جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

برای یک جنازه متعفن دو بار مذاکره نمی‌کنند آقای زیباکلام!

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 745433
یک فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد اصلاح‌طلبان وقت خود را برای انتخابات 1400 تلف نکنند. او در عین حال در ادعایی آزاداندیشانه مدعی شده برجام 1400 برای اصولگرایان است!
برای یک جنازه متعفن دو بار مذاکره نمی‌کنند
به گزارش جهان نيوز، صادق زیباکلام در پاسخ این سؤال خبر آن‌لاین که «با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید چه تغییری در سیاست ایران در قبال آمریکا ایجاد خواهد شد، آیا باید منتظر تغییراتی در آینده باشیم؟» گفت: من معتقدم اگر انتخاب آقای بایدن قطعی شود و در نهایت او از دو ماه دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، مسئله‌ای در رابطه ایران و آمریکا تغییر پیدا نمی‌کند. مقصودم رویکرد آمریکاستیزی است که ظرف 40 سال گذشته جاری بوده است. آن چیزی که در نهایت اتفاق خواهد افتاد نرمشی است که می‌توان آن را برجام 1400 خواند که در گذشته هم شاهد آن بوده‌ایم که یک فضای نفس کشیدنی برای ایران به‌وجود خواهد آورد. اما در اصل دشمنی ایران و آمریکا تغییری ایجاد نمی‌کند. چون آمریکاستیزی عمود خیمه جمهوری اسلامی است.

وی مدعی شد: با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است مذاکرات در همین دولت آقای روحانی آغاز شود؛ اما برجام 1400 در دولت بعدی اتفاق خواهد افتاد. چون در انتخابات 1400 حامیان اصلاح‌طلبان پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت.
بنابراین، این اصولگرایان هستند که پیروز انتخابات خواهند بود و مذاکرات توسط اصولگرایان پیش خواهد رفت. زیباکلام می‌افزاید: از سوی دیگر چون اصولگرایان دولت و مجلس را در اختیار خواهند داشت، مشکلی که در برجام قبلی شاهد آن بودیم را شاهد نخواهیم بود. چون در برجام قبلی مجلس اصولگرایان هر اقدامی را برای عدم موفقیت برجام انجام داد. اما برجام 1400 اصولگرایان می‌تواند موفقیت بیشتری نسبت به برجام قبلی داشته باشد.

او در عین حال گفته است: سابقه دموکرات‌ها این گونه است که مقداری برای جامعه مدنی و حقوق بشر و دموکراسی ارزش قائل می‌شوند. از این زاویه برخی از اصلاح‌طلبان یک امیدواری مختصری به روی کار آمدن بایدن دارند و روی کار آمدن بایدن و دموکرات‌ها هم باعث می‌شود تا اروپایی‌ها هم مقداری مسئله حقوق بشر در ایران را جدی‌تر پیگیری کنند.

زیباکلام درباره جلسات انتخاباتی اصلاح‌طلبان با محوریت مجمع روحانیون هم گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان وقت خود را تلف می‌کنند. هر بخشی از جریان اصلاح‌طلب، اعم از روحانیون مبارز و کارگزاران و دیگران که امیدی به انتخابات 1400 دارند به نظر من وقت خودشان را تلف می‌کنند و متأسفانه هیچ شناختی از جامعه ایران ندارند. نه تنها جهانگیری و محسن هاشمی و حتی خاتمی هم رأی نمی‌آورد.

همچنان که تحلیل زیباکلام درباره سرخوردگی از اصلاح‌طلبان درست است، ادعای او درباره مذاکره دولت انقلابی و حزب‌اللهی با آمریکا، دروغی آشکار و فضاسازی برخاسته از تعلق خاطر همیشگی به آمریکاست. اتفاقاً تعبیر او از برجام 1400، دروغ ‌بودن ادعایش را ثابت می‌کند. برجام اگر اعتبار و آبرویی داشت، باید اجرایی می‌شد تا تحریم‌ها برداشته شود و از این جهت دلیل نداشت که یک توافق جهانی تحت عنوان «برجام 1400» تراشیده شود. وقتی جنازه متعفن برجام روی زمین مانده، هیچ دلیلی ندارد که نظام بخواهد آن عبرت پرخسارت را دوباره تکرار کند. البته حساب شیدائیان یا مأموران آمریکا که بخواهند این دیوانگی دوباره (تعبیر آقای روحانی) را تجویز کنند، جداست.

اجمالاً این که مذاکره‌ای با دولت آتی آمریکا - البته اگر منعقد شود!- انجام نخواهد شد؛ نه در دولت آقای روحانی و نه دولت بعد از او. دولت آمریکا قبل از هر اتفاق دیگری، باید تحریم‌ها را به طور روشن و واقعی لغو کند، تا دوباره بتواند به میز 5+1 در برجام برگردد؛ البته آنجا هم قرار نیست کسی مجدداً درباره برجام یا تعهدات فراتر از آن، مذاکره جدیدی انجام دهد. حساب انتقام بانیان و عاملان جنایت علیه شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس هم، حساب جدایی است و مشمول مرور زمان یا نحوه رفتار آمریکا با برجام نمی‌شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خب شما که می خواهید آمریکا تمام تحریم ها را لغو کند در قبالش به آمریکا چه می‌دهید؟
Iran, Islamic Republic of
قبلا همه چیزمون رو داده ایم و رفته است؛ خسارت محض!