جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

نان خشک، گران‌تر از نان تازه!

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 745726
قیمت گذاری نادرست نان و نهاده‌های دامی، سبب شده که دامداران از نان تازه برای تامین خوراک دام‌ها استفاده کنند.
نان خشک، گران‌تر از نان تازه!
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی چندسال اخیر ثابت ماندن نرخ نان نسبت به نهاده های دامی، دامداران را بر آن داشته که به جای خرید گندم، جو، نان خشک و .... با خرید مستقیم نان از نانوایی ها، خوراک دام خود را تامین کنند.
 
 ابراهیم میری زکی، یک تولیدکننده انواع نان‌های صنعتی و سنتی گفت: قیمت نان خشکی که دامدار می‌خرد، هر کیلو ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و گران‌تر از نرخ انواع نان تازه حتی به صورت آزادپز است؛ یکی از گاوداران می‌گفت به جای این که گندم ۴ هزار تومانی یا نان خشک ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را به خورد گاو بدهم، نان هزار و ۵۰۰ تومانی را می‌خرم و خشک می‌کنم، خیالم از بابت بهداشتی بودن خوراک گاوها هم راحت‌تر است.
 
وی افزود: نانی که باید به دست مردم برسد، خوراک دام‌ها می‌شود و باعث شده یک مقدار کمبود آرد هم به وجود بیاید؛ من دو کارگاه دارم که یکی از آن‌ها به دلیل تامین نشدن آرد با تمام تجهیزات تعطیل است.

این نانوا بیان کرد: اگر ما بخواهیم نان با کیفیت به مردم بدهیم، قیمت نان باید افزایش پیدا کند، چون قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نان مثل آرد و مایه خمیر افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: حقوق کارگران نانوایی نسبت به تورم افزایش قابل توجهی نداشته و باعث شده که کارگران با تجربه شغلشان را تغییر بدهند و کارگران بی تجربه جای آن‌ها را بگیرند.

میری گفت: به عنوان کسی که ۲۸ سال مشغول تولید نان است، فکر می‌کنم قیمت نان باید آزاد شود، شاید با گران شدن نان مردم شاکی شوند ، اما واقعیت امر به نفعشان است، چون کیفیت نان بهتر می‌شود.

آسیاب ضایعات به همراه گندم برای تولید آرد!
وی تصریح کرد: چون قیمت نان زیاد نشده، بسیاری از نانوایان توان خرید آرد درجه یک را ندارند، از طرفی برای آسیابان‌ها هم صرفه ندارد که با این هزینه‌های بالا آرد درجه یک تولید کنند، به همین دلیل ضایعات گندم را هم همراه با گندم آسیاب می‌کنند و به عنوان آرد به نانوایی‌ها می‌دهند که این مسئله روی کیفیت نان اثر می‌گذارد.

این نانوا ادامه داد: یک عامل اثرگذار دیگر بر کیفیت نان، کیفیت مایه خمیر است، مایه خشک خمیر به هر کیلو ۴۰ هزار تومان رسیده به همین دلیل بسیاری از نانواها مجبور هستند که از جوش شیرین و مکمل‌های دیگر برای تولید خمیر استفاده کنند.

افزایش سرسام آور قیمت خمیرمایه
رمضانعلی زردادخانی، مالک یک مجتمع تولید انواع نان سنتی آزادپز از نیشابور نیز گفت: به علت کمبود آرد باید در ماه ۱۰ روز تعطیل کنیم، اما چون اتحادیه می‌گوید فقط ۴ روز باید تعطیل باشید، مجبوریم که همان سهمیه را در ۲۶ روز تقسیم کنیم و تولید روزانه را پایین بیاوریم.

وی ادامه داد: چون تولید صرفه اقتصادی ندارد، مجبور شدم کارگرم را اخراج کنم! قیمت نان باید با سایر اجناس بازار یک همخوانی داشته باشد، اما نرخ نان چند سال تغییری نداشته است در حالی که هر هفته قیمت خمیر مایه نسبت به هفته قبل بیشتر می‌شود.

محمد بیگمی، تولیدکننده نان سنگگ  گفت: حمایت دولتی حتی اگر باشد که نیست هم فایده‌ای ندارد؛ یک کیسه مایه خمیر را که پارسال ۲۰۰ هزار تومان می خریدیم، اکنون به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است، اگر استفاده نکنیم، کیفیت نان پایین می‌آید، اگر هم استفاده کنیم که تولید مرقوم به صرفه نمی‌شود.

نان خشک گران و قیمت نان تازه بی منطق!
اشتباهاتی که دولت طی سالیان اخیر در زمینه قیمت گذاری‌ها و خریدهای تضمینی به صورت زنجیره وار انجام داده، آسیب‌های فراوانی را به صنعت نان وارد کرده است، از یک سو با عملکرد ضعیف در خرید تضمینی گندم از کشاورزان، آن‌ها را نسبت به کشت جدید بی میل کرده، از سوی دیگر با تعیین نرخی که برای فروشندگان بذر این محصول در نظر گرفته، آن‌ها را هم نسبت به فروش به کشاورزان بی میل کرده است.
 
این موارد در کنار مدیریت نادرست در تامین نهاده‌های دامی که قیمت این محصولات را هم بالا برده، سبب شده که فروشندگان بذر، بذری را که می‌تواند در نهایت به آرد و نان تبدیل شود به دامداران بفروشند تا خوراک دام‌ها شود و از سوی دیگر به دلیل به صرفه نبودن خرید نهاده‌های دامی، دامداران هم به خرید نانی که می‌تواند خوراک مردم باشد، روی آورند؛ رویه‌ای که ضرر آن مستقیما متوجه نانوایان و مردم است.

از سوی دیگر افزایش قیمت نان در شرایط فعلی نیز فشار اقتصادی مضاعفی را به توده مردم وارد خواهد کرد، بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید برای حمایت از صنعت نان، به جای افزایش قیمت ها، به فکر اصلاح رویه نادرستی که در کشت گندم و تامین نهاده‌های دامی ایجاد کرده بیندیشد.
برچسب ها: نان خشک نان گرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
نان های تازه هم کیفیت ندارند....