شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۶

هشت گام دولت در ماه‌های پایانی

علی دارابی
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 745240
گاهی شنیده می‌شود که دولت برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده و به‌دست‌گیری قوه‌مجریه و شهرداری‌ها در «سایه» برنامه‌ریزی می‌کند؟! که امید است صرفاً شایعه باشد و واقعیت نداشته باشد.
جهان نيوز - علی دارابی: 28 خرداد ‌1400 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب هشتمین رییس‌جمهوری با رأی مردم است. دولت حسن روحانی در آخرین ماه‌های کاری خود قرار دارد. برای مشایعت محترمانه و نیز پایان آبرومند کار دولت شایسته آن است که دولت تدبیر و امید در این مدت کوتاه باقیمانده اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد:

(یکم): تمرکز امور بر خدمت به مردم: شرایط دشوار زندگی و سلامت مردم در اثر کرونا و تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران وضعیت معیشت، کار و اقتصاد، سلامت و جان مردم را تهدید جدی کرده است. دولت باید همه توان، امکانات و ظرفیت خود را در خدمت «جان، نان، امنیت» مردم به‌کار گیرد.

(دوم): افزایش همکاری دولت با سایر قوا: رییس‌جمهوری و دولتی که ماه‌های پایانی کار خود را سپری می‌کند. عقل و تدبیر حکم می‌کند که با مجلسی که تازه کار خود را آغاز کرده است و قوه‌قضاییه که تثبیت شده است پیشقدم برای همکاری و جلب اعتماد آن‌ها برای موفقیت کشور و دولت شود. دولت در شرایطی نیست که بخواهد با دو قوه دیگر «قهر و ناز» کند و افکار عمومی هم چنین امری را نمی‌پسندد.

(سوم): پرهیز از انباشت بدهی: دولتی که دارد می‌رود از نظر قانونی و اخلاقی نباید «زمین سوخته» تحویل دولت بعدی دهد. حجم کلنگ‌زنی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی که فاقد پشتوانه مالی است و نیز «چاپ اسکناس» باید یک سره ممنوع اعلام گردد. دولت نباید «خزانه تهی» و «انبار خالی» تحویل دولت بعدی دهد.

(چهارم): عدم مداخله در انتخابات ‌1400: هشت سال برای دولت تدبیر و امید یعنی 2920‌ روز معادل 70‌ هزار و 80 ‌ساعت فرصت بس بزرگی برای هر آنچه دولت روحانی در شعارهای انتخاباتی، برنامه‌ها و اقدامات خود مدنظر داشت، بوده است. تحویل محترمانه و بدون شائبه «پاستور» به منتخب بعدی مردم و عدم مداخله در ساز‌و‌کارهای انتخاباتی نه تنها یک وظیفه حداقلی قانونی بلکه یک رسالت و مسوولیت اخلاقی است. گاهی شنیده می‌شود که دولت برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده و به‌دست‌گیری قوه‌مجریه و شهرداری‌ها در «سایه» برنامه‌ریزی می‌کند؟! که امید است صرفاً شایعه باشد و واقعیت نداشته باشد. مردم قیم نمی‌خواهند، اجازه دهیم که مردم آزادانه خودشان رییس‌جمهوری و خادمان بعدی را انتخاب کنند.

(پنجم): «صیانت قانون و اخلاق»: رییس‌جمهوری و اعضای دولت باید همواره پاسداشت قانون و اخلاق را سرلوحه قرار دهند. پذیرش نقدهای مشفقانه، داشتن گوش شنوا، برقراری ارتباط با مردم، پرهیز از برچسب زدن و انگ‌زدن به منتقدان و محترم شمردن آنان، اجتناب از ایجاد حاشیه که به کار و خدمت دولتمردان آسیب می‌زند؛ مهم‌ترین انتظارات از دولت است.

(ششم): تحرک بخشی به دیپلماسی کشور: در شرایط کرونا که آمد‌و‌شدها دشوار شده است اما هیات‌های دیپلماتیک و دستگاه دیپلماسی کشورهای دنیا فعال هستند. وزارت خارجه، مسوولان و مقامات دستگاه‌های اجرایی باید با تحرک بخشی و حضور فعال در اجلاس‌ها (حضوری یا مجازی)، ارتباط چهره‌به‌چهره با مقامات سایر کشورها و نهادها و مجامع بین‌المللی ضمن تبیین مواضع و سیاست‌ها برای کشور ظرفیت‌سازی و جبهه متحدان و همراهان ایران را افزایش و حلقه مخالفان و دشمنان را کاهش دهند.

(هفتم): پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده: دولت در این ماه‌های پایانی اکیداً باید از تصمیمات بدون مطالعه و بدور از خرد جمعی بشدت خودداری کند. «فروش نفت به مردم»‌، «فراخوان مردمی جهت سرمایه‌گذاری در بورس»‌، «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» فقط سه نمونه از این قبیل تصیمات بوده است که هر سه مورد با واکنش منفی مردم که نهایتاً با عقب‌نشینی دولت همراه بوده است. شرایط کشور امکان «اقدامات ریسک‌پذیری و پرهزینه» را ندارد. دولت همان که بر مدار قانون و خدمت به مردم تلاش کند مهم‌ترین کار را کرده است.

(هشتم) : وحدت فرماندهی در کرونا: کرونا مساله اصلی کشور است 208‌کشور دنیا درگیر همین مساله هستند. فصل سرما میزان ابتلاء و جان‌باختن را افزایش می‌دهد. همه کشورها قوانین و دستورات سخت‌گیرانه‌ای از جمله قرنطینه را دارند اعمال می‌کنند.

مساله جان، امنیت و سلامت کشور نباید دستخوش تعارف و رودربایستی قرار گیرد. دولت فرماندهی و مدیریت کار را برعهده دارد و همه امکانات و منابع کشور برای هماهنگی در اختیار دولت است؛ در این زمینه هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.
برچسب ها: علی دارابی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.چرا تاکنون این افاضات را نداشتید ؟چون نگران اعتبارات از ناحیه دولت بودید؟.
Iran, Islamic Republic of
غیر از هشتمی که منوط به زمان است بقیه موارد را باید بصورت عبرت برای دولت بعد بنویسید
Iran, Islamic Republic of
این آقا در همه دولتها سمت داشته ....
علی
Iran, Islamic Republic of
همه حرف می زنند کسی پیگیری نمی کند،....
شاعر میگه دوصد گفته نیم کردار نیست با حرف زدن مملکت درست نمیشه .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حالا چرا اصولگراها هم فقط سخنرانی می کنند.