سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۵
وال استریت ژورنال:

نتانیاهو دست خالی از صحرای عربستان بازگشت

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب: 746617
یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که امید داشت در سفر محرمانه به عربستان، توافق با ریاض را تضمین کند، دست خالی به فلسطین اشغالی بازگشت.
نتانیاهو دست خالی از صحرای عربستان بازگشت
به گزارش جهان نيوز، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که نشست محرمانه سران سعودی و رژیم صهیونیستی در خصوص رسیدن به توافقی برای عادی سازی روابط به شکست منتهی شد.

طبق این گزارش، مشاوران سعودی و مقام‌های آمریکایی می‌گویند، زمانیکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اواخر هفته برای یک قرارملاقات محرمانه شبانه با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به عربستان سعودی سفر کرد، به همراه همپیمانانش در واشنگتن امید داشت که توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو تضمین شود اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از این دیدار، دست خالی به فلسطین اشغالی بازگشت.

این روزنامه آمریکایی گزارش کرد که ولیعهد عربستان در دیدار محرمانه خود با نتانیاهو، درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی برای موافقت نهایی با عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو را رد کرده است.

بنا بر گفته مشاوران سعودی و مقام‌های آمریکایی، ولیعهد عربستان به دلیل نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) آمریکا و شکست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، از توافق با رژیم صهیونیستی عقب‌نشینی کرده است.

مشاوران سعودی می‌گویند که شاهزاده بن سلمان که مشتاق ایجاد روابط با دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده است، در حال حاضر تمایلی ندارد برای بهبود روابط با رژیم صهیونیستی گامی بردارد و احتمالاً در آینده برای کمک به استحکام روابط با رئیس‌جمهور بعدی آمریکا، از این توافق بهره ببرد و از آن بعنوان برگ برنده استفاده کند.

مشاوران سعودی می‌گویند که بایدن حمایت خود از عادی‌سازی روابط کشورها با تل‌آویو را اعلام کرده است و از طرف دیگر، موضع سخت‌تری در قبال سوابق حقوق بشری عربستان سعودی به ویژه قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان در ترکیه اتخاذ کرده است و بنابراین توافق عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو در دوران ریاست‌جمهوری بایدن، می‌تواند روابط بین دولت بایدن و ریاض را به یک پایه مطمئن‌تر برساند.

این روزنامه آمریکایی همچنین گزارش کرد که از دیگر عواملی که بن سلمان حاضر به پذیرش توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو نشد، ملک سلمان پادشاه ۸۴ ساله و پدر بن سلمان است که با پسرش در خصوص چگونگی برخورد با موضوع فلسطینان که به دنبال تشکیل دولت خود هستند، اختلاف دارد.

مشاوران رژیم آل سعود می‌گویند که پادشاه عربستان گرچه در جریان گفت‌وگوهای پسر خود با تل‌آویو قرار دارد اما وضعیت نه چندان خوب جسمانی وی، مانع از آن شده که به طور کامل در جریان جزئیات مباحثات میان ولیعهد عربستان و مقام‌های رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

یکی از مقام‌های آمریکایی در این خصوص می‌گوید: «عربستان سعودی در تلاش است تا به این موضوع پی ببرد که چطور می‌تواند به بهترین شکل از این قضیه برای بهبود وجهه خود در واشنگتن استفاده کند و حسن نیت خود را به بایدن و کنگره آمریکا نشان دهد».

پیش از این برخی رسانه‌ها گزارش کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه هفته گذشته (دوم آذرماه) در ساعاتی که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با محمد بن سلمان به عربستان سعودی رفته بود، با ولیعهد عربستان در خاک سعودی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

با اینحال، پامپئو روز گذشته در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» حاضر نشد دیدار بن سلمان و نتانیاهو و آیا اینکه در این نشست حضور داشته را تأیید کند و تنها گفت که با ولیعهد عربستان در عربستان سعودی و با نتانیاهو در قدس دیدار و گفت‌وگو داشته است.

از طرف دیگر، دفتر نتانیاهو نیز حاضر به اظهارنظر درباره این نشست نشد و وزارت خارجه آمریکا نیز از اظهارنظر در اینباره امتناع ورزید.

عربستان سعودی هرگونه دیدار میان بن سلمان و نتانیاهو در عربستان سعودی را انکار کرده است و مشاوران خاندان سعودی می‌گویند که ریاض در حال حاضر می‌خواهد از گونه صحبت از روابط حسنه با تل‌آویو خودداری کند زیرا این یک مسئله احساسی است که بذر تفرقه و خشم را در سراسر جهان عرب خواهد پاشید.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، مقام های آمریکایی و اسرائیلی همچنان اطمینان دارند که توافق با عربستان سعودی قطعی است و فقط زمان آن نامشخص است.

نتانیاهو روز پنجشنبه هفته گذشته گفت:‌ «من پیش‌بینی می‌کنم که چرخه عادی‌سازی روابط همچنان رو گسترش است. هیچ‌چیز صد در صد تضمین شده نیست اما به نظرم اگر بخواهیم نگاهی به پیش رو داشته باشیم، برآورد می‌کنم که طی ماههای آینده، هر طور شده شاهد پیوستن کشورهای بیشتری به این چرخه خواهیم بود».

علیرغم آنکه پس از توافقات ماههای اخیر رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و سودان، گمانه‌زنی‌هایی از احتمال عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو مطرح شده است، یک مقام رژیم صهیونیستی چندی پیش به شبکه صهیونیستی «آی‌24»  گفت که تا زمانی که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی است، پیشرفتی در توافق عادی‌سازی روابط بین دو طرف حاصل نخواهد شد. این مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، افزود: «این طور برداشت می‌شود که پیشرفت [در عادی‌سازی روابط] فقط بعد از کنار رفتن ملک سلمان ممکن خواهد بود»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آمریکا مادر تروریسم است/ پس چرا روحانی, ظریف, عراقچی و... با مادر تروریسم مذاکره کردند.
Iran, Islamic Republic of
خون شهید فخری زاده سبب بیرون رفتن آمریکا از سرزمین‌های اسلامی می‌شود
تشکر از سندرز
Iran, Islamic Republic of
سندرز: ترور «فخری‌زاده» برای تضعیف دیپلماسی بود
Iran, Islamic Republic of
بهترین گزینه مردم ایران لفو برجام و ساخت بمب اتمی در برابر مقابل جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل است.
Iran, Islamic Republic of
شهادت دانشمند هسته ای ایران/ چشم در برابر چشم صهیونیست‌ها منتظر باشند