پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آخرین آمار از تعداد دیابتی‌ها در ایران

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب: 745264
۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و در ایران ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال، معادل ۵ و نیم میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند.
آخرین آمار از تعداد دیابتی‌ها در ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، افشین استوار، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: هر ساله ۱۴ نوامبر به عنوان روز جهانی دیابت جشن گرفته می‌شود. ۱۴ نوامبر مصادف با زاد روز کاشف انسولین است. امسال یکصدمین سالروز کشف انسولین است. وزارت بهداشت یک هفته رو برای هم صدایی با بیماران دیابتی اختصاص داده است.

وی افزود: دیابت بیماری است که با افزایش قند خون افزایش می‌یابد که در صورت عدم کنترل آن مشکلات متعددی از جمله آلزایمر را به دنبال دارد. با جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از دیابت می‌توان میزان ابتلا به دیابت را کاهش داد. دلیل ابتلا به دیابت نوع ۱ عوامل خود ایمنی بوده و دیابت نوع ۲ به دلیل ترکیب عوامل فامیلی و سبک زندگی است. همچنین چاقی، سن بالای ۴۵ سال، چربی خون و فشار خون افراد را مستعد دیابت می‌کند.

استوار ادامه داد: ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند. ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال معادل ۵ و نیم میلیون نفر در کشور ما به دیابت مبتلا هستند. همچنین روند ابتلا رو به افزایش است. وزارت بهداشت متعهد شده تا شیوع را متوقف کرده و دیابتی‌ها خدمات با کیفیت را دریافت کنند.

وی بیان کرد: پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می‌کنند، چون آن‌ها در زمینه مراقبت بیماران موثر هستند.

استوار اظهار کرد: دیابت اختلال در نعوذ در مردان به دنبال دارد. از سوی دیگر قطع عضو یکی از عوارض عدم مهار دیابت است. این امکان وجود دارد که در صورت عدم رسیدگی به دیابت هر زخمی منجر به قطع عضو شود. هر چقدر کیفیت درمان بیماران دیابتی افزایش پیدا کند این اختلالات کاهش می‌یابد. در کشور ما ۷۵ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود آگاه هستند و ممکن است به شکل طولانی در بدن آن‌ها وجود داشته باشد.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: ۱۱ درصد بزرگسالان کشور به دیابت مبتلا هستند. میانگین ابتلا به دیابت در کشور کاهش یافته است. هر چقدر آگاهی مردم در تشخیص این بیماری افزایش داشته، اما با کنترل این بیماری می‌توان عوارض آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن تحرک ناکافی باعث شده ابتلا به دیابت در سنین پایین‌تر رخ دهد. در سنین سالمندی یعنی ۶۵ سال به بالا شیوع دیابت دو برابر سنین پایین‌تر است. زنان ۱۱ و نیم درصد به دیابت مبتلا می‌شوند و این مقوله به دلیل چاقی در بین زنان است.

استوار گفت: در زمان کرونا مدارس به شکل غیر حضوری برگزار می‌شود و برنامه‌های برای کنترل اضافه وزن و چاقی در مدارس جلوگیری از دیابت طراحی شده است.

وی درباره غربالگری دیابتی‌ها گفت: برای افراد ۳۰ سال به بالا در زمان بررسی‌های قلبی و عروقی دیابت، بیمار مشخص می‌شود و برنامه کنترل دیابت ادغام شده و مراقبت‌ها به افراد ارائه می‌شود.

استوار با بیان اینکه تغذیه در مهار دیابت و چاقی موثر است، گفت: بیماران دیابتی باید نقش تغذیه را جدی بگیرند و تعادل مناسب در بین دریافت کربوهیدرات، مصرف غلات کامل با سبوس پیشنهاد می‌شود. پروتئین‌ها به ویژه گوشت سفید و مرغ به جای گوشت قرمز و مصرف مغز‌های خوراکی و روغن زیتون پیشنهاد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر درباره خدمات رسانی به بیماران غیر واگیر در شرایط کرونا به خبرنگار برنا گفت: خدمات دیابت به دلیل کرونا دچار اختلال شده است و به دلیل ترس از ابتلا بخش قابل توجهی از کارکنان تغییر وضعیت دارند و به کنترل کرونا می‌پردازند. از سوی دیگر افراد مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر در معرض ابتلای شدید‌تر کرونا هستند. ۱۰ درصد خدمات برای پیشگیری و فشار خون در خانه‌های بهداشت و درمان ارائه می‌شد که هم اکنون کمتر از گذشته است. توصیه می‌شود تا در صورت ابتلا به فشار خون بالا موضوع را جدی بگیرند، چون یکی از دلایل مرگ فشارخون و دیابت است. باید حداقل اختلال در خدمات بیماری غیر واگیر را در دستور کار قرار داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *