پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

مردی که تمام عمر خود را صرف مداحی کرد

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 745960
استاد مؤذن زاده، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کرد که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنر است.
مردی که تمام عمر خود را صرف مداحی کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، امروز سالروز رحلت سلیم مؤذن زاده اردبیلی پیر غلام و مداح اهل بیت (ع) است.

سلیم موذن‌زاده اردبیلی مشهور به سلطان الذاکرین در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در اردبیل زاده شد. او از معدود مداحانی بود که به سه زبان ترکی، فارسی و عربی مدیحه سرایی می‌کرد. پدربزرگ سلیم موذن‌زاده اردبیلی، قدیمی‌ترین مؤذن کشور و پدرش عبدالکریم موذن‌زاده، نخستین مؤذن رادیویی در ایران است.

اذان برادرش رحیم مؤذن‌زادهٔ اردبیلی، معروف ترین و محبوب ترین اذان حال حاضر به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آنچه استاد سلیم مؤذن زاده اردبیلی را یک مداح توانمند کرده بود، عزم و اراده و پشتکار او بود. او تمام عمر خود را صرف مداحی اهل بیت (ع) کرد و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.

حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی، در بیان توانایی و هنرمندی سلیم مؤذن زاده می‌گوید: تسلط مرحوم مؤذن زاده به زبان عربی به او توانایی می‌بخشید که در کنار نوحه‌خوانی به زبان‌های ترکی و فارسی، اشعار عربی را نیز بخواند. توانایی شگفت‌انگیز دیگر مرحوم مؤذن‌زاده، خواندن ملودی‌های مختلف بود. او قادر بود که شعر عربی را با ملودی عربی بخواند و در همان لحظه، شعری با همان مضمون را به زبان ترکی یا فارسی و با لحن و ملودی ترکی یا فارسی بخواند. البته این حسی درونی بود و او این کار را بسیار روان و بدون هیچ تکلفی انجام می‌داد.

استاد موذن‌زاده سال‌های جوانی و میان‌سالی در ایام دههٔ محرم بیشتر در مساجد وحسینیه‌های شهرهای اردبیل، تبریز و گرمی (مغان) و در دهه‌های آخر عمر گران‌بارش در مساجد تهران به مداحی و نوحه خوانی پرداخت.

استاد مؤذن زاده، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کرد که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنر است.

مرحوم مؤذن زاده درباره صدای خوش می‌گفت: صدای خوش یک امر موروثی در خانواده ما بود. پدرم در عزای امام حسین (ع) نوحه می‌گفت و می‌خواند، اما چیزی که او را در درجه‌ای برتر قرار می‌داد، آشنایی کامل او به موسیقی است. او در ردیف و گوشه‌های موسیقی، ید طولایی داشت و ما را نیز آموزش می‌داد. من هر چه در این زمینه یاد گرفته‌ام، از پدرم است.

استاد سلیم موذن‌زاده معتقد بود پاکی نیت و خلوص عمل، لازمه موفقیت و ماندگاری است.

نوحه "زینب زینب" استاد سلیم مؤذن زاده، معروف ترین اثر به جا مانده از اوست که حتی کسانی که ترکی نمی‌دانند، با آن همنوایی و همراهی می‌کنند.

مرحوم استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی صبح روز دوم آذرماه سال ۹۵ دار فانی را وداع کرد و با تشیع باشکوه و عظیمی که توسط مردم اردبیل برگزار شد پیکر او در قطعه مفاخر بهشت زهرا (س) اردبیل به خاک سپرده شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رحمه الله علیه