کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشت گام دولت در ماه‌های پایانی

علی دارابی

25 آبان 1399 ساعت 11:48

گاهی شنیده می‌شود که دولت برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده و به‌دست‌گیری قوه‌مجریه و شهرداری‌ها در «سایه» برنامه‌ریزی می‌کند؟! که امید است صرفاً شایعه باشد و واقعیت نداشته باشد.


جهان نیوز - علی دارابی: 28 خرداد ‌1400 سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب هشتمین رییس‌جمهوری با رأی مردم است. دولت حسن روحانی در آخرین ماه‌های کاری خود قرار دارد. برای مشایعت محترمانه و نیز پایان آبرومند کار دولت شایسته آن است که دولت تدبیر و امید در این مدت کوتاه باقیمانده اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد:

(یکم): تمرکز امور بر خدمت به مردم: شرایط دشوار زندگی و سلامت مردم در اثر کرونا و تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران وضعیت معیشت، کار و اقتصاد، سلامت و جان مردم را تهدید جدی کرده است. دولت باید همه توان، امکانات و ظرفیت خود را در خدمت «جان، نان، امنیت» مردم به‌کار گیرد.

(دوم): افزایش همکاری دولت با سایر قوا: رییس‌جمهوری و دولتی که ماه‌های پایانی کار خود را سپری می‌کند. عقل و تدبیر حکم می‌کند که با مجلسی که تازه کار خود را آغاز کرده است و قوه‌قضاییه که تثبیت شده است پیشقدم برای همکاری و جلب اعتماد آن‌ها برای موفقیت کشور و دولت شود. دولت در شرایطی نیست که بخواهد با دو قوه دیگر «قهر و ناز» کند و افکار عمومی هم چنین امری را نمی‌پسندد.

(سوم): پرهیز از انباشت بدهی: دولتی که دارد می‌رود از نظر قانونی و اخلاقی نباید «زمین سوخته» تحویل دولت بعدی دهد. حجم کلنگ‌زنی پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی که فاقد پشتوانه مالی است و نیز «چاپ اسکناس» باید یک سره ممنوع اعلام گردد. دولت نباید «خزانه تهی» و «انبار خالی» تحویل دولت بعدی دهد.

(چهارم): عدم مداخله در انتخابات ‌1400: هشت سال برای دولت تدبیر و امید یعنی 2920‌ روز معادل 70‌ هزار و 80 ‌ساعت فرصت بس بزرگی برای هر آنچه دولت روحانی در شعارهای انتخاباتی، برنامه‌ها و اقدامات خود مدنظر داشت، بوده است. تحویل محترمانه و بدون شائبه «پاستور» به منتخب بعدی مردم و عدم مداخله در ساز‌و‌کارهای انتخاباتی نه تنها یک وظیفه حداقلی قانونی بلکه یک رسالت و مسوولیت اخلاقی است. گاهی شنیده می‌شود که دولت برای تاثیرگذاری در انتخابات آینده و به‌دست‌گیری قوه‌مجریه و شهرداری‌ها در «سایه» برنامه‌ریزی می‌کند؟! که امید است صرفاً شایعه باشد و واقعیت نداشته باشد. مردم قیم نمی‌خواهند، اجازه دهیم که مردم آزادانه خودشان رییس‌جمهوری و خادمان بعدی را انتخاب کنند.

(پنجم): «صیانت قانون و اخلاق»: رییس‌جمهوری و اعضای دولت باید همواره پاسداشت قانون و اخلاق را سرلوحه قرار دهند. پذیرش نقدهای مشفقانه، داشتن گوش شنوا، برقراری ارتباط با مردم، پرهیز از برچسب زدن و انگ‌زدن به منتقدان و محترم شمردن آنان، اجتناب از ایجاد حاشیه که به کار و خدمت دولتمردان آسیب می‌زند؛ مهم‌ترین انتظارات از دولت است.

(ششم): تحرک بخشی به دیپلماسی کشور: در شرایط کرونا که آمد‌و‌شدها دشوار شده است اما هیات‌های دیپلماتیک و دستگاه دیپلماسی کشورهای دنیا فعال هستند. وزارت خارجه، مسوولان و مقامات دستگاه‌های اجرایی باید با تحرک بخشی و حضور فعال در اجلاس‌ها (حضوری یا مجازی)، ارتباط چهره‌به‌چهره با مقامات سایر کشورها و نهادها و مجامع بین‌المللی ضمن تبیین مواضع و سیاست‌ها برای کشور ظرفیت‌سازی و جبهه متحدان و همراهان ایران را افزایش و حلقه مخالفان و دشمنان را کاهش دهند.

(هفتم): پرهیز از تصمیمات شتاب‌زده: دولت در این ماه‌های پایانی اکیداً باید از تصمیمات بدون مطالعه و بدور از خرد جمعی بشدت خودداری کند. «فروش نفت به مردم»‌، «فراخوان مردمی جهت سرمایه‌گذاری در بورس»‌، «بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها» فقط سه نمونه از این قبیل تصیمات بوده است که هر سه مورد با واکنش منفی مردم که نهایتاً با عقب‌نشینی دولت همراه بوده است. شرایط کشور امکان «اقدامات ریسک‌پذیری و پرهزینه» را ندارد. دولت همان که بر مدار قانون و خدمت به مردم تلاش کند مهم‌ترین کار را کرده است.

(هشتم) : وحدت فرماندهی در کرونا: کرونا مساله اصلی کشور است 208‌کشور دنیا درگیر همین مساله هستند. فصل سرما میزان ابتلاء و جان‌باختن را افزایش می‌دهد. همه کشورها قوانین و دستورات سخت‌گیرانه‌ای از جمله قرنطینه را دارند اعمال می‌کنند.

مساله جان، امنیت و سلامت کشور نباید دستخوش تعارف و رودربایستی قرار گیرد. دولت فرماندهی و مدیریت کار را برعهده دارد و همه امکانات و منابع کشور برای هماهنگی در اختیار دولت است؛ در این زمینه هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.


کد مطلب: 745240

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/745240/هشت-گام-دولت-ماه-های-پایانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com