پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۱۸

چرا پس از باران در تلویزیون ادامه پیدا نکرد؟

يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 745198
بازیگر فرخ "پس از باران" ۲۰ سال بعد از پخش، اعتقاد دارد "مثل همان سال‌ها هنوز مرا با این نام صدا می‌زنند و این نشان از رازهای ماندگاری این سریال‌ دارد."
چرا پس از باران در تلویزیون ادامه پیدا نکرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، قسمت آخرِ سریال "اغما" آخرین باری بود که جهانگیر الماسی را مخاطب در تلویزیون می‌دید، البته جسته و گریخته در مثل کار "خروج" حاتمی‌کیا و یا سریال چندقسمتی "دریا نزدیک است" حضور داشته است اما دیگر نقشِ ماندگاری از این بازیگر در عرصه سینما و تلویزیون ثبت نشد، بازیگری که در این سال‌ها کارهای ماندگاری همچون "در چشم باد" و "پس از باران" را در تلویزیون از خودش به یادگار گذاشته است.

چندی پیش سریال "در چشم باد" پخش شد و این شب‌ها "پس از باران" را تلویزیون روی آنتن برده است و کنار چند نوستالژی دیگر کاستی‌های سریال‌سازی که تک‌وتوک سریال خوبی این شب‌ها روی آنتن شبکه‌هایش دارد، از نظر مردم و در نگاهِ نظرسنجی سازمان صداوسیما بارها این حقیقت را نشان می‌دهد. زمانی که سریال طنزی روی آنتن می‌رود و مردم بعد از چند قسمت از روی نارضایتی به‌سراغ سریال‌های قدیمی مثل "پایتخت" می‌رود و یا از میان کارهای درام،  سیما "پس از باران" را انتخاب می‌کند این‌ها نشان از بازی‌های خوب، فیلمنامه درست و کارگردانی از روی اندیشه و توجه دارد.

یکی از بازیگرهایی که بیشتر از کارهای دم‌دستی ترجیح داده است در کارهای فاخر و ماندگار حضور پیدا کند جهانگیر الماسی است، او حتی این روزها کاری ندارد و به‌گونه‌ای خانه‌نشین واقعی است، چرا که به‌تعبیرِ خودش کارش فقط بازیگری و نوشتن فیلمنامه و کارگردانی است. این‌که چرا خبری از این بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در مجموعه‌های رسانه ملی نیست حتماً بی‌ربط به استفاده یک‌سری از بازیگرانِ‌ خاص یا به‌قولِ برخی پیشکسوتان نیمه‌حرفه‌ای‌ها و یا واژه بهتر، غیرحرفه‌ای‌‎ها نیست.

من منتقد نقش‌های یک‌وجبه‌ام!
به‌سراغ جهانگیر الماسی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون رفتیم که هم دلیلِ خانه‌نشینی و کم‌کاری‌اش در سیما و سینما را جویا شویم و هم دلیلِ ماندگاری یک سریال بعد از 20 سال پخش را بپرسیم.
الماسی در ابتدای صحبت‌هایش به نقش‌های یک‌وجبه، یک روز بازی و چند سکانس نقش‌آفرینی، واکنش نشان داد و همچون مابقی پیشکسوتان کاربلد که چنین نقش‌هایی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود انتقاد داشت، زیرا عمده بازیگران پیشکسوت این طور می‌گویند که پول‌هایی می‌گیرند تا نقش بدهند و دنبالِ کیفیت نیستند، به همین خاطر است این روزها در تلویزیون و سینما به بازیگران کاربلد و عمدتاً پیشکسوت، کارهای کمتری می‌رسد، یا در اکثر اوقات از کار بیکار می‌‌شوند.

او بعد از مدت‌ها کم‌پیدایی شب گذشته با سریال "پس از باران" که 20 سال از پخش آن می‌گذرد، در قابِ سیما دیده شد، بازیگری که نقش منفی داستان را بازی می‌کند و از آن موقع تاکنون کنار خیلی از آثارش، او را به فرخِ پس از باران می‌شناسند. او خیلی بیکار هم نبوده و در خانه‌نشینی طرح‌هایی را نوشته و ارائه هم داده است اما هنوز پاسخی نگرفته است.

حضور فعال بازیکنان بازنشسته در سینما و تلویزیون
گلایه‌های بسیار دارد اما انتقادها و صحبت‌هایش از جنسِ دیده شدن و خودنمایی نیست، خودش می‌گوید: بسیار دغدغه‌مندِ عرصه هنر و هنرمندی‌ام. ما باید به‌فکرِ کارهای فاخر و ماندگار و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه باشیم نه اینکه همه اتفاقات فرهنگی و هنری‌مان را وابسته سلبریتی‌ها کنیم. چرا باید امروز شاهد حضور فعال بازیکنان بازنشسته فوتبال که به‌قدر کفایت درآمد از راه فوتبال داشته‌اند، باشیم و بازیگرانی با وجود سال‌ها کار و تخصص، کماکان بیکار بمانند؟ این گلایه‌ها و انتقادات را بارها داشته‌ام، چون نگرانِ تلاش‌هایی‌ام که خیلی از پیشکسوتان و کاربلدهای این حوزه برای تعالی فرهنگ و هنرمان به خرج داده‌اند.

هالیوود این‌طور نیست!
جهانگیر الماسی از روزگاری گلایه می‌کند که کارگردانی با خانواده‌اش در سریال‌های چندین میلیاردی خانگی حضور پیدا می‌کند، دستمزدهای آن‌چنانی ردوبدل می‌شود و چندی بعد تصویر او و خانواده‌اش را روی بیلبورد تبلیغاتی می‌بینیم؛ آیا او دلبسته هنر است؛ ماجرا چیست؟ ماجرای آن همان نگرانی است که از سطحی شدن ذائقه مخاطبین و جامعه خبر می‌دهد.

این بازیگر پیشکسوت می‌گوید: هالیوود این‌طور نیست؛ آن‌ها کار طراحی می‌کنند برای جبران کاستی‌های مدیریتی‌شان و تصویری از مملکت‌شان نشان می‌دهند که به‌دردِ وزارت دفاع‌، خارجه و اهدافشان می‌خورد، به‌قولی ظرفیت ایجاد می‌کنند اما اینجا از ایده‌آل‌ها و توانمندی‌ها و قوت‌ها کمتر گفته می‌شود.

من مغازه ندارم مثل عده‌ای؛ مستأجرم
وی در پاسخ به این سؤال که "چرا با وجود این‌همه توانمندی، همواره در دنیای سینما و تلویزیون دیده نمی‌شوید و به‌تعبیری در خانه‌نشینی به‌سر می‌برید؟"، تأکید کرد: چون کار دیگری به‌غیر از بازیگری، کارگردانی و یا نویسندگی، ندارم. من مغازه ندارم مثل عده‌ای و مستأجرم. من زمانی خودم به‌دنبال گرفتن خانه مسکونی برای بازیگران رفتم اما جالب است بدانید خودم چندی پیش برای درست کردن کارهای بیمه‌ام به‌همراه تورج منصوری رفتم بیمه‌ام را درست کنند، چقدر رفتیم و آمدیم و توهین‌های مناسبات اداری را به‌جان خریدم به من گفتند 14 سال سابقه بیمه دارم. آن شخص کارمند بیمه که کارهای ما را رسیدگی می‌کرد خنده‌اش گرفت و به من گفت "شما فیلمی بازی کردید که من به دنیا نیامده بودم."

الماسی افزود: خیلی سال کارمند تلویزیون بودم و یا سوابق دیگر دارم از دست‌اندرکاران امر خواستم سابقه مرا بدهند و یا سربازی‌ام را جزو بیمه‌ام قرار دهند تا 20ساله بتوانم بازنشسته شوم اما اتفاقی نیفتاده است. نه‌تنها بیمه نیستیم بلکه هر سه ماه یک بار هم باید پول بیمه را بپردازیم، این‌ها جزو مشکلاتی است که امثال آن بسیارند، درگیر این مشکلاتند.

ماشین‌های چندمیلیاردی وسطِ مشکلات مردم
این بازیگر پیشکسوت با اشاره به ماشین‌های چندمیلیاردی برخی از هنرمندان، تأکید کرد: من واقعاً آزرده می‌شوم می‌بینم کودک، نوجوان و حتی جوان و میانسالی تا کمر خم می‌شوند در سطل‌های زباله تا غذای روزانه‌شان را بردارند، از طرفی هنرمندی با "فِراری" در همان مسیرها تردد می‌کند و یا هنرمندان دیگری در این روزهای دست‌تنگی مردم که به شهرستان‌ها می‌رویم برای پروژه فیلمبرداری، اتومبیل‌های چندین‌میلیاردی می‌بینیم که سوار می‌شوند و برای همین مردم، قیافه هم می‌گیرند، از تهیه‌کننده دولتی بگیر تا فرد هنرمند! برای اینکه تعریف‌شان از حرفه ما پست و حقیر است.

وی خاطرنشان کرد: تعریفِ آن‌ها از هنر، صنعت است، همان نکته‌ای که 25 سال مبارزه کردیم که صنعت ربطی به هنر ندارد و مرا مؤاخذه می‌کردند. می‌گفتم این فیلم‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود فیلم‌هایی است که پشتِ آن اندیشه‌ها و پژوهش‌ها و نکات اخلاقی و انسانی نهفته است. اما امروز می‌بینیم نه‌تنها به این مسیر رفته است بلکه این فضای مجازی و فالوورهاست که معیار جایگاه هنر و هنرمندی شده است.

جهانگیر الماسی در نقش فرخِ سریال "پس از باران"
چرا "پس از باران" را ادامه نمی‌دهیم؟
الماسی بعد از گلایه‌ها و صحبت‌های تکان‌دهنده‌اش درباره فرهنگ و هنر، درباره سریال‌سازی در گذشته و ماندگار شدن کارهایی مثل "پس از باران" بعد از 20 سال پخش، تصریح کرد: من اعتقاد دارم کارهایی مثل "پس از باران" که مردم دوست دارند یا حتی "در چشم باد" باید تکرار شوند یا نسخه‌های جدیدی از آن‌ها ساخته شود. چطور برخی از کارها چندفصله می‌شوند این نوع کارها هم باید در نسخه‌های جدید ساخته و دیده شوند.

رمز ماندگاری این سریال‌ها بعد از 20 سال پخش
وی افزود: رمز ماندگاری این سریال‌ها اولاً در پژوهش و تحقیق و فیلمنامه خوب آن‌ها وجود دارد و ثانیاً قهرمانی که به‌درستی ساخته می‌شود و این روزها کمتر در سریال‌هایمان به این وجوه پرداخته می‌شود. فرصت گرانقدری برای تلویزیون وجود دارد که این روزها بیشتر مردم تلویزیون را نگاه می‌کنند با توجه به اینکه تئاتر و سینما تعطیل است و باید مدیران صداوسیما بیشتر به این نکته توجه کنند.

جهانگیر الماسی چطور بازیگر فرخ شد؟
الماسی درباره این موضوع که چطور شد بازیگر نقش "فرخ" سریال پس از باران شد، گفت: 20 سال از پخش این سریال می‌گذرد اما هنوز مردم مرا می‌بینند از آن سریال یاد می‌کنند، سریالی که بعد از فیلم "حبوط" احمدرضا معتمدی که نقش ابلیس را بازی می‌کردم اتفاق افتاد. در روزهایی که این ترس برای نقش‌های منفی وجود داشت که از حوصله و جذابیت مردم خارج نشود، گفتم "نقش منفی بازی می‌کنم تا ببینم بازتاب مردم چگونه است". فیلمنامه را آقای عفیفه به من دادند و اتفاقاً سعید سلطانی برگشت و گفت "تستی کنیم ببینیم این شخصیت چطور درمی‌آید" و من همان لحظه پذیرفتم، قرارداد امضا کردم و قیمت هم نگذاشتم.

آرزوی همکاری با داود میرباقری در سریال  "سلمان فارسی"
وی در خصوص همکاری با داود میرباقری در سریال "سلمان فارسی" تأکید کرد: خیلی دوست دارم با داود میرباقری کار کنم، چون میرباقری اتفاق مهمی را برای درام در تلویزیون و سینما رقم زده است. هیچ‌کس به این توجه نکرده است که او زبان فارسی را نجات داد. خیلی مهم است مدتی ایرانی‌ها عادت کرده بودند نمایش قدیمی در کارهایشان با آن کتابت فارسی نشان دهند و او در "مختارنامه" و برخی از کارهای دیگرش این مرزبندی را شکست. من یادم است بازیگر ما دیالوگ می‌گفت معنای دیالوگ خودش را نمی‌دانست. اگر او پیشنهاد کند در سریال "سلمان فارسی" بروم با تمایل کامل می‌روم و افتخار می‌کنم این اتفاق بیفتد چون به‌لحاظ شناختی درام را به‌طورکامل می‌شناسد و شعور و شناختش در درام‌سازی را تحسین می‌کنم.

دوست دارم مجری برنامه‌ تلویزیونی شوم
الماسی در پایان با اشاره به اجرای برنامه‌اش در تلویزیون خاطرنشان کرد: از تلویزیون انتظار دارم تلویزیون باشد و از سینما انتظار دارم سینما باشد. من آن‌قدر دوست دارم برنامه‌ای به من اعتماد کنند و برنامه‌ای برای حوزه فرهنگ داشته باشم و حتماً می‌توانم این کار را به‌درستی پیش ببرم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من به داشتن بازیگران باسوادبافرهنگ وباجنبه ای مثل اقای الماسی افتخارمیکنم که انسان بسیارفهیم صبورباقلبی دریایی هستن انشالله همیشه پایدلرباشن اقای الماسی عزیز جاتون توی تلویزیون خیلی خالیه
Iran, Islamic Republic of
چونکه سریال بسیاز زشت و بی کیفیتی بود.
Iran, Islamic Republic of
شما که هنوز نمیدونی کیفیت در هنر، به چی میگند،..
Iran, Islamic Republic of
به چی میگن
Me
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای الماسی شما بی نظیرید همیشه زیبا بودید و ماندگار و بازی شما واقعا دیدنی وتکرارنشدنیه حیف که جوامع امروزی قدر آدم نایابی مثل شمارو نمیدونه درود بر شما
محمد
Iran, Islamic Republic of
ایا ابتضال وفقر فرهنگی را در تولید سریال های جدید درصدا وسیما مشا هده نمی کنید .
Iran, Islamic Republic of
بازیهای شما در تئاتر و سینما و تلویزیون ماندگار بوده و هست استاد
مهدي
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تحقير اقوام و لهجه ها در اين نوع سريالها زياده
کتی
Iran, Islamic Republic of
میشه بگید چه تحقیری تو این سریال هست ؟؟؟؟؟؟ما که تحقیری ندیدیم وسریال بی عیب ونقضی هست
بیتا
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه دوستان من باشما موافقم سریال پس ازباران بهترین سریال است وهیچ وخت تکراری نمی شود واقعاا سریال قشنگیه باموسیقی و ترانه بی نظیرش که به آدم احساس خوبی میده هروخت این سریالو دیدم گریه کردم بخاطر خانم بس وخانم کوچیک امیدوارم آی فیلم همیشه پخش کنه تا خاطرات ما زنده بشه خواهشن نظر بد ندید به این سریال چون همچین سریالی دیگه ساخته نمیشه سپاسگزارم
Iran, Islamic Republic of
واقعااااا سریال فوق العادیه من که گریه م میگیره
Iran, Islamic Republic of
واقعا نقشش در سریال پس از باران فوق العاده سخت و همینطور عالی بازی کردن.تو گفتن دیالوگها و بازی کردن یک هنرمند واقعی بود🌷🌷🌷🌷
Iran, Islamic Republic of
کاش میشد مثل سریال های دیگه فصل دومش هم ساخته میشد.
موسی
Iran, Islamic Republic of
خیلی به بازیگری شما علاقه دارم
کیمیا
Iran, Islamic Republic of
من وقتی دقت میکنم به شخص اقای الماسی عزیز و هنرمند به واقع حس هایی که میبینم از ایشون یکی از بهترین وماندگار ترین بازی ها رو داشته و لطفا بگید ادامه دهد من که اگر دسترسی داشتم به ایشون حداقل ی تماس میگرفتم و احساس قلبی ام رو بیان میکردم
France
واقعا این سریال بینظیره ..
Iran, Islamic Republic of
واقعا سریال قشنگی هست
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سریال خوبی بودپس ازباران بازیگرانشم ازآقای پاک نیت وخانمشون گرفته تاآقای الماسی وبقیه دوستان همه عالی بودند