پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۴

فتاح: بالاخره یک روز "بنیاد مستضعفان" باید تمام شود!/ کمک ۲۵۰۰ میلیاردی تومانی بنیاد در ایام کرونا به نیازمندان

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 746647
رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به این که بنیاد بخشی از سهام خود را برای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی واگذار کرده و می‌کند، گفت: فکر می‌کنم بالاخره یک روز بنیاد مستضعفان باید تمام شود!
فتاح: بالاخره یک روز بنیاد مستضعفان باید تمام شود!
به گزارش جهان نيوز، سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان اخیراً با حضور در خبرگزاری تسنیم به تشریح اقدامات این بنیاد در حوزه‌های مختلف محرومیت‌زدایی، کمک به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی  و ... پرداخت و برنامه‌های پیش روی بنیاد را نیز توضیح داد.

در ادامه مشرح گفت‌و‌گوی "پرویز فتاح؛ رئیس بنیاد مستضعفان" تقدیم مخاطبان ارجمند شده است:

جناب آقای فتاح! با توجه به اینکه حضرتعالی سابقه حضور در کمیته امداد را در کارنامه کاری خود دارید، آیا اکنون در بنیاد مستضعفان با نگاه اقتصادی به بنیاد و زیرمجوعه‌های آن نگاه می‌کنید یا بیشتر در بنیاد هم نگاهی اجتماعی و مبتنی بر ارائه خدمات اجتماعی به اقشار ضعیف دارید؟
حضرت آقا شخصاً در سال گذشته به بنده فرمودند که "آقای فتاح ما بنیاد را اقتصادی نمی‌بینیم؛ آنجا را اجتماعی، محرومیت‌زدایی و فرهنگی کنید" و بعد از اینکه حکم بنده را هم ابلاغ کردند در بند اول به این موضوع اشاره شده است و همه استراتژی و مسیر ما در بنیاد مستضعفان براساس ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان است.

در بند اول ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری بر "محرومیت‌زدایی" تأکید شده است که البته محرومیت‌زدایی در بنیاد از جنس کار کمیته امداد نیست و تفاوت‌های را با این نهاد دارد چرا که بنیاد کار عمرانی متعددی انجام می‌دهد و کمیته امداد امام خمینی (ره) غیر از مسکن کار عمرانی انجام نمی‌دهد و به مسکن محرومان و مددجویان توجه دارد اما بنیاد اینگونه نیست.

ما در مناطق هدفمان برنامه‌ها را جامع در نظر می‌گیریم به عنوان مثال اقداماتی که در منطقه قلعه‌گنج صورت گرفته است فلذا اگر نیاز باشد راهی را  اصلاح یا کارخانه‌ای با هدف کمک به ایجاد اشتغال در مناطق محروم راه‌اندازی می‌کنیم.

همچنین بنای فعالیت بنیاد در این دوره  بر این است که کارهایی از جنس کمیته‌ امداد و سازمان بهزیستی را به خودشان واگذار کنیم  به عنوان مثال در ارتباط با شیوع ویروس کرونا، کمک‌های مالی به این نهاد از سوی بنیاد مستضعفان صورت گرفت و فرآیند توزیع کمک‌ها توسط این دو نهاد انجام شد چرا که آنها ساختار لازم را در این زمینه در اختیار دارند.
 

 
بنیاد مستضعفان در ایام کرونا چه میزان کمک به بهزیستی و کمیته امداد داشت؟
نظام برای محرومان دو ساختار از جمله کمیته امداد برای محرومان و بهزیستی برای معلولانی که محروم هستند، دارد و در طی دوران کرونا و پیش از آن توجه ویژه‌ای به این دو نهاد از سوی بنیاد مستضعفان انجام شده است و زمانی که به آنها کمک مالی می‌کنیم بخش مورد نظر را برای دریافت کمک‌ها را نیز مشخص می‌کنیم.

در همین ارتباط اخیراً بنیاد به بهزیستی و کمیته امداد مجدداً کمک‌های را انجام داده است که به کمیته امداد مبلغ 50 میلیارد تومان و به سازمان بهزیستی مبلغ  30 میلیارد تومان کمک شده است.

پیش از این نیز کمک‌های در رابطه با تأمین جهزیه مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد انجام گرفت که در این بخش به کمیته امداد مبلغ 50 میلیارد و سازمان بهزیستی 30 میلیارد تومان کمک شد.

علاوه بر اینکه 24  میلیارد تومان به بهزیستی و همین رقم به کمیته امداد برای خرید تبلت دانش‌آموزان مناطق محروم برای شبکه شاد پرداخت شد همچنین برای اجاره بها و رهن مسکن این افراد، کمکهایی در این ایام شده است به طوری که برای کمیته امداد مبلغ 100 میلیارد تومان و برای سازمان بهزیستی مبلغ  50 میلیارد تومان پرداخت شده است؛ قرار بر این  شد که 50 درصد هم کمیته امداد در صندوق ولایت امداد در این زمینه هم‌افزایی داشته باشد.

دو دستگاه امداد و بهزیستی قرار است گزارش کار  خود را در ارتباط با کمکهای مالی بنیاد به مددجویان این دو نهاد ارائه کنند که البته ما ناظر بر این مسئله انتخاب کرده‌ایم و کنترل‌های صورت گرفته  حاکی از آن است که این کمکها در اختیار جامعه هدف قرار داده شده است و فرایند این کمکها ادامه خواهد داشت.

همچنین بنیاد مستضعفان بنایی برای ایجاد ساختار موازی با کمیته امداد و بهزیستی ندارد و این کار اصلاً به صلاح ما نیست چرا که این دو نهاد معتمد نظام هستند و ساختار هم دارند و فقط منابع مالی آنها کم است و دولت به هر دلیلی نمی‌تواند بیش از این به آنها کمک کند؛ به همین دلیل ما وظیفه خود می‌دانیم که به آنها کمک کنیم اما همه کمکهای ما به محرومان از دو کانال بهزیستی و کمیته امداد نیست.

به عنوان مثال ما به "کولبران" کمک کردیم که بهزیستی و کمیته امداد مسئول آنها نیستند و این کمکها از طریق استانداری انجام گرفت همچنین به قایقرانان جنوب، بوشهر و هرمزگان کمک‌هایی صورت گرفت و این کمکها در اختیار استانداری قرار داده شد علاوه بر این برای کارگران پسماند و آرامستانهای کشور کمک‌های نقدی در قالب کارت خرید در نظر گرفتیم.

البته بیشترین حجم کمک ما مربوط به طرح مواسات و رزمایشی است که مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان فرمودند؛ در این زمینه بنیاد هماهنگی لازم را  با سپاه برقرار کرد و جلساتی با حضور سردار سلامی و سایر نهادها برگزار شد و در 4 مرحله کمک‌های قابل توجهی از سوی بنیاد مستضعفان انجام شد به طوری که در هر مرحله  500 هزار بسته معیشتی  در بین خانواده‌های شناسایی شده توزیع شد و تا به امروز بیش از 2 میلیون بسته معیشتی را توزیع کرده‌‌ایم که رقم ریالی هر بسته معیشتی 300 هزار تومان بود البته این فرآیند همچنان ادامه دارد و در حال حاضر در آستانه مرحله پنجم از این طرح قرار داریم.

بنیاد در بحث کرونا تا به امروز 2500 میلیارد تومان با هدف کمک به سیستم بهداشت و درمان و حمایت از نیازمندان و مردم آسیب‌دیده از شیوع کرونا اختصاص داده که این مبلغ شامل 450 میلیارد تومان وامی که به اقشار آسیب‌دیده پرداخت شد نیز می‌شود.

البته در این مدت سهم کمیته امداد به واسطه جمعیت بالای مددجویان تحت پوشش حدود 620 میلیارد تومان بود و سهم سازمان بهزیستی به دلیل تعداد کمتر مددجویانش، حدود 230 میلیارد تومان.

مجموع مبلغی که بنیاد مستضعفان برای محرومیت‌زدایی در سال جاری اختصص داده، چقدر است؟
در سال 99 مبلغ 1200 میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شده است که صددرصد این کار را انجام خواهیم داد اما رقمی که برای این بخش  اتفاق خواهد افتاد بیش از این خواهد بود.

این رقم، علاوه بر 2500 میلیارد تومانی است که در دوران شیوع کرونا از سوی بنیاد به اقشار مختلف پرداخت شده است همچنین بنیاد کمکهایی را برای ساخت مسکن محرومان و تأمین سیمان مورد نیاز ساخت مسکن آنها و سایر اقلام داشته‌ است علاوه بر اینکه در بحث اشتغال در مناطق محروم هم برنامه‌هایی از سوی بنیاد انجام شده است.

همچنین در رابطه با تأمین منابع مورد محرومیت‌زدایی و کمک به گروه‌های مختلف تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است و در این زمینه، بخشی از سهام بورس و اموال خود را برای تأمین منابع فروخته‌ایم که البته  برای این موضوع از مقام معظم رهبری اجازه اخذ شده است؛ این حق طبیعی محرومان است که در این شرایط حساس به آنها کمک کنیم.


نحوه کمک‌های بنیاد مستضعفان در ایام کرونا به وزارت بهداشت چگونه بوده است؟
بخش عمده‌ای از کمک 2500 میلیارد تومان بنیاد، به وزارت بهداشت اختصاص یافته است همچنین در اسفند ماه از سوی بنیاد به وزارت بهداشت اعلام شد کادر درمانی که امکان حضور در خانه‌هایشان را ندارند، می‌توانند در هتل‌های بنیاد اسکان پیدا کنند و این برنامه  تا به امروز هم ادامه دارد  و چندین مکان خود را تجهیز و برای حضور کادر درمان آماده کردیم تا کادر درمان در آنجا استراحت کنند.

همچنین در اسفند، فروردین و اردیبهشت، دانشجویانی  که از خارج کشور به ایران می‌آمدند باید دو هفته قرنطینه می‌شدند و نمی‌توانستند به منازل خود بروند! آنها نیز در هتل‌های بنیاد مستضعفان پذیرش شدند و امکانات خوبی هم در اختیار آنها قرار دادیم و هم اکنون هم این فرایند در حال انجام است حتی زمانی که اعلام شد وزارت بهداشت با کمبود آمبولانس روبه‌رو است 24 آمبولانس توسط بنیاد خریداری و با راننده در اختیار آنها قرار داده شد و هم‌اکنون با 3 شیفت راننده در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد.

طبخ غذا برای مراکز درمانی و بیمارستانی یکی دیگر از اقدامات بنیاد در این ایام محسوب می‌شود و هم‌اکنون غذای برخی از بیمارستانها در گیلان و سایر استانها و تهران توسط بنیاد به صورت رایگان تهیه و توزیع می‌شود همچنین در ابتدای شیوع ویروس کرونا، بنیاد اقدام به تولید ماسک و الکل مورد نیاز کشور هم کرد.

علاوه بر این، روزانه تعداد قابل توجهی آبمیوه در اختیار بیمارستانها و مراکز درمانی مرتبط با ویروس کرونا قرار داده می‌شود و بنیاد علوی که مسئولیت  محرومیت‌زدایی را برعهده دارد نیز اقدامات موثری را در این حوزه انجام داده است.

آیا اختصاص بخش عمده درآمدهای بنیاد مستضعفان برای پرداخت کمکهای نقدی به اقشار نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ... باعث توقف روند سرمایه‌گذاریهای مولد در این بنیاد طی سالهای آتی نخواهد شد؟!
در این خصوص بر اساس سیاستی که تدوین شده است عمل خواهیم کرد؛ اگر نتوانیم منابع مالی برای ماموریت‌های محرومیت‌زدایی‌مان را تامین کنیم، نمی‌توانیم نقش مناسبی در عمل به وظایفمان ایفا کنیم.

بر همین اساس، علاوه بر درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی بنیاد، بخشی از سهام خود را برای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی واگذار می‌کنیم و از طرف دیگر به این نکته نیز توجه داریم که نباید تمام منابعمان را در حوزه محرومیت‌زدایی هزینه کنیم!  چرا که بخشی از این منابع باید صرف توسعه بنگاه‌های تولیدی بنیاد شوند.

به هرحال ما  امیدواریم سال آینده خدمات بیشتری نسبت به سال 99 به مستضعفان و محرومان ارائه کنیم و وضعیت محرومیت‌زدایی و خدمت رسانی به مردم را در بنیاد مستضعفان ارتقا دهیم.

نکته قابل توجه دیگر آن است که تأکید داریم در مناطق محروم، کارخانه‌های جدید  راه‌ اندازی شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم در آن منطقه، عوایدی نیز از احداث کارخانه در اختیار آنها قرار گیرد.

ما معتقدیم باید از اموالی که در اختیار بنیاد مستضعفان است، به نحوه مطلوب برای مردم و اقشار ضعیف بهره‌برداری شود؛ بر همین اساس برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا حتی المقدور، اموال راکد بنیاد مستضعفان که نقشی در توسعه ندارند را به بخش‌های مولد اقتصادی در کشور تبدیل کنیم تا هم در توسعه کشور نقش بیشتری داشته باشیم، هم عواید آن فعالیت‌های تولیدی به محرومان برسد و اشتغال نیز تولید شود.

لذا  یکی از اولویت‌های ما، سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های تولیدی در مناطق مرزی و محروم است البته در حوزه‌های ضروری و خاصی است که شاید بخش خصوصی توان یا تمایل چندانی برای حضور در آن نداشته باشد؛ مثل امنیت غذایی یا سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در صنایعی همچون نیروگاه و فولاد.

این یک استراژی برای ما محسوب می‌شود و فکر می‌کنم بالاخره  یک روز بنیاد باید تمام شود! و باید این اموال که مالکان اصلی‌اش، مردم و مستضعفان هستند، صرف امور محرومان شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الانم اراده کنی تموم میشه. یه حراج عین املاک کمیته امداد بزنی فاتحه بنیاد هم خوندس
Iran, Islamic Republic of
اقای فتاح اموال امداد را که فروختی به محرومان رسید؟!!
Iran, Islamic Republic of
.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کمک کردن از نظر مالی ،اقای فتاح کجا کمکی شده که ماخبرنداریم!!!
Ukraine
شما به مصاحبه جنجالی آقای فتاح در مورد املاک بنیاد که به آقا و آقازاده ها بخشیده شده است و عودت نمی دهند و گردنشان کلفت است گوش نداده اید !!! هر چند بعدا" تنبیه شدند و معذرت خواهی و طلب عفو کردند .
Ukraine
فراموش نکنید که این اموال متعلق به همه مردم ایران است نه گروه خاص ، دادن اموال مردم به مردم امری طبیعی است و منتی ندارد و اسمش کمک نیست اموال خودشان را به خودشان داده اید . .
B
Canada
ایشون چی میگه چرا اصلا تموم بشه مگه مستضعفان تموم شدن
رضا
United Kingdom
اقای فتاح یعنی چه که بنیاد باید روزی تمام شود این همه سرمایه وامکانات میتواند قرنها پول سازی کند شما میخواهید همه را تبدیل به پول نقد کرده وخرج کنید این کار اقتصادی است ؟!!
Iran, Islamic Republic of
راست میگه دیگه
بنیاد های مختلف و موازی کاری ها کی میخاد تموم بشه
Iran, Islamic Republic of
خداوند وعده زمین را به مستضعفان داده اونوقت شما دنبال جمع کردنش هستی؟.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چه کمکی من که معلول ضایع نخاعی در صد شدید هستم هیچ کمکی دریافت نکردم ومیشناسم افرادی هم تحت پوشش کمیته امداد هستن و اونام همینطور چرا درست وحسابی بررسی نمی‌کنید ودقیق نمیگید که به چه اشخاصی تعلق میگیره
الحمدلله مستضعفی باقی نمانده است و تمام اموال و املاک عوامل رژیم گذشته هم به وارثان واقعی انقلاب واگذار گردیده است.
Iran, Islamic Republic of
بهتر است سرمایه های راکد بنیاد صرف ایجاد کارخانه وصنعت مورد نیاز کشور در مناطق محروم شود ..