کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام مناطق ماه گرفتگی ۱۰ آذر را خواهند دید؟

8 آذر 1399 ساعت 10:18

روز دوشنبه ۱۰ آذرماه پدیده ماه گرفتگی در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه در آسمان رخ خواهد داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از آنا، در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه روز دوشنبه، ۱۰ آذرماه جاری به وقت کشورمان ماه گرفتگی از نوع نیمسایه آغاز خواهد شد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن اعلام این خبر گفت: باید توجه داشت که گرفت نیمسایه ماه رخ می‌دهد و در حقیقت عبور ماه از نیمسایه زمین با چشم انسان چندان قابل تشخیص نیست و در علم قدیمی نجوم به آن «خسوف غیر مرئی» می‌گفتند. ماه‌گرفتگی نیمسایه دوشنبه، ۱۰ آذر به ساروس (دوره) ۱۱۶ تعلق داشته و پنجاه و هشتمین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس به شمار می‌رود.

این خسوف در قاره‌های آمریکا، استرالیا و شرق آسیا دیده می‌شود. ماه‌گرفتگی به صورت‌های جزئی (عبور بخشی از ماه از درون سایه زمین)، ماه گرفتگی کلی (عبور ماه به طور کامل از درون سایه زمین) و یا ماه گرفتگی نیمسایه رخ می‌دهد و از نظر آماری سالانه میان صفر تا حداکثر ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد. در برخی از سال‌ها پدیده ماه‌گرفتگی حادث نمی‌شود.

در پدیده ماه‌گرفتگی زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و ماه از درون مخروط نیمسایه (مخروط باز) و مخروط سایه (مخروط بسته) زمین عبور خواهد کرد. فاصله هر ماه‌گرفتگی در یک ساروس تقریبا برابر با ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است.


کد مطلب: 746531

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/746531/کدام-مناطق-ماه-گرفتگی-۱۰-آذر-خواهند-دید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com