جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

نحوه اعمال جریمه نقض‌کنندگانِ قرنطینه

پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 745696
رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: جریمه ناقضان قرنطینه برای مبتلایان کرونا ۲۰۰ هزار تومان است که بر روی قبض تلفن همراه، تلفن ثابت و یا به عنوان جریمه خودروی آن‌ها اعمال و از طریق پیامک نیز به خاطیان اعلام خواهد شد.
نحوه اعمال جریمه نقض‌کنندگانِ قرنطینه
به گزارش جهان نيوز، حسین ذوالفقاری در گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح آخرین وضعیت «طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌های متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور» پرداخت و گفت: در گذشته محدودیت‌ها به صورت موردی انجام می‌شد و خیلی اوقات تاثیر چندانی در نتیجه اجرای آن دیده نمی‌شد یا نمی‌توانستیم ارزیابی دقیقی از عملکرد طرح‌ها داشته باشیم لذا این طرح با این ایده تهیه شد که تمام تصمیمات قبلی که به صورت موردی گرفته شده بود کنار گذاشته شود.

به گزارش میزان، رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: این طرح، طرح دوهفتگی نیست بلکه متناسب با وضعیت بیماری در شهرهای کشور تداوم پیدا خواهد کرد تا وضعیت شهرها از قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و از زرد به وضعیت عادی برگردد.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه این طرح، شهر محور است ادامه داد: اگر چنانچه شهری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت ۴ نفر در روز بستری به دلیل بیماری کرونا داشته باشد وضعیت این شهر زرد اعلام خواهد شد، اگر به ۶ نفر در روز برسد این شهر وضعیت نارنجی خواهد داشت و اگر این آمار به روزی ۱۰ نفر برسد وضعیت آن شهر قرمز اعلام خواهد شد.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: هر دوشنبه، وضعیت شهرها توسط وزارت بهداشت اعلام و به صورت اتومات محدودیت‌ها متناسب با وضعیت شهرها اعلام خواهد شد.

وی در خصوص آخریت وضعیت شهرها نیز بیان داشت: بر اساس اعلام روز گذشته وزارت بهداشت؛ ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر نیز در وضعیت زرد قرلر دارند که طبق طرحی که به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده ورود افراد غیر بومی به شهرهای در وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

ذوالفقاری ادامه داد: همچنین ساکنین شهرهای قرمز و نارنجی نیز اجازه ورود به شهرهای دیگر را نخواهند داشت.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: اگر وضعیت نارنجی باشد و خودروی غیر بومی وارد این شهر شود در صورت هر بار مشاهده در هر بیست و چهار ساعت ۵۰۰ هزار تومان و در شهری که وضعیت آن قرمز باشد یک میلیون تومان جریمه خواهد شد.

وی افزود: در کنار گذر شهرها معنی برای عبور وجود ندارد لذا تردد در جاده‌ها به معنی نقض این مقررات نیست.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در رابطه با طبقه بندی مشاغل و محدودیت‌های پیرامون آن نیز بیان داشت: در شهرهایی با وضعیت زرد در مشاغل اضطراری دور کاری نداریم و محدودیت حضور یک سومی در مورد این مشاغل اعمال نخواهد شد، در وضعیت نارنجی تا یک دوم کارمندان می‌توانند در محل کار خود حاضر شوند، اما در شهرهایی با وضعیت قرمز حضور کارکنان می‌تواند به یک سوم کاهش یابد.

ذوالفقاری در رابطه با ضمانت اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت کرونایی نیز خاطر نشان کرد: چنانچه مدیر دستگاهی محدودیت‌ها را رعایت نکند و گزارشی در خصوص تخلف وی صورت گیرد بار اول تذکر کتبی و بار دوم در وضعیت زرد یک ماه انفصال از خدمت در وضعیت نارنجی دو ماه انفصال از خدمت و در وضعیت قرمز سه ماه انفصال از خدمت را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه این طرح نباید با حالت تبعیض آمیز اعمال شود (تبعیض بین نیروهای خدماتی، شرکتی و قرارداددی) گفت: بحث اصلی ایجاد فاصله گذاری اجتماعی است و رئیس و مرئوس ندارد ضمن آنکه گاها برخی مسئولین بنا به تشخیص خود مقررات را اعمال نمی‌کنند و تبغیض در فعالیت کاسبان به وجود می‌آورند که افراد می‌توانند شکایات خود را در این موارد به وزارت بهداشت و یا کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور گزارش دهند.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا همچنین در خصوص ابهامات نسبت به گروه بندی مشاغل نیز اعلام کرد: چنانچه ابهامی برای برخی از مشاغل به وجود آید که جزء کدام یک از گروه بندی مشاغل محسوب می‌شوند می‌توانند از طریق اتحادیه خود مراتب را به این کمیته اعلام کنند تا ما نیز پس از مشورت با وزارت بهداشت موضوع را بررسی و این مشاغل را تعیین تکلیف کنیم.

وی یادآور شد: گروه یک شغلی طیف گسترده‌ای هستند و در هیچ شرایطی بسته نمی‌شوند لذا مشکلی برای باز بودن آن‌ها وجود ندارد و تنها باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند ضمن آنکه باز بودن تمام دفاتر کار شرکت‌هایی که برای گروه یک فعالیت دارند بلا مانع است.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه سوابق افرادی که جواب تست آن‌ها مثبت بوده در سیستم بهداشت و درمان کشور موجود است اظهار داشت: بر این اساس این افراد قابل کنترل و ردیابی خواهند بود و جریمه‌ای هم برای ناقضان قرنطینه برای مبتلایان به کرونا به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که این جریمه بر روی قبض تلفن همراه یا ثابت و یا در جریمه خودروی آن‌ها اعمال و از طریق پیامک به آن‌ها اعلام خواهد شد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: باید برای کارکنانی که در شرایط اضطرار در محل کارشان حاضر می‌شوند امتیازی توسط دستگاه‌ها یا سازمان‌های مربوطه قائل شد.

وی اظهار داشت: برآورد ما این است که تا دو هفته آینده شرایط کنونی حاکم خواهد بود، اما ممکن است وضعیت برخی شهرها تغییر کند؛ البته هر شهری که تمایل دارد این محدودیت‌ها هر چه سریعتر کاهش یابد لازم است که مسئولین و مردم آن شهر به صورت جدی پای کار بیایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *