جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۲

ترکیه از ستون‌های اصلی ایجاد مناقشه قره‌باغ بود

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 745368
کارشناس مسائل منطقه گفت: ترکیه یکی از ستون‌های اصلی شروع جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بود و دلیلش هم انتقال بحران داخلی آن کشور به بیرون از مرزها بود.
ترکیه از ستون‌های اصلی ایجاد مناقشه قره‌باغ بود
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، ابراهیم فراهانی در خصوص توافق اخیر صورت گرفته میان کشورهای درگیر در مناقشه قره باغ، اظهارداشت: در مورد توافقی که بین ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری روسیه اتفاق افتاد باید بدانیم که بعد از سه دهه آذربایجان قسمتی از خاکی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده که جز جمهوری آذربایجان هست را از ارمنستان پس گرفت.

وی گفت: روسیه هم بعد از فروپاشی ۱۹۹۰، توانست بر بخشی از این منطقه تسلط پیدا کند و نیروهای حافظ صلح خود را میان مرز ارمنستان و آذربایجان قرار بدهد و به اهداف استراتژیکی تا آن زمان نرسیده بود، دست یابد.

فراهانی تصریح کرد: به نظر میرسد که نه پیشنهاد ایران و نه دولت ایران در این توافق نقشی نداشته و دلیل آن هم این است که جمهوری اسلامی ایران از وزن و نفوذ استراتژیکی که باید در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی داشته باشد برخوردار نیست.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص نقش ترکیه در این موضوع، بیان کرد: ترکیه یکی از ستون‌های اصلی شروع این جنگ و به توافق رسیدن آن‌ها هست. همانطور که میدانید ما دو کشور منطقه‌ای آذربایجان و ارمنستان را داریم که مستقیم درگیر بودند و دو کشوری که شاید فرامنطقه‌ای و تاثیر گذار در مناقشه اخیر، هرچند که روسیه در منطقه هست، اما ترکیه تقریبا جدای از منطقه واقع شده است.

وی ادامه داد: اگر آقایان پوتین و اردوغان به نتیجه برای توقف جنگ نمی‌رسیدند، مطمئناً توافق ارمنستان و آذربایجان حاصل نمیشد. مطمئن باشید که غیبت ترکیه در این توافقنامه دلیل بر عدم تسلط و نفوذ ترکیه نیست، چرا که ترکیه در کشور آذربایجان بسیار نفوذ دارد.

فراهانی بیان کرد: یکی از کشورهایی که به جمهوری آذربایجان کمک کرد تا بتواند در قره باغ پیشروی کند، ترکیه است.
این کارشناس مسائل منطقه در خصوص خواسته اردوغان از جنگ آذربایجان و ارمنستان گفت: خواسته رئیس جمهور ترکیه از این مناقشه این بود که بتواند مشکلات داخلی خود را بپوشاند و بحران‌های داخلی کشورش را به خارج از مرزها منتقل کند.

وی افزود: همانطور که میدانید در مدیترانه شرقی، در عراق و سوریه و در جنگ اخیر که بیشتر جنبه ملی‌گرایی برای ترکیه داشت و بحث مبارزه با کردهای داخل ترکیه، اردوغان تلاش کرد بتواند مشکلات داخلی خود به خصوص کاهش شدید ارزش لیر در برابر دلار را که منجر به ایجاد بحران شدیدی در ترکیه شد را به خارج از مرزهایش منتقل کند.

فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: مطمئن باشید که همین توافقی که آذربایجان و ارمنستان انجام دادند و قسمتی از قره باغ آزاد شد به نفع ترکیه و آقای اردوغان بود که توانسته دولت آقای پاشینیان را نهایتا مغلوب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترکیه جنایتکار شماره یک از سال 2011 تاکنون با کمک مالی برخی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه بیش از 999 هزار تروریست را وارد سوریه، عراق، لیبی و منطقه خاورمیانه کرده است و همچنان نیز ادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
ترکیه با پهپاد ها ساخت اسرائیل قتل عام سربازان ارمنستان در مناقشه قره باغ مرتکب جنایت جنگی شده است
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ترکیه جنایتکار شماره یک با دریافت پول از آذربایجان با پهپاد ها ساخت اسرائیل به نظامیان ارمنستان در مناقشه قره باغ حمله کرده است.!
Iran, Islamic Republic of
ترکیه جنایتکار شماره یک عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم در سوریه، عراق، لیبی، منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
Iran, Islamic Republic of
غربی ها جنایتکار شماره یک به همراه سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک از سال 1992 تاکنون در برابر جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی ارمنی های در جنگ مناقشه قره باغ سکوت می‌کنند
Iran, Islamic Republic of
سرکرده تکفیری‌ها مورد حمایت ترکیه و متحدانش در مرز ترکیه و سوریه تردد می‌کند
Iran, Islamic Republic of
صدها نظامی ارمنستانی بعد از جنگ قره‌باغ همچنان مفقودند
Iran, Islamic Republic of
انتقاد مردم دنیا از عملکرد ضعیف شورای امنیت در برابر مقابل جنایات آمریکا و متحدانش برای جامعه جهانی شرم آور است.
Iran, Islamic Republic of
ورود صلح بانان روسیه به منطقه کوهستانی قره باغ
Iran, Islamic Republic of
تاریخ از ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور ورشکسته یاد می‌کند
Iran, Islamic Republic of
بر اساس این توافق، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار است در مواضع خود متوقف شده و به تبادل زندانی‌ها بپردازند و ۲۰۰۰ صلح‌بان روس نیز در قره‌باغ مستقر می‌شوند.
درگیری‌ها در قره‌باغ ۲۷ سپتامبر سال جاری میلادی بار دیگر به شدیدترین شکل ممکن آغاز شد، وقتی که دو طرف یکدیگر را به پرتاب موشک، حملات توپخانه‌ای و حملات هوایی در قره باغ متهم کردند. این منطقه از ۱۹۸۸ شاهد تنش بوده است.