راکتور آب سنگین اراک است یکی از مواردی که قبلا در همین طرح بود و آن را کنار گذاشتند احیای قلب راکتور اراک در مدت ۴ ماه بود؛ من می خواهم بگویم این کار در دو ماه هم قابل انجام است. قلب راکتور که می گویند سیمان ریخته اند و نابود شده با دلایلی که آقای صالحی توضیح داد کاملا واضح است که قابل احیا است.

وی همچنین ادامه داد: راکتوری که ۶ کامپوننت اصلی مثل ماشین سوخت گذار،  اتاق فرمان، پمپ های اصلی ، پمپ های خنک کننده، مدار دوم و غیره و ذالک را نداشت. یا بحث کاهش سانتریفیوژها که امروز این امکان را داریم که هم سانتریفیوژهای قدیم و هم جدید را نصب کنیم و کاهش ذخایر که در حال حاضر چیزی حدود ۳۸۰۰ کیلو مواد داریم که با قبلا ۴ تا ۱۰۰ تن داشتیم تفاوت آنچنانی ندارد.

کمالوندی با بیان این که در اکتشاف از معدل ۴ تن به ۴۰ تن رسیده ایم اضافه کرد: در اکتشاف صدها هزار کیلومتر اکتشاف و استخراج شده و برای اولین بار دو سال پیش بعد از ۱۰ سال کارخانه تبدیل را داشتیم که یو اچ اف تولید کرد؛ در حالی که ۱۰ سال خوابیده بود. در حوزه غنی سازی تیل هایی که از آن استفاده نمی شد را به کار بردیم و کار جدیدی بود که باعث شد ۲۵ تا ۳۰ تن کیک زرد و مواد جدیدی داشته باشیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که برق هسته ای نیروگاه اول کاملا توسط پرسنل ایرانی اداره می شود گفت: دو نیروگاه جدید در حال ساخت است . در پزشکی هسته ای هم رادیو داروهایی صادر می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به این که من باید نظر دولت را هم مطرح کنم عرض می کنم که اجرای پروتکل الحاقی هیچ مشکلی را در روند غنی سازی ایجاد نمی کند، اما عدم اجرای آن باعث تردید و ابهام نسبت به برنامه هسته ای ایران خواهد شد و به همین دلیل احتمالا در مواد، نماینده وزارت خارجه ملاحظات خود را نسبت به این موضوع مطرح خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تجمع دانشجویان مقابل مجلس
جمعی از دانشجویان و مردم صبح امروز در محکومیت ترور بزدلانه شهید فخری‌زاده مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار لغو نظارت از تاسیسات هسته‌ای و اخراج بازرسان آژانس اتمی از کشور شدند.
Iran, Islamic Republic of
افزایش قیمت دلار وسکه و...مبارک .
Iran, Islamic Republic of
...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هدف مجلس لغو تحریم های ظالمانه و تغییر موازنه قدرت به نفع ایرانه و قطعا"درست است.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
دلار 27 هزار تومانی و سکه 12 میلیونی گلابی برجام است.
Iran, Islamic Republic of
قیمت دلار دست دولته
Iran, Islamic Republic of
بدتر دوران برجام که نمیشه نترس
Iran, Islamic Republic of
چه فایده ، مصوباتی مجلس بگذراند که قابلیت اجرا نداشته باشد. این خط واین هم نشان
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
تصمیم راجع به برجام و برنامه هسته ای فراقوه ای است واینگونه اقدامات احساسی مجلس هیچ دستاوردی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آن کسانی که با طرح مجلس برای لغو تحریم ها مخالف هستن کاسب تحریم هستن.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
پس چرا دولت روحانی بلافاصله بعد روی کار اومدن پرونده هسته ای رو از شورای امنیت ملی گرفته و به وزارت خارجه سپرد!؟ چطور تصمیم برای مذاکرات فراقوه ای نبود ولی ننگ نانه برجام فراقوه ای هست!؟
Iran, Islamic Republic of
روزی کاغذ پاره خوندنش،حالاهمونا طرح واسه برداشته شدنش میدن!!!!
Iran, Islamic Republic of
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
سال 94 با تصمیم احساسی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتیم عربستان شد طلبکار.اینبار هم داریم خود زنی میکنیم همان چیزی که ترامپ و نتانیاهو بن سلمان میخوان.
Iran, Islamic Republic of
........
کاش
Iran, Islamic Republic of

منابع انسانی متخصص و کارامد و وطن پرست انقلابی، بزرگترین سرمایه ملی ما از بطن جامعه اند.
مجلس هیجانی....
ملت انقلابی با اقدامات مجلس انقلابی منتظر دلار 100 هزار تومانی و مرغ 150 هزار تومانی باشید.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
مجلس بدنبال لغو تحریمهاست چرا عصبانی هستید؟!
Iran, Islamic Republic of
چون این دولت ضعیف سرکار بود عربستان ادم کش طلبکار شد بجای اینکه ما طلبکار کشته شدن حجاجمان‌ باشیم .
Iran, Islamic Republic of
رژیم صهیونیستی ترس انتقام از مردم ایران سامانه گنبد آهنین در «حیفا» مستقر کرد
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران خواستار لفو برجام است
Iran, Islamic Republic of
شما لطفا از طرف خودت صحبت کن
Iran, Islamic Republic of
شما هم!
سعید
Iran, Islamic Republic of
کلیات این طرح عقط بدبختیهای بیشتربرای ایران داردیعنی بازرسیهامتوقف میشودآنوقت کشورهای دوست اعتمادشان به ایران کم خواهدشد
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
اجرای پروتکل الحاقی هیچ سودی برای ایران نداشت و فقط باعث ترور دانشمندان کشور شد.
Iran, Islamic Republic of
تو اطرافت دولت دوست پیدا کن همه‌اشان روزانه در حال توطئه برای ایرانند اگر اقتدار ایران نبود همان امارات و آذربایجان فسقلی خاک این کشور را به توبره میبردند
محمد
Iran, Islamic Republic of
این دیگه چه اسمی برای این طرح
یعنی با خروج از npt تحریم ها لغو میشه؟
اینم دیگه چه بازی مسخره ای
حداقل اسمش ر. بذارید خروج از پروتکل الحاقی چه ربطی به تحریم داره با افکار مردم بازی نکنید
Iran, Islamic Republic of
......
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
با خروج از ان پی تی و پروتکل الحاقی به دشمنان فشار می آوریم تا مجبور بشوند امتیاز بدهند.
Iran, Islamic Republic of
اقدام محکم را خواستاریم
رضا
Iran, Islamic Republic of
این وسط تحریم ها چجوری لغو میشه؟ یکی توضیح بده ما متوجه بشیم
Iran, Islamic Republic of
وقتی مقاومت کردی و دشمن دید هر فشارش به تو تو را محکم‌تر میکند پا پس میکشد.
Iran, Islamic Republic of
. هر روز تحریم ها بیشتر شده. باید با دنیا دوست بود و تعامل کرد.!!!!
سوال
Iran, Islamic Republic of
چرا با برجام تحریم ها و تهدیدات و ترورها و تنش ها افزایش یافت ؟!
سلام
Iran, Islamic Republic of
مرتبطين با غربي هاي خويشتن دار را بشناسيد !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
کاسبان برجام قیام کردند 8 سال مردم رو بدبخت کردند باز هم راضی نیستند و طمع ولشون نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
لطفا طرحی بدید که انرژی هسته‌ای از نظر دولت بکل خارج شود و به زیر نظر رهبری برود .
Iran, Islamic Republic of
طرح جداشدن هسته‌ای از دولت بسیار خوب است اگر شرایط قوی در نظر بگیرند

۱-بودجه مستقل مکفی داشته باشد که دولتی‌ها نتوانند انرا تحت الشعاع قرار دهند.
۲-رئیسش از طرف رهبری انتخاب شود و بکل هر چیزش مستقل از دولت باشد.
Iran, Islamic Republic of
جهان عزیز لطفا یک مقاله برای پیشنهاد این طرح بده و جوانب انرا گوشزد شو
Iran, Islamic Republic of
این دقیقا چیزی است که دولت میخواهد. حالا شکست پروژه برجام میفته گردن مجلس و مخالفان دولت...!!!
Iran, Islamic Republic of
بلاخره یکبار باید این کار بشود و هرچه دیرتر زیان تجمعی وحشتناک بیشتر
Iran, Islamic Republic of
مهم نیست گردن کی می‌افتد که انقلابیون مردان روزهای خطرند مهم این است که کشور از تنگناهای پیش رویش خلاص شود و دشمن بفهمد در برابر هر اقدامش اقدامی درخور و بالاتر میشود و مایوس شود از ادامه کار.
شک نکن این کار طلیعه روشنی دارد که بزودی رخ مینماید
Iran, Islamic Republic of
واقعا فکر میکنی مهم نیست گردن کی بیفته.؟!
اگه دولت با همین حربه بتونه انتخابات 1400 رو پیروز بشه چی؟ بازهم مهم نیست.
خخ
Iran, Islamic Republic of
با این فاجعه اقتصادی بوجود آمده دیگه کسی به اصلاح طلبان رای نمی دهد.
United Arab Emirates
من موندم چرا دولتیها و بعض دیگه مخالفن! مجلس کاری نکرده فقط خواسته جاده یکطرفه نباشه و طرف مقابل به برخی تعهداتش عمل کنه.
این که بخواهیم به قول ذیل برجامشون عمل کنند ایا چیزی فراتر از برجام یا زایدی است؟!!
Iran, Islamic Republic of
توافق كرديم كه تحريما برداشته شود ولي خيري از اين توافق به ملت نرسيد بيشتر شد تحريما پس از ي جاي براي خارج شدن از توافق بايد شروع كرد يا نه عضو باشيم تحريميم نباشيم تحريميم پس بود نبودش فرق نميكنه اين وسط غريبيها سودش ميبرن با جاسوساشون به اسم بازرس
Iran, Islamic Republic of
توجه دارید با سخت کردن تعامل و به هم زدن برجام، چه کسانی شادمان می شوند..
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
Iran, Islamic Republic of
طوری میگه برهم زدن برجام انگار ما با بودن در برجام نفعی دیدیم . والا زمان خود اوباما هم تحریم ها لغو نشد همین طور تاحالا داره زیاد تر هم میشه بعد ما باید بشینیم نگاه کنیم فقط . تو خودت اگه یه چیزی بخواهی بخری پولشو بدی بعد طرف مقابل کالا رو بهت تحویل نده میشینی نگاهش میکنی؟ تازه وضعیت ما بد تر اینه چون داره بیش تر پررو میشه
Iran, Islamic Republic of
میشه بگی بود و نبود برجام چه فرقی برای ما داشته ؟ الان که عضو برجام هستیم تحریم ها بالمره برداشته شده ؟ خود اوباما هم تحریم هارو لغو نکرد
التماس تفکر
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
جناب مجلس محترم! ممکن است لطفا بفرمایید که با این طرح کذائی چه هزینه ای را به کشورهای غربی تحمیل می فرمایید؟! آیا تحریم ها برای آنها هزینه دارد یا برای ما؟! شما دستتان خالی است برادر من آن موقع که 20 دقیقه ای طرح را تصویب کردید(فرقی ندارد که کدام دوره) هزینه ها را بر باد دادید رفت. برجام یک اشتباه تاریخی بود که با این حرف ها قابل برگشت نیست ابدا". طرح شما در واقع صدای آه و ناله ناشی از فشار تحریم است! بجائی نمی رسد برادر من.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
درود بر مجلس انقلابی