جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

نقش دولت در گرانی رسمی خودرو، لاستیک، روغن و لبنیات

چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 746250
برخی از گرانی‌ها با مصوبات رسمی دولت و دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود.
نقش دولت در گرانی‌های رسمی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: سال ۹۹ علاوه بر افزایش قیمت‌های غیررسمی (بدون مصوبه) یا گرانفروشی‌های رخ‌داده در بازار، قیمت بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز مردم با مجوز‌های رسمی افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بسیاری از کالاهای رایج و حتی اساسی مردم یا شامل قیمت‌گذاری نشده یا اصولا از قیمت‌های مصوب پیروی نمی‌کند. با این حال می‌توان از خودرو، لاستیک، روغن موتور، روغن جامد، لبنیات و... به‌عنوان کالاهایی نام برد که از ابتدای سال با مصوبات رسمی افزایش قیمت مواجه شده است.

بر اساس آنچه شورای رقابت در اردیبهشت سال جاری مصوب کرده خودروسازان با توجه به نرخ تورم بخشی اعلامی توسط بانک مرکزی و قیمت منطقی تمام‌شده، می‌توانند درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به صورت فصلی (هر سه ماه یک بار) اعلام و قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

بر اساس تصمیمات اخذ شده قرار است هر سه ماه یک بار مجوز افزایش قیمت خودرو لحاظ شود. همچنین بر اساس مصوبه اول آذرماه کارگروه تنظیم بازار و به‌رغم عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات روغن خام، قیمت انواع روغن‌نباتی با ظرف پت (بطری پلاستیکی) ۱۰ درصد و با سایر ظروف ۱۳ درصد افزایش یافت. بر اساس مصوبه این کارگروه، قیمت انواع روغن خام وارداتی افزایش و به تبع آن قیمت روغن‌های خوراکی و مصرف خانوار نیز افزایش یافت. مجوز گرانی لاستیک هم از ۲۸ آبان رسماً اعلام شد؛ افزایش قیمتی که البته چند ماه پیش نیز از طریق مصوبه قانونی اعمال شده بود. اما افزایش این بار یک افزایش ۵۰ درصدی بود.

از سوی دیگر اواسط آبان بود که بر اساس مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت روغن موتور خودروهای سبک ۴۰ درصد و خودروهای سنگین ۵۳ درصد افزایش یافت؛ خبری که در اواسط آبان از طریق اطلاعیه یکی از شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور در سایت کدال اعلام شد مشخص کرد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مجوز افزایش قیمت روغن موتور را صادر کرده است.

شاید گروه لبنیات را بتوان بزرگترین گروه کالایی مواد غذایی دانست که در سال جاری با افزایش‌های چندباره قیمت مواجه شده است؛ افزایش قیمت‌هایی که از کره تا شیر و ماست را شامل شده است، با این حال فقط ۱۰ قلم از کالاهای این گروه شامل قیمت‌گذاری شده و بقیه محصولات این گروه از قیمت‌گذاری تبعیت نمی‌کند.

۴ تیرماه بود که بر اساس تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار، قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت. با این حال و فقط بعد از گذشت چهار ماه از مصوبه افزایش قیمت لبنیات با این که در روزهای گذشته قیمت مصوب ۴۱۵۰ تومانی برای شیر خام از سوی انجمن صنایع لبنی اعلام شده بود اما مرتضی رضایی، معاون وزیر کشاورزی در گفت‌وگویی اظهار کرد: قیمت شیر خام در درب دامداری، ۴۵۰۰ تومان تعیین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
این زن قرار است تحریم‌های اقتصادی آمریکا مدیریت کند/عکس