پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۲

نکته مهمی که نه «کارتر» فهمید نه «سیا» نه «پهلوی»

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 746148
۴ آذر سال ۱۳۵۷ شمسی، «کارتر» چون هیچ‌کاری نمی‌توانست انجام دهد از «سیا» انتقاد کرد که چرا نتوانسته حوادث ایران را پیش‌بینی کند. تا روز آخر هم تلاش کرد هر‌جوری‌ شده شاه لرزان را سر پا نگه دارد، اما «إنّ الباطل کان زهوقا».
نکته مهمی که نه «کارتر» فهمید نه «سیا» نه «پهلوی»
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سرمایه‌گذاری آمریکا روی پهلوی دوم و آن همه سلاح و تجهیزات که به وی فروخته بودند برای محمدرضا پهلوی و برای آمریکایی‌ها این خیال خام را ایجاد کرده بود که پهلوی نرفتنی است!

اینطوری شد که وقتی ناآرامی‌ها در ایران شدت گرفت و معلوم شد وضعیت چنین نخواهد ماند، پهلوی دوم و «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا و باقی دوستانشان یکه ‌خوردند که چه خبر است! از همه گیج‌تر «سیا» بود که چندماه پیش از انقلاب ایران به کارتر گزارش داده بود که پهلوی حداقل تا ۱۰ سال آینده حاکم ایران خواهد ماند و در ایران نشانه‌ای از انقلاب یا مقدمات یک انقلاب وجود ندارد! به همین دلیل هم بود که کارتر از «سیا» دلخور شد که پس چه‌کار می‌کنید؟ نامه‌‌های رسمی و محرمانه هم برای رئیس «سیا» و وزیر امور خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت که عملکرد خود و اداره‌های زیرنظرشان را بازبینی کنند و نتیجه را به وی خبر بدهند.
 
کارتر از «سیا» انتقاد کرد که چرا نتوانسته تحولات منجر به انقلاب ایران را پیش‌بینی کند  

رمز پیروزی مردم را نفهمیدند!
فقط کارتر نبود؛ شاه لرزان ایران هم شوکه شده بود. می‌گویند در بحبوحه انقلاب ایران، مدام از مشاوران و وزیرانش می‌پرسیده چطور شد که مردم این‌قدر ناراضی و عصبانی هستند. نمی‌توانسته درک کند که چقدر مردم هشیار و آگاهند و خطاهایش را بهتر از خودش دیده‌اند و شناخته‌اند و به‌ یاد دارند. می‌گویند روزهای آخر، ساعت‌ها از پنجره کاخش بیرون را می‌نگریسته و لابد به توهمش درباره خوشحالی مردم ایران از فساد پهلوی‌ها فکر می‌کرده!

مردم خیلی ‌خوب می‌دانستند که تغییر در راه است، ولی در تمام این مدت، شاه و آمریکا نتوانستند بفهمند چرا آن همه سلاح و تجهیزات نظامی، آن همه رعب و وحشتی که ساواک در ایران راه ‌انداخته بود و آن همه حرف‌های گُنده‌گُنده و ادعاهای گوش پُرکن شاه و اطرافیانش درباره دروازه‌های تمدن نمی‌تواند رژیم پهلوی را سر پا نگه دارد. رمز پیروزی مردم را نفهمیدند و نفهمیدند که مردم، خود رمز پیروزی‌اند.
 
کارتر در کاخ نیاوران برای سرکوب بیش‌تر مخالفان به شاه روحیه داد و ایران را «جزیره ثبات» نامید

درهای بسته جلوی کارتر!
سرانجام بزرگ‌مردی که به خدا و مردم تکیه کرده بود، پیروز شد. ولی شاه بیچاره که به آمریکا تکیه کرده بود، آواره شد و رسوای جهان شد. کارتر بیچاره هم که به گزارش‌های «سیا» تکیه کرده بود، پیش و پس از انقلاب ایران هر کاری کرد به در بسته خورد؛ فقط یک نمونه‌اش ماجرای عملیات طبس! کارتر همین‌طوری‌ها شد که نتوانست برای دور دوم رئیس‌جمهور شود و جزو روسای‌جمهور یک‌دوره‌ای تاریخ آمریکا شد.
 
شکست «عملیات پنجه عقاب» که در ایران به «عملیات طبس» معروف است یک شکست سیاسی و رسوایی بزرگ برای کارتر و آمریکا تلقی شد

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۴ آذر مصادف با ۲۴ نوامبر میلادی و ۸ ربیع‌الثانی هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ ولادت باسعادت امام حسن عسکری (ع) در سال ۲۳۲ قمری
ـ زادروز حکیم بزرگ «سیدمرتضی کشمیری» در سال ۱۲۶۸ قمری
ـ رحلت عالم ربانی «شیخ الشریعه اصفهانی» در سال ۱۳۳۹ قمری
ـ زادروز «باروخ اسپینوزا» فیلسوف مشهور هلندی در سال ۱۶۳۲ میلادی
ـ درگذشت «جبار باغچه‌بان» بنیانگذار نخستین مدرسه ناشنوایان در ایران در سال ۱۳۴۵ شمسی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


adtv
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم خودتون هم به این. حرف اعتقادداشته باشین .
بی نام
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
حمید
Iran, Islamic Republic of
...
یوسف
Iran, Islamic Republic of
..........
دیوار سفارت
Iran, Islamic Republic of
کاش زمان بالا رفتن از دیوار سفارت ما هم بودیم که الان از فرزندمان در آمریکا کیف میکرد و خودمان هم از سفره انقلاب بهره‌مند بودیم
Greece
...
اینها بزودی توسط مردم محاکمه خواهند شد
Russian Federation
........
Iran, Islamic Republic of
انشاالله نابودی اصلاح طلبان
میثم
Iran, Islamic Republic of
....