جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
اظهارات درباره تاکسی‌ هوایی دستمایه طنز شد

تاکسی‌های پرنده ؛ شوخی است یا واقعیت؟

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 745351
وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی و با ثبت‌نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.
تاکسی‌های پرنده ؛ شوخی است یا واقعیت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، تاکسی هوایی یک شوخی جدی است که در دو، سه روز گذشته به نقل از وزیر راه و شهرسازی نقل محافل شده است. آقای محمد اسلامی در این باره گفته است: «بسیاری از فرودگاه‌ها در شهر‌های مختلف استعداد راه‌اندازی تاکسی هوایی را دارند و مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی و با ثبت‌نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.» پس از این مصاحبه کاربران فضای مجازی پست‌های طنزی را در واکنش به صحبت‌های وزیر راه به اشتراک گذاشتند و هشتگ تاکسی_هوایی را در توییتر داغ کردند. این در حالی است که بسیاری از مردم بابت گران شدن خودرو و ناتوانی در خرید خودروهای چند صد میلیون تومانی وطنی شوخی می‌کنند. 
 
صحبت از راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی از ابتدای هفته تا به حال دستمایه طنز در شبکه‌های اجتماعی شده است. البته مردم هم در این بحبوحه مشکلات اقتصادی و معیشتی، حق دارند موضوعی را به شوخی بگیرند که در اولویت‌های آن‌ها نیست و در این شرایط نیازی به آن احساس نمی‌شود. آن هم درست در زمانی که حمل‌و‌نقل عمومی ما هزاران مشکل دارد. با این حال انگار داستان تاکسی‌های هوایی کاملاً جدی است. چرا‌که دبیر ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری گفته است: به‌تازگی مجوز تاکسی هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شده است.

وی با بیان اینکه باید از فرودگاه‌ها برای پرواز تاکسی هوایی استفاده شود، گفت: نحوه استفاده از فرودگاه‌ها برای این نوع تاکسی‌ها نیز اخیراً تدوین شده است.

منوچهر منطقی با بیان اینکه مسیر تاکسی‌های هوایی باید از سایر هواپیماها جدا باشد زیرا باید از مسیرهای روان برای تاکسی‌های هوایی استفاده شود، اضافه کرد: به‌عنوان مثال برای فرودگاه مهرآباد لازم است که مسیری جداگانه برای این تاکسی‌ها در نظر گرفته شود که این موضوع در آذرماه آماده خواهد شد.

منطقی با اشاره به اینکه همه فرودگاه‌های کشور ظرفیت تاکسی‌های هوایی را دارند، عنوان کرد: اما اولین پرواز تاکسی هوایی در بهمن از فرودگاه مهرآباد خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته گفت: برای پرواز تاکسی هوایی باید مسیر پرواز از هواپیماهای تجاری جدا باشد و روان بودن مسیرهای تاکسی هوایی از نکات پر اهمیت برای پرواز بود که این مشکل نیز حل شد.

منطقی خاطر‌نشان کرد: مسأله مهم این تاکسی‌های هوایی بودجه بود که در حال حاضر شرکت فرودگاه‌ها تأمین کننده این تاکسی‌های هوایی است.

وی با بیان اینکه 70 درصد بودجه تاکسی هوایی از سوی شرکت فرودگاه‌ها تأمین شده گفت: مابقی این بودجه در حال تأمین است. به گفته وی در حال حاضر ۱۸‌شرکت دانش بنیان درگیر پروژه تاکسی‌های هوایی هستند و احتمالاً تا ۳۶‌ شرکت دانش‌بنیان بعد از اولین پرواز با یکدیگر مشارکت خواهند کرد.

منطقی در پاسخ به اینکه این تاکسی‌های هوایی برنامه‌ریزی پرواز هواپیماهای دیگر را مختل می‌کند یا خیر گفت: شرکت فرودگاه‌ها کل پروازها را تحت کنترل دارد و زمانی که خالی باشد این تاکسی‌های هوایی امکان جابه‌جایی دارند. این مقام مسئول ادامه داد: همانطور که برنامه‌ریزی شده بهمن‌ماه اولین پرواز تاکسی‌های هوایی را خواهیم داشت.

تأثیر تاکسی‌های هوایی بر اقتصاد
عبارت «تاکسی هوایی» این تصور را در ذهن ایجاد می‌کند که هواپیماهای کوچکی که در این طرح استفاده می‌شوند، صرفاً برای جابه‌جایی مسافر کاربرد دارند، درحالی‌که اکنون در کشورهای اروپایی که ایرتاکسی‌ها فعالند، در بخش‌های دیگر نیز استفاده می‌شوند. صادرات محصولات کشاورزی در زمان کم بدون‌تاثیر در کیفیت و ارزش آن‌ها، انتقال روزنامه و مجلات با هزینه کمتر و در زمان کوتاه‌تر، اورژانس‌های هوایی، آتش‌نشانی هوایی، گردشگری هوایی، پست سریع مرسولات و موارد متعدد دیگر را می‌توان از نمونه‌های قابل استناد کاربرد ایرتاکسی دانست. جدای آن چه گفتیم به گفته کارشناسان هم‌اکنون بیش از سه‌هزار خلبان در کشور تحت‌آموزش و حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰‌نفر فارغ‌التحصیل رشته خلبانی داریم که می‌تواند فرصت شغلی خوبی برای آن‌ها باشد، اما بر‌اساس گفته‌های آرمان بیات عضو کمیته توسعه هوانوردی مهم‌ترین چالش این صنعت رو به رشد مشکل تأمین سوخت این تاکسی‌های پرنده است که صرفه‌ای اقتصادی برای استفاده تقریباً هیچ کس ندارد. اساس طرح‌های در دست تحقیق برخی شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین سوخت همین هواپیماهای کوچک بوده است.

تجربه تاکسی‌های پرنده در دیگر نقاط جهان
بد نیست حالا که داستان تاکسی‌های هوایی جدی شده است نگاهی به فعالیت این تاکسی‌ها در جهان داشته باشیم. پیش از این در دیگر کشورها هم تاکسی پرنده شروع به‌کار کرده است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

امارات: سال‌۱۳۹۶ شمسی امارات متحده عربی استفاده از اولین تاکسی پرنده جهان را در دبی رسماً آغاز کرد. این تاکسی پرنده که از نوع «ولوکوپتر» است، سرعتی حدود ۱۰۰‌کیلومتر در ساعت دارد و می‌تواند نیم‌ساعت پرواز کند. گفته می‌شود این تاکسی‌های پرنده نخستین‌بار توسط شرکتی در شهر «کارلسروهه» آلمان ساخته و تکمیل شد و اکنون در توسعه آن شرکت خودروسازی مرسدس بنز آلمان نیز سهیم است.

 آمریکا و کمپانی اوبر: شرکت اوبر سال‌۲۰۱۸ سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان‌اف کندی راه‌اندازی کرد و روزانه حدود ۱۰‌پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می‌شود. کرایه این تاکسی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵‌دلار در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود امسال هم شهر لس‌آنجلس صاحب تاکسی پرنده شده است.

آلمان: به نقل از گیزمگ، تیم توسعه تاکسی پرنده «ولوکوپتر» یک پرواز آزمایشی را در سال‌۲۰۱۸ اجرا کرد و برای نخستین‌بار پرواز نمایشی بر فراز شهر اشتوتگارت آلمان صورت گرفت. پرواز کوتاه این تاکسی هوایی ۱۸‌موتوره با موفقیت بر فراز یک سیتی سنتر در شهر اشتوتگارت انجام شد.

چین و ژاپن: چین هم از قافله عقب نماند و با کمک دو شرکت اتریشی امسال از اولین نمونه پیشرفته تاکسی‌های پرنده بدون سرنشین در جهان رونمایی کرد. چین به تازگی به فکر احداث اولین پایانه تاکسی‌های پرنده جهان افتاده است. در ژاپن هم شرکت میتسوبیشی به تازگی اسم هواپیمای خود را که با کد «ام‌آرجی» شناخته می‌شد به «اسپیس‌جت» تغییر داده‌است. این کشور قرار است به‌زودی اولین تاکسی‌های مدل ام‌۹۰ و ام‌۱۰۰ با ظرفیت‌۷۵ تا ۱۰۰ را ارائه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادا
Iran, Islamic Republic of
با چتر میندازنش بالا پشتبوم یا تو حیاط!؟
Iran, Islamic Republic of
شما شهر نیویورک یا پکن را با تهران مقایسه میکنید تران شهر موشهای پرورش اندامی است گربه جرات رویارویی با موشهای تهرانو ندارد در انظار عموم ظاهر میشوند وهزاراه بیماری ببار می آورند.