جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

شیخ الخزعلی: آتش‌بس با آمریکا به پایان رسید

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 745716
دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، با تأکید بر دولت‌سازی در عراق برای تحقق ثبات در این کشور، از سلاح مقاومت در عراق دفاع کرد و گفت که آتش‌بس با آمریکا پایان یافته است.
شیخ الخزعلی: آتش‌بس با آمریکا به پایان رسید
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس،  «شیخ قیس الخزعلی»، دبیر کل عصائب اهل الحق عراق ثبات در این کشور را در گرو دولت‌سازی دانست و بر منحصر کردن سلاح در دست دولت تأکید کرد.

خزعلی پنجشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه العراقیه گفت که غرض گروه‌های مقاومت عراق از حمل سلاح تحقق هدف معینی است و اگر این هدف محقق شود (اشغالگران خارج شوند) این سلاح نیز کنار گذاشته خواهد شد.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق گفت: «قانون اساسی عراق ایجاد هرگونه پایگاه نظامی در عراقی خود را اجازه نمی‌دهد مگر اینکه با موافقت پارلمان باشد».

او با اشاره به اظهارات فرماندهان امنیتی گفت که مطابق ارزیابی‌های این فرماندهان حضور نظامیان خارجی در عراق اشغالگری محسوب نمی‌شود و حرف و حدیث‌ها در مورد انتقال سفارت آمریکا به خارج از بغداد دقیق نبوده و بیشتر به جنگ روانی مربوط می‌شود.

خزعلی گفت که آتش بس با آمریکایی‌ها به دلیل عدم تحقق شروط آن پایان یافته و گروه‌های مقاومت این اصل را که مقابله نظامی با نیروهای اجنبی را حق می‌داند، تثبیت خواهند کرد. او گفت: «شخصیت اصلی که در موضوع آتش‌بس با آمریکایی‌ها ورود کرد و خواست کشور را بعد از (عملیات ترور آمریکایی) از پیامدهای آن درو کند، حاج هادی العامری بود».

او ادامه داد: «در مقابل آتش‌بس دو شرط بود که هیچ یک از آن‌ها محقق نشد؛ اینکه حضور نظامیان آمریکایی و [خروج آن‌ها از عراق] باید بر اساس جدول‌زمانی معقول باشد و دوم اینکه دولت باید بر آسمان عراق کنترل داشته باشد (به منظور عدم تکرار حملات هوایی)». خزعلی گفت که حقیقت امر این است که آسمان و حریم‌هوایی عراق از سوی آمریکا و ترکیه نقض می‌شود.

شیخ خزعلی در ادامه به نفوذ ترکیه در عراق اشاره کرد و گفت که محور ترکی و سعودی از طریق شیوخ عشایر و شخصیت‌های مستقل به جنوب عراق نفوذ کرده‌اند. دبیر کل عصائب اهل الحق تهدید ترکیه برای عراق را خطرناک‌تر از تهدید آمریکا دانست.

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق گفت که شخصاً با هدف قرار دادن سفارت آمریکا در بغداد مخالف است؛ چراکه سفارتخانه  مرکز دیپلماتیک است.

 او به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن، نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات اشاره کرد و پیش بینی کرد که این اتفاق تنش بین تهران و واشنگتن را کاهش دهد.

او گفت که نامزدی مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری بر اساس موافقت اکثریت مطلق نبوده بلکه واقعیت جدید بود که پیامدهای خود را تحمیل کرد.

خزعلی در باره اظهار اخیر نخست وزیر عراق که گفته است تفاهم نامه‌ها با چین را لغو نکرده است و گفت که اگر این توافقات لغو نشده است گام عملی دولت برای اجرای این توافقات چیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
.........