کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وام ازدواج ۱۴۰۰ چقدر است؟ +جزئیات

9 آذر 1399 ساعت 12:26

در پیش‌نویس لایحه بودجه برخلاف انتظار، وام ازدواج همان ۵۰ میلیون فعلی تعیین شده اما مجلس خواستار افزایش آن است.


به گزارش جهان نیوز، حتی آمدنش در پیش‌نویس لایحه بودجه هم جای تعجب دارد، چه برسد به این‎که قطعی باشد و به مجلس هم ارائه شود. «وام ازدواج» را می‌گویم؛ همان وام ۵۰ میلیون تومانی که طبق خبرها، در پیش‌نویس لایحه بودجه ۱۴۰۰ ثابت مانده و دولت، تمایلی به افزایش  آن نشان نداده است.

این یعنی افزایش صفردرصدی حمایت دولت از ازدواج جوانان، در مقابل افزایش افسارگسیخته قیمت همه لوازم ضروری اولیه که یک زوج برای شروع زندگی به آن نیاز دارند. بماند که برخی زوج‌های جوان، روی وام ازدواج برای مبلغ ودیعه یک خانه نقلی در گوشه‌ای از شهر حساب باز کرده‌اند اما شاید بهتر باشد این خیال را از سرشان بیرون کنند. 

شاید ۷۰ میلیون
افزایش‌نیافتن مبلغ وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۰،خبر نگران ‌کننده‌ای است که احتمال آن را از معاون سامان‌دهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان پیگیری می‌کنیم.
«محمدمهدی تندگویان» گفت‌: اگرچه از رقم نهایی پیش‌بینی‌شده برای وام ازدواج در لایحه بودجه ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، اما می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم، وام ازدواج برای سال آینده ۷۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است».

تندگویان این نکته را هم می‌گوید که: «حتی اگر در لایحه بودجه هم مبلغ وام ازدواج همان ۵۰ میلیون تومان فعلی باشد اشکالی پیش نخواهد آمد، چراکه معمولا مجلس در بررسی لایحه بودجه مبلغ آن را افزایش می‌دهد البته مشروط به این‌که منابع مالی تامین آن هم معرفی شود».

موافق افزایش هستیم اگر...
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان هم موافق افزایش مبلغ وام ازدواج است، اما می‌گوید: «باور ما این است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، وام ازدواج به تنهایی نمی‌تواند برای تشکیل خانواده انگیزه‌بخش باشد، با این حال مشوق خوبی است و بخشی از نیازهای اولیه زوج‌ها را تامین می‌کند».

«اعظم کریمی» در گفت‌وگو با خراسان می‌افزاید: «ما موافق افزایش مبلغ وام ازدواج هستیم اما درصورتی‌که بانک مرکزی تغییری در شرایط ضمانت آن ایجاد نکند، چراکه معمولا به تناسب افزایش مبلغ وام، بانک‌ها شرایط ضامن‌ها را تغییر می‌دهند و با این کار ممکن است مشکلات جوانان برای دریافت وام ازدواج بیشتر شود. اگر بانک مرکزی ساز و کار نظارت بر این موضوع را تعیین کند، افزایش مبلغ وام اقدام مثبتی خواهد بود و در غیر این صورت خروجی خوبی نخواهد داشت».

مجلس چه می‌گوید؟
اگرچه هنوز لایحه بودجه به مجلس نرسیده است و نمایندگان از پیشنهادهای نهایی دولت اطلاع دقیقی ندارند، اما آن‌طور که سخنگوی اجتماعی مجلس می‌گوید، این کمیسیون قطعا با ثابت ماندن مبلغ وام مخالفت خواهد کرد.

«علی بابایی‌کارنامی» در گفت‌وگو با خراسان در این‌باره می‌گوید: «منتظر ارائه لایحه بودجه هستیم و فعلا به‌طور دقیق نمی‌دانیم دولت برای  مبلغ وام ازدواج چه عددی پیشنهاد خواهد کرد اما طبیعتا با توجه به شرایط اقتصادی موجود، مبلغ وام باید حداقل به میزان نرخ تورم افزایش یابد». بابایی می‌افزاید: «به همین دلیل در صورت ثابت ماندن مبلغ وام ازدواج در لایحه، کمیسیون اجتماعی با آن مخالفت خواهد کرد».

پیشنهاد نهایی نیست
موضوع را از سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیری کردیم و آن‌چه در پاسخ به سوال ما ارائه شد، این بود که: «خبرهای منتشرشده درباره لایحه بودجه مربوط به پیش‌نویس لایحه است که در جلسات کارشناسان سازمان برنامه و بودجه با کمیسیون‌های مجلس و همچنین نهادهای مربوط مورد بررسی قرار می‌گیرد، بنابراین مطمئنا آن‌چه در پیش‌نویس آمده قطعی نیست و باید منتظر تکمیل و ارائه لایحه به مجلس بود».

به هر روی، نمی توان پذیرفت که در شرایط این التهابات اقتصادی و شوک‌های هر روزه قیمت‌ها مبلغ وام ازدواج همان مبلغ سال قبل باشد و چه بسا منطق و عرف هزینه‌های فعلی حکم می‌کند که مسئولان وام ازدواج را به۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهند.


کد مطلب: 746683

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/746683/وام-ازدواج-۱۴۰۰-چقدر-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com