پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

آیا حقوق کارمندان در تعطیلات کرونایی کم می‌شود؟

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 746069
با اعلام تعطیلی دو هفته‌ای بسیاری از مشاغل در تهران و ۱۵۰ شهر دیگر به دلیل شیوع کرونا این پرسش مطرح می‌شود که آیا صاحبان مشاغل به علت تعطیلات از نظر حقوقی مجاز به کاهش حقوق کارمندان هستند؟
حقوق کارمندان در تعطیلات کرونایی کم می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، همزمان با قرمز شدن وضعیت اکثر شهرها و استان‌های کشور به دلیل شیوع کووید-۱۹ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز ۲۶ آبان در پایان نشست مشترک ویدئو کنفرانس قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا با فرمانداران، بخشداران و رؤسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان های سراسر کشور، در محل وزارت کشور از تعطیلی تهران و ۱۵۰ شهر به مدت دو هفته از شنبه اول آذر ماه خبر داد.

علیرضا رئیسی در ادامه به شرح جزئیات این تعطیلی پرداخت و افزود تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است. در این وضعیت همه مشاغل به غیر از مشاغل سطح یک که تأمین‌کننده مایحتاج مردم هستند، تعطیل است. همچنین در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند.

با تعطیلی برخی از مشاغل به دلیل شرایط بحرانی ناشی از کرونا این سوال مطرح می‌شود که آیا صاحبان مشاغل به علت تعطیلات از نظر حقوقی مجاز به کاهش حقوق کارمندان هستند؟ در پاسخ به این پرسش یک حقوقدان به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: با توجه به اینکه شرایط فورس ماژور است و خود کارمند در تعطیلی دخالتی نداشته است، حقوق کارمند باید کاملا پرداخت شود.

مهرناز کشاورزی‌نژاد در توضیح شرایطی که منجر کسر از حقوق کارمند به دلیل تعطیلات می‌شود، تصریح کرد: از نظر قانونی در شرایطی از حقوق کارمند به خاطر تعطیلات کم می‌شود که کارمند در قالب مرخصی و یا مواردی از این قبیل و به اختیار خود سرکار حاضر نشده باشد.

این وکیل دادگستری در پایان تاکید کرد که در تعطیلی‌ ناشی از شرایط بحرانی هیج کارفرمایی حق کم کردن از حقوق کارمندان به دلیل عدم حضور در سرکار را ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


111
Iran, Islamic Republic of
نه عمو

چی کم بشه؟.
Iran, Islamic Republic of
کلا دیواری کوتاه تر ازکارمند وکارگر پیدا نمیشه،،.
محسن
Iran, Islamic Republic of
خسارت کارفرما در شرایط فورس ماژور را کی میدهد ؟مگر کارفرما کرونا را ساخته است؟
تمام دولت ها اول بسته های حمایتی خود را به کارگران یا کرفرما ها رسانده اند بعد تعطیل کرده اند

از آقای وکیل بعید بود