جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
با وجود سخت ترين شرايط تحريمي كشور محقق شد؛

موفقیت موتور خودروی شاهين در آزمون‌های عملکردی/ نمونه سازی قطعات موتور شاهين توسط تامین کنندگان داخلی

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 745232
گروه خودروسازي سايپا با وجود تحريم‌هاي ظالمانه و قطع همكاري خودروسازان خارجي توانست با تكيه بر دانش مهندسان داخلي، موتور خودروي شاهين را در مجموعه مگاموتور توليد كند.
موفقیت موتور خودروی شاهين در آزمون‌های عملکردی
به گزارش جهان نيوز به نقل از سایپا نیوز، سید میثم بزرگی مدیر پروژه موتور M15TC درباره توليد موتور شاهين در گروه خودروسازي سايپا، گفت: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه در سال های اخیر شركت مگاموتور با تکیه بر دانش و توان داخلی، توسعه موتور جدید M15TC را براي پلتفرم SP100 طراحی و به صورت کاملا بومی و به مرحله تولید رساند».

وي ادامه داد: «یکی از دستاوردهای پروژه موتور شاهين، نمونه سازی تمام قطعات توسط تامین‌کنندگان داخلی است که اين امر برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی کشور به انجام رسیده است».

مدیر پروژه موتور M15TC با بيان اينكه قطعات موتور شاهين آزمون استاندارد عملکرد مطلوب موتور را با موفقیت به اتمام رسانده، گفت: «اين موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید».

وي ادامه داد: «طراحی قطعات و سیستم های اصلی موتور كه بخشي از آن ها شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو 5 و مجموعه میل لنگ می شود، توسط سايپا انجام شده است».

بزرگي تاكيد كرد: تمامی قطعات و سیستم های اصلی موتور، جدید و متناسب با شرایط خودروی شاهین طراحی شده است.

وي درباره ويژگي موتور طراحي شده توليد داخل، افزود: «عملیات توسعه احتراقی موتور با هدف دستیابی به گشتاور 165 نیوتون متر از دور 1750 تا 4250 و بیشینه توان 105 تا 110 اسب بخار در دور 5000 است».

مدیر پروژه موتور M15TC اظهار داشت: «تاکنون بیش از ۵۰ دستگاه موتور به منظور بررسي ابعاد پروژه، نظیر آماده سازی خودروها برای تست های کالیبراسیون، ABS ، AIRBAG و خنک کاری از مجموعه مگاموتور تولید و به شرکت سایپا ارسال شده است؛ همچنین ۲۰ موتور نمونه سازی شده دیگر در شرکت‌های داخلی و خارجی آزمون‌های عملکردی خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اند».

در حال حاضر شاهین با پیشرانه ۱.5 لیتری توربوشارژ در کارخانه مرکزی سایپا تولید می شود و سیستم انتقال قدرت 5F18 برای این سدان ملی انتخاب شده است. جعبه دنده شاهین از نوع ۵ سرعته دستی است و مکانیزم کابلی را با ساختاری جدید به همراه دارد. وجود فرمان کمکی برقی هم از دیگر مزیت های این سدان ایرانی است و در کنار این ویژگی امکاناتی مانند سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی و... بر روی شاهین نصب شده است.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *