کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمکی: پیک زمستانی کرونا را پیش‌‌رو داریم

10 آذر 1399 ساعت 13:22

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌‌‌های ضدکرونا، گفت: در این مرحله با هیچکس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌‌‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، دکتر سعید نمکی، در ششمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت دکتر فخری زاده و قدردانی از زحمات شبانه روزی مجموعه دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور در مقابله با ویروس کرونا و کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن در روزهای اخیر، اظهار داشت: با همت و پشتکار شما، توانستیم بازهم منحنی ابتلا و مرگ کرونا را به سمت پایین فرود آوریم. بارها گفته‌‌ام که هر میلی متری از این منحنی‌‌ها که به سمت پایین خم می‌‌شوند، پشت عزیزان بردبار ما در مراکز بهداشتی درمانی به شدت خمیده می‌‌‌شود.

وی خطاب به روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی، بیان کرد: من شاهد تلاش شبانه‌‌‌روزی شما عزیزان در ایام بودم، طوفان سهمگینی بود و با اطلاعاتی که از شما گرفته‌‌ام، در اکثر استان‌ ها داریم به تعادل جدید برمی‌‌گردیم. دیروز هم از مردم خواستم این کاهش مرگ و میرها را به حساب بهتر شدن اوضاع و عادی انگاری نگذارند و به تله قدیمی که تصور کنند شرایط بهتر شده و باید عادی انگاری صورت گیرد، نیفتند و ما را از اجرای دقیق پروتکل‌‌‌ها دور نکنند.

وی افزود: اگر توانستیم تعداد مرگ و میر و موارد بستری را کاهش دهیم، فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌‌‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور بود. علیرغم پیش‌‌بینی‌‌های سازمان‌‌‌ها و موسسات علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ‌‌های بالای 800 تا 1000 نفر را برای ما پیش‌ بینی کرده بودند و این پیش‌ بینی در مورد امریکا و کشورهای اروپایی درست از آب درآمد، این پیش ‌بینی‌‌ها به دلیل مداخلات به موقع در کشور ما در حال عکس شدن است.

وی ادامه داد: ما اثرات اعمال محدودیت‌‌‌ها و طرح جدید که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است را در هفته‌‌‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌‌‌ها و بیمارستان‌‌‌ها اجرا کردند و همچنین اثرات سایر محدودیت‌‌هایی است که در استان‌‌های کشور اعمال شد.

وزیر بهداشت با اشاره به طرح محله‌ محور شهید حاج قاسم سلیمانی، عنوان کرد: این طرح با همکاری هلال ‌احمر، بسیج و سازمان‌‌‌های مردم ‌نهاد، با توصیه مقام معظم رهبری آغاز شد. البته ین طرح اگرچه قبلاً ابلاغ شده، درعین به محورهایی اشاره می‌‌کنم. یکی از این محورهای بسیار مهم، محور آموزش است. ما اگر نتوانیم آموزش همگانی را در راستای رعایت پروتکل‌‌‌ها و آنچه که ما به عنوان اصلی‌‌‌ترین موارد تاثیر گذار در مهار بیماری از آن اسم می‌‌بریم، به خوبی اجرا کنیم، موفق نخواهیم بود. درخواست بنده این است تا با تکیه بر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تکمیل تعداد سفیران سلامت در این طرح، آموزش‌‌ها را با شیوه‌‌های مختلف به خانواده‌‌ها منتقل کنیم.

وی  افزود: در حیطه آموزش سازمان صدا و سیما در این مدت به خوبی در کنار ما بود و از روسای دانشگاه‌‌‌ها هم می‌‌خواهم از ظرفیت صداوسیمای استانی استفاده کنند و کمیته مخصوصی برای آموزش تعیین کنند تا بتوانیم سقف آگاهی مردم را نسبت به ابعاد مختلف بیماری افزایش دهیم.

تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌‌‌های ضدکرونا
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌‌‌های ضدکرونا، اظهار کرد: در این مرحله با هیچکس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌‌‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌‌‌های جنوبی الان هوا معتدل‌‌تر است ولی با پیشروی به سمت سرما، مردم به داخل خانه‌‌‌ها رفته و درب‌‌ها و پنجره‌‌‌ها را می‌‌‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌‌‌رود. بنابراین، بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌‌‌ها، پروتکل‌‌‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از سازمان هلال ‌احمر خواستیم کنار دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی باشند تا به اتفاق بر اجرای پروتکل‌‌‌ها نظارت کنید و بازخورد آن را به استانداران و فرمانداران ارائه دهید.

لزوم توسعه مراکز سرپایی
نمکی ادامه داد: توسعه مراکز سرپایی از تقاضاهایی است که از شما عزیزان دارم، باید به مراکز 16 و 24 ساعته پرداخته شود؛ به خصوص در حاشیه شهرها؛ این طرح باید در حاشیه شهرها که فضاهای کوچکی برای زندگی دارند و در این فضاهای کوچک افراد زیادی کنار هم هستند و این افراد در زیر پوست شهر در تردد هستند، بیشتر جدی گرفته شود. در این مناطق از تمام ظرفیت‌‌ها استفاده کنید، اما از حاشیه شهرها برای ارائه خدمات سرپایی غافل نشوید. اگر توسعه خدمات سرپایی را نداشته باشیم، حتماً بار آن با تاخیر و مشکلات بیشتر در بیمارستان‌‌ها دیده می‌‌‌شود. بنابراین، بر اساس ظرفیت مناسب برای جمعیت بین 50 تا 100 هزار نفر، حتما باید به فکر مراکز سرپایی باشیم.

مراکز کووید19 و غیر کووید باید جدا باشد
وی تاکید کرد: برخی دوستان مراکز جامع سلامت یا پایگاه‌‌‌های سلامت را دو منظوره استفاده می‌‌کنند، یعنی راهی برای ورود مبتلایان کرونا و راهی برای ورود بیماران عادی در نظر می‌‌گیرند که این راه از نظر بنده عالمانه‌ نیست. مسلماً بیمار کووید و غیر کووید حتی با راه ورود جداگانه بالاخره جایی باهم برخورد می‌‌‌کنند. پس مراکز کووید19 و غیرکووید باید جدا باشد.

نمکی در ادامه این اجلاس مجازی، درخصوص تست‌‌‌های تشخیصی کرونا، اظهار کرد: خوشبختانه تست‌‌‌های سریع برای دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی ارسال می‌‌شود، اما برخی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌‌کنند با داشتن تست‌‌های سریع باید تست PCR را کنار بگذارند.

ما وقتی از ظرفیت 100 هزار تست در روز صحبت می‌‌‌کنیم، برای تست‌های سریع و PCR همزمان را در نظر می‌‌‌گیریم‌؛ باید 40 هزار تست PCR روزانه انجام شود و بین 60 هزار تا 80 هزار مورد هم تست سریع انجام دهیم. در بیمارستان مطلقاً کسی حق ندارد از تست سریع استفاده کند و باید حتما از تست PCR استفاده شود و در پایگاه‌‌‌های سلامت و مراکز سرپایی باید از تست سریع استفاده شود و تکلیف فرد ظرف 20 دقیقه‌ مشخص شود تا تماس‌‌‌های نزدیک بیمار را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه بیماران، اظهار کرد: در حوزه قرنطینه دستگاه‌‌‌های مختلفی مانند عزیران گردشگری و میراث فرهنگی همکاری داشتند و مراکزی شناسایی شدند، اما خواهش ما از روسای دانشگاهی این است که تخمین بزنند و اعلام کنند چند درصد بیماران امکان قرنطینه خانگی دارند و چند درصد این امکان را ندارند، ما نباید به کارگر فصلی و فردی که در فضای بسیار کوچک با حمعیت بالا زندگی می‌‌کند، اصرار به قرنطینه خانگی کنیم. لذا، فضای قرنطینه با استفاده از ظرفیت هتل‌‌‌ها، ورزشگاه‌‌ها و مهمانسراهای دولتی و سایر مراکز، تامین می‌‌‌شود تا موارد مورد نظر مردم هم فراهم شود. البته دانشگاه‌‌ها باید سریع‌‌تر اعلام کنند که برای هر کدام از استان‌‌ها چند تخت برای مراقبت نیاز دارند تا به نسبت تعداد تخت‌‌‌ها، تیم پزشکی و پرستاری برای مراقبت از بیماران در نظر گرفته شود.

وزیر بهداشت درخصوص داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران کووید 19، نیز تصریح کرد: قرار شد داروهایی که برای درمان سرپایی نیاز است را حتما تامین کنیم. هر استان باید یک متولی برای پشتیبانی دارو، تجهیزات پزشکی و قرنطینه، در نظر گیرد و آن را به دکتر کولیوند و دکتر شانه ساز انتقال دهند. لوازم حفاظت فردی باید به شکل مناسب فراهم شود تا آلودگی جدید نداشته باشیم.

نمکی در پایان تاکید کرد: تردید ندارم در پایان این طرح دستاورد بسیار خوبی خواهیم داشت، ما ایستادیم تا بازهم به مرگ‌‌های دو رقمی و تک رقمی کرونا بازگردیم و با همت شما و حمایت مقامات ارشد نظام، این هدف بزرگ محقق می‌‌‌شود.


کد مطلب: 746818

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/746818/نمکی-پیک-زمستانی-کرونا-پیش-رو-داریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com