کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تست رایگان کرونا کجا انجام می‌شود؟

28 آبان 1399 ساعت 15:49

سخنگوی وزارت بهداشت، در آستانه آغاز تعطیلی های دو هفته ای کشور برای مقابله با کرونا، به تشریح وضعیت شیوع این بیماری پرداخت.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، سیما سادات لاری، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا با عنوان این مطلب که ویروس کرونا قابل دیدن و لمس شدن نیست، گفت: تنها راه برای نشان دادن اهمیت مراقبت در مقابله با کرونا، اقناع‌سازی مردم است که باید از همه پتانسیل‌ها در جامعه استفاده کنیم.

لاری، اقدامات سریع و به هنگام را در مبارزه با شیوع بیکاری کرونا مهم ارزیابی کرد و افزود: زمان برای ما بسیار مهم است، مقابله با بحران یعنی کار آنی، فوری و جدی با نظارت دقیق که با همدلی می‌توان به این مهم دست یافت.

وی با اشاره به محدودیت‌های جدیدی که از صبح شنبه اول آذر ۹۹ در کشور اجرایی خواهد شد، گفت: اعمال محدودیت‌ها به تنهایی چاره ساز نیست، این بحران بسیار پیچیده است و عوامل مهمی در آن مداخله دارد که باید همه این عوامل را در کنار یکدیگر در نظر گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تست‌های کرونا باید افزایش پیدا کند، قرنطینه به صورت جدی رعایت شود و ببینیم مراقبت‌های درمانی دارای چه اشکالاتی است تا در مسیر رفع آنها اقدام کنیم.

وی با اشاره به نامه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به وزیر بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای، گفت: رؤسای دانشگاه‌ها نگران بودند که محدودیت‌ها به خوبی نتواند اجرا شود. اما، بعد از تشکیل قرارگاه عملیاتی، شرایط فرق کرده و اجرای برنامه‌ها و مصوبات، بهتر شده است.

لاری با عنوان این مطلب که اعمال محدودیت‌ها به پیشنهاد وزارت بهداشت مطرح می‌شود، افزود: این پیشنهادها می‌بایست در طی سه روز در قرارگاه مورد بررسی قرار گیرد و همین سه روز، فرصت خوبی است که عملیاتی بودن محدودیت‌ها مورد ارزیابی اعضای قرارگاه قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که همه منافذ شیوع کرونا باید بسته شوند، گفت: این تعطیلی‌ها شامل مسابقات ورزشی و لیگ‌ها می‌شود که پیشنهاد آن از قرارگاه به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شده است و در ستاد تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ارتباط با روند اجرای طرح ترافیک در تهران، افزود: استانداری تهران در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد که در دو هفته تعطیلی شهر، این طرح چگونه اجرا شود.

لاری با عنوان این مطلب که در رنگ بندی‌های جدید برای اعمال محدودیت‌ها فقط سه رنگ قرمز، نارنجی و زرد را داریم، گفت: رنگ‌های سفید و سبز در رنگ زرد اعمال شده است. به طوری که در حال حاضر ۱۶۰ شهرستان کشور رنگ قرمز دارند و فقط مشاغل گروه یک امکان فعالیت دارند.

وی در ارتباط با چالش‌های طب سنتی و مدرن در زمینه درمان کرونا، افزود: با صحبت‌ها و گفتگوهایی که انجام شده است، مقاومت و ممانعتی در این خصوص وجود ندارد و شاهد یک وحدت رویه در مسیر استفاده از طب سنتی هستیم و دوستان ما از سوی سازمان غذا و دارو دعوت شده اند تا طرح‌های خود را ارائه بدهند و آنهایی که قابل استفاده است، مورد توجه قرار گیرد.

لاری در خصوص رایگان شدن تست کرونا در کشور، گفت: تست‌های تشخیص سریع که قرار است به زودی هم از کره جنوبی وارد شود و هم در داخل تولید شود، فقط در مراکز درمانی دولتی که همان مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته هستند، به صورت رایگان باشد.

وی ادامه داد: کشورهای موفق در کنترل بیماری کرونا، توانسته اند تست‌های بیشتری انجام دهند و لذا، ما هم تصمیم گرفته ایم موارد تست‌ها را افزایش دهیم.
لاری در ارتباط با تردد خبرنگاران بعد از ساعت ۲۱، گفت: اگر ضرورتی برای حضور خبرنگاران وجود دارد، رسانه آنها باید شماره پلاک خودرو را در اختیار پلیس قرار دهد.

وی با بیان اینکه بحث حمل و نقل و تردد به صورت هدفمند بررسی می‌شود، افزود: افرادی که تست آنها مثبت شود، به طور هوشمند اطلاعات‌شان از طریق سامانه‌ها به مراکز حمل و نقل و تردد کشور منتقل می‌شود. اکنون شرکت‌های قطار این کار را انجام داده و سیستم‌هایشان را تطبیق دادند و چند شرکت هواپیمایی هم این اقدام را انجام داده اند.

لاری به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت: اگر تست راننده‌ای مثبت بود تا ۱۴ روز چراغ این راننده قرمز می‌ماند و نمی‌تواند مسافر بگیرد. همچنین در لیست مسافری که چه در مرحله صدور بلیت است و چه زمانی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، اگر تست او مثبت باشد، از سوار شدنش ممانعت می‌شود. همه این موارد منوط به افزایش تست است.


کد مطلب: 745634

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/745634/تست-رایگان-کرونا-کجا-انجام-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com