پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

Dns چیست و چگونه کار می‌کند؟

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 745828
Dns چیست و چگونه کار می‌کند؟
احتمالاً تاکنون بارها نام DNS به گوشتان خورده باشد و این سوال برایتان پیش آمده باشد که DNS چیست. DNS پروتکلی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای آدرس IP با استفاده از نام دامنه به وب‌سایت‌ها متصل شوند. برای درک بهتر از مفهوم و کاربرد آن باید ابتدا بدانیم که DNS چیست. هنگامی‌که از شرکت‌های هاستینگ خرید دامنه و هاست انجام می‌دهید و یا زمانی‌که ثبت دامنه ir انجام می‌دهید نیاز است که DNS‌های دامنه خود را تنظیم نمایید. در ادامه شما را با مفهوم DNS و نحوه کار آن آشنا خواهیم کرد.

دی‌ ان‌ اس چیست؟
DNS یا همان Domain Name System به طور ساده، نام سایت‌های اینترنتی را با آدرس‌های IP اصلی آنها مرتبط می‌کند و علاوه بر این، کارایی و حتی امنیت را در این روند ایجاد می‌کند.
در واقع Domain Name Server  یا  DNSیک پروتکل استاندارد است که به کاربران اینترنت کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها را با استفاده از آدرس‌های قابل خواندن توسط انسان پیدا کنند. دقیقاً همانند یک دفترچه تلفن که به شما این امکان را می‌دهد تا نام شخصی را جستجو کرده و شماره تماس وی را پیدا کنید، DNS نیز به شما این امکان را می‌دهد تا هنگامی که آدرس وب‌سایت را تایپ کرده و به طور خودکار آدرس پروتکل اینترنت (IP) وب‌سایت را پیدا کند.   
    
DNS چگونه کار می‌کند؟
 
DNS، یک سیستم پایگاه داده‌ی توزیع شده است. که هر کدام از آنها نام‌ها و آدرس‌ها را در خود نگه داشته‌اند.DNS مبتنی بر معماری شبکه‌ی کلاینت/سرور است. مرورگر وب به عنوان یک DNS کلاینت عمل می‌کند که به آن DNS resolver هم گفته می‌شود و هنگام گشت‌وگذار در وب‌سایت‌ها، درخواست‌هایی برای سرورهای DNS مربوط به ارائه‌ دهنده‌ی خدمات ارسال می‌کند.

هر وقت یک DNS سرور،  درخواستی دریافت کند که در پایگاه داده‌اش نباشد، موقتاً به عنوان DNS کلاینت، عمل می‌کند. سرور بصورت اتوماتیک، این درخواست را به DNS سرور دیگری یا به سطح بالاتری از سلسله مراتبِ سرور پاس می‌دهد. این روند تا زمانی‌که بالاخره درخواست به سروری برسد که در پایگاه داده‌اش، نام و IP آدرس را داشته باشد، ادامه‌ می‌یابد (در صورت نیاز تا سطح ریشه هم پاس داده می‌شود) و سپس پاسخ، از زنجیره‌هایی از DNS سرورها عبور می‌کند تا به کلاینت مبدأ برسد.

می‌توانید از ابزارهای عمومی DNS برای جستجوی اطلاعات مرتبط با دامنه‌های اینترنتی استفاده کنید. مدیران حرفه‌ای شبکه‌ها، از ابزار پایه‌ایِ مشابهی در شبکه‌های تجاری استفاده می‌کنند.

نام سرور یا نیم سرور چیست؟
 

اینترنت از طریق شبکه‌ای از رایانه‌ها به نام سرور امکان‌پذیر است. سرور نوعی رایانه است که محل ذخیره وب‌سایت‌ها و نمایش آنها به رایانه‌های دیگر در سراسر جهان است.

یک سرور نام، که گاهی اوقات با نام nameserver شناخته می‌شود، نوع خاصی از سرور است که تمام سوابق DNS نام دامنه شما را نگه می‌دارد و وظیفه آن ارائه اطلاعات DNS به هرکسی که آن را درخواست کند می‌باشد.

سرورهای نام معمولاً توسط ثبت کننده دامنه یا شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی مدیریت می‌شوند.

هر سرور نام آدرس خاص خود را دارد و می‌تواند سوابق بسیاری از وب‌سایت‌ها را ذخیره کند. به عنوان مثال، اگر وب‌سایت شما در domain.com میزبانی شود، نام سروری که برای مدیریت سوابق DNS شما استفاده می‌شود، در سرورهای نام با آدرس‌هایی نظیر آدرس‌های زیر خواهد بود:

Ns1.domain.com
Ns2.domain.com

چگونه نام سرورهای خود را تغییر دهیم ؟
بهترین نکته در مورد سیستم DNS این است که به دارندگان وب‌سایت اجازه می‌دهد تا وب‌سایت‌های خود را بدون تغییر نام دامنه خود بین سرورهای مختلف جابجا کنند.

بهترین ثبت کننده‌های دامنه معمولاً ابزارهای ساده‌‌ای برای مدیریت سرورهای نام خود در اختیار دارندگان دامنه قرار می‌دهند. در حالت ایده‌آل، بهترین کار این است که دامنه خود را در ارائه دهنده میزبانی خود ثبت کنید تا مدیریت متمرکز روی سرویس‌های خود داشته باشید.

جهت تنظیم DNSهای دامنه خود، DNSها را از شرکت میزبانی وب خود بپرسید. سپس به حساب کاربری خود در سایت میزبانی وب وارد شوید. پس از ورود لیست کامل دامنه‌های خود را مشاهده خواهید کرد. در صفحه دامنه‌ها اگر روی دامنه مورد نظر کلیک کنید می توانید به مدیریت آن اقدام کنید.

در صفحه مدیریت دامنه خود روی گزینه تغییر DNSها کلیک کنید. با انتخاب گزینه "استفاده از Nameserver انتخابی" نسبت به تغییر NameServer خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که تغییر DNS دامنه و آپدیت DNS جدید، معمولا بین ۴ تا ۸ ساعت بطور معمول و تا ۷۲ ساعت نیز ممکن است زمان‌بر باشد.

کلام آخر
اکنون اطلاعات بیشتری در مورد سرورهای نام دامنه، نحوه کار DNS و تغییر نام دامنه‌ها به آدرسهای IP، پیکربندی آن و نحوه تغییر Dnsها کسب کرده‌اید. در صورت وجود هرگونه سؤال در رابطه با ثبت دامنه، تغییر Dns، انتقال دامنه و یا ثبت Dns، شما می‌توانید با مشاورین وب‌رمز تماس حاصل نمایید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *