جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۹
حوزه‌های میلیاردی فرهنگ و هنر همچنان معاف از مالیات؛

انگیزه‌های انتخاباتی باز هم مانع اخذ مالیات از سلبریتی‌ها خواهد شد؟

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 746266
چه تفاوتی میان یک کارمند ساده به حقوق کمتر از پنج میلیون با یک بازیگر سینما با درآمد ماهیانه 600 میلیون تومانی وجود دارد که یکی قبل از دریافت حقوقش مالیات می‌دهد و دیگری نه!
سلبریتی‌ها لازم نیست مالیات بدهند!/ هنوز هم پای انگیزه‌های انتخاباتی در میان است؟
گروه فرهنگی جهان نيوز: پرداخت مالیات به دولت در مقابل ارائه خدمات یکی از مسئولیت‌های شهروندی می‌باشد که در همه کشورهای دنیا امری پذیرفته شده است. با این وجود در کشور ما نظام مالیات‌ستانی ضعف‌های پیدا و پنهان بسیاری دارد به گونه‌ای که سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور رخ می‌دهد. همچنین باتوجه به مشکلاتی اقتصادی عدیده‌ و کسری بودجه دولت بنابر گفته کارشناسان استفاده از ظرفیت‌های مالیاتی اقدام مناسبی در جهت افزایش درآمدهای دولت بنظر می‌رسد. در واقع مالیات ساده‌ترین و منطقی‌ترین روش برای افزایش درآمد دولت‌ و توزیع برابر ثروت در جامعه محسوب می‌شود.
 
به گزارش رجا، از طرفی دیگر در حالی که قشرهای مختلف جامعه، همگی موظف به پرداخت مالیات در چارچوب قوانین تعیین شده می‌باشند؛ از کارمندهای دولت با حداقل حقوق گرفته تا کارخانه‌دارها و اقشار ثروتمند اما هنرمندانی همچون بازیگران میلیاردی سینما که درآمدهای میلیاردی دارند از معافیت مالیاتی برخوردار هستند! معافیتی که ناشی از نقص قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد و تاکنون تلاش‌ها برای اصلاح آن موفق نبوده است.
 
در این میان سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده این است که چه تفاوتی میان یک کارمند ساده به حقوق کمتر از پنج میلیون با یک بازیگر سینما با درآمد ماهیانه 600 میلیون تومانی وجود دارد که یکی قبل از دریافت حقوقش مالیات می‌دهد و دیگری نه!
 
در سال‌های اخیر موضوع حذف معافیت‌های‌ مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید به یکی از پربحث‌ترین موضوعات این حوزه تبدیل شده است. هنرمندان یکی از پرمناقشه‌ترین اصناف معاف از مالیات هستند.
 
ریشه معافیت مالیاتی هنرمندان به مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد. بنا بر این مصوبه که در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.»
 
سال گذشته، پس از گذشت ۱۸ سال، سازمان امور مالیاتی کشور با متن «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» منتشر کرد. این اصلاحیه حاوی سرفصل‌های پیشنهادی سازمان امورمالیاتی از جمله لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری (مشمول مالیات با ضریب ۲۵ درصد) بود. بر اساس این لایحه هنرمندانی که به‌عنوان سلبریتی‌ شناخته می‌شوند و درآمدهای نجومی دارند نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شدند. 
 
بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع، امیدها درباره حذف معافیت سلبریتی‌هایی که در سال از چند صد میلیون تا چندین میلیارد درآمد دارند زنده شد.
 
اما یکی از ایرادات لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی این بود که بسیاری از مشاغل حوزه فرهنگ و هنر همچون انتشاراتی‌ها، مطبوعات، فعالان قرآنی و ... به لحاظ مالی با مشکلات‌ بسیاری روبه‌رو می‌باشند و گردش مالی این حوزه‌ها آنقدری نیست که بتوان از آن مالیات گرفت و برای همین نیاز است تا یک سقف مشخصی برای دریافت مالیات از مشاغل و افراد این حوزه تعیین شود.
 
با این حال سال گذشته این طرح با مخالفت دولتی‌ها به سرانجام نرسید تا همچنان برخی افراد بدون پرداخت یک ریال مالیات میلیاردها تومان پول به ثروت خود اضافه کنند. این در حالیست که قشرهای مختلف مردم با درآمدهای بسیار پایین‌تر از بازیگران سینما باید مالیات بدهند.
 
نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، و صالحی امیری، وزیر فرهنگ، به صورت علنی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.
 
نوبخت در خصوص این طرح گفته بود: «نه تنها نباید از هنرمندان مالیات بگیریم که حتی باید به بخش هنر یارانه هم بدهیم. بخشی که باید از معافیت مالیاتی مستثنا شده یا تقلیل پیدا کند، بخش فرهنگ و هنر نیست، حتی ما باید اگر می‌توانیم در این رابطه مالیات منفی هم داشته باشیم. یعنی مساعدت‌هایی را به عنوان «یارانه» پرداخت کنیم، نه اینکه از این بخش حساس و ارزشمند فرهنگ و هنر، بخواهیم مالیات بگیریم. به همین دلیل دولت مخالف حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر است.»
 
همچنین صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی رئیس دفتر رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شده بود.
 
ضرورت مالیات‌ستانی از بخش‌های سودآور حوزه فرهنگ و هنر
مالیات‌ستانی از بخش‌های سودآور حوزه فرهنگ و هنر همچون برخی از بازیگران سینما، انتشارات کمک درسی، کنسرت‌های موسیقی، حراج‌های غیر شفاف و دیگر حوزه‌های هنر با گردش‌های مالی بالا امریست ضروری که درآمد آن می‌تواند کمک زیادی به رشد این حوزه باشد.
 
29 مهر ماه سال جاری خبری مبنی بر اصلاح مجدد لغو معافیت‌مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری منتشر شد. بر اساس این خبر موصوبه کمیسیون اقتصادی دولت «معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری» در لایحه «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» حذف و برای آن سقف تعیین می‌شود.
 
در پیش نویس این لایحه که هیات وزیران آن را بررسی می‌کند، آمده است: 
 
 
 
آیا انگیزه‌های انتخاباتی باز هم مانع اخذ مالیات از سلبریتی‌ها خواهد شد؟
به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصاد-سیاسی علت اصلی عدم لغو معافیت مالیاتی هنرمندان از سوی دولت به انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی آن‌ها باز می‌گردد؛ به خصوص که خرداد ماه سال آینده انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و اصلاح‌طلبان برای کسب رای به اندک پایگاه اجتماعی سلبریتی‌ها نیاز دارند.
 
حال با فرارسیدن ایام ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس باید دید دولتمردان به حذف «معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر» تن می‌دهند یا اهداف انتخاباتی و تبلیغاتی مانع از کسب درآمد مالیاتی از ثروتمندان این حوزه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
تنها راهکار غلبه بر تحریم ها لغو برجام است .
Iran, Islamic Republic of
قیمت مرغ، نمادی از ناکارآمدی و ناهماهنگی در اجرا و سیاستگذاری است
3له ب ری تی
Iran, Islamic Republic of
چه تفاوتی میان یک کارمند ساده به حقوق کمتر از پنج میلیون با یک بازیگر سینما با درآمد ماهیانه 600 میلیون تومانی وجود دارد که یکی قبل از دریافت حقوقش مالیات می‌دهد و دیگری نه!
تفاوتش اینجاست که آنها خانواده هایشان یا خارج ازکشورند که هزینه هایشان بالاست ویا مسافر خارج هستند که بازهم هزینه بالاست .ودرمواقع رای گیری هم بدردمیخورند .کارمند ساده مستاجر است وخارج هم نمیرود.
Iran, Islamic Republic of
...
اصغر
Iran, Islamic Republic of
تقریبا همه این پولبریتی ها در همه فتنه ها، اغتشاشها و سیاه نمایی ها پیاده نظام غربی ها هستند.
امیدواریم مجلس محترم و دولت آینده در این مورد فکری بکنند.
مقدس
Iran, Islamic Republic of
....
ربابه زرگر
Iran, Islamic Republic of
ما هم امیدواریم
ربابه زرگر
Iran, Islamic Republic of
چرا با اسم من پیام میذارید؟