کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سوال از زنگنه درباره خسارت ۴۰ میلیارد دلاری

24 آبان 1399 ساعت 16:49

نماینده تهران در مجلس سوال خود از وزیر نفت درباره علت توقف و عدم توسعه میادین مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی و فرزاد B و A و خسارت 40 میلیارد دلاری زنگنه به کشور را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی سوال خود از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره علت توقف و عدم توسعه میادین مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی و فرزاد B و A و خسارت 40 میلیارد دلاری زنگنه به کشور را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرد. 

در شرح سوال آمده است: 

علت توقف هفت ساله و عدم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مشترک با قطر و میادین فرزاد B و A مشترک با عربستان سعودی با دستور مستقیم جنابعالی و وارد آمدن خسارات چند صد هزار میلیارد تومانی به کشور چیست؟ 

خضریان در توضیح بیشتر طرح سوال خود با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره دوران ریاست بیژن زنگنه بر وزارت نفت، با دستور مستقیم ایشان مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت‌های داخلی، توسعه میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به امید وارد کردن شرکت‌های خارجی، از جمله توتال بدقول و بعد عملکرد، به مدت ۷ سال متوقف گردید. ضمن اینکه اقدامی نیز در خصوص توسعه و تولید از میادین مشترک فرزاد B و A  صورت نپذیرفته است و از بابت این عدم النفع، خسارت ۴۰ میلیارد دلاری به کشور وارد شده است.

نماینده تهران در مجلس با طرح این سوال از وزیر نفت خواستار توضیح زنگنه درباره زیان هزار هزار میلیارد تومانی به کشور شده است. 
 

 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و آغاز دوباره دوران ریاست آقای بیژن زنگنه بر وزارت نفت، با دستور مستقیم ایشان مبنی بر فسخ قرارداد با شرکت داخلی، توسعه میدان مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به امید وارد کردن شرکت های خارجی، از جمله توتال بد قول و بد عملکرد، بمدت ۷ سال متوقف شده و اقدامی نیز درباره توسعه و تولید از میادین مشترک فرزاد A و B  صورت نپذیرفته است و از بابت این عدم‌النفع، خسارت ۴۰ میلیارد دلاری به کشور وارد شده است.

سخنگوی کمیسیون اصل نود ضمن بیان این مطلب عنوان کرد: بنده با طرح سوالی از وزیر نفت که در مجلس به ثبت رسیده است از جناب زنگنه خواسته‌ام درباره دستور فسخ قرارداد و توقف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی (مشترک با قطر) و میادین فرزاد A و B (مشترک با عربستان سعودی) که موجب زیان هزار هزار میلیارد تومانی به کشور شده است توضیحات خود را ارائه نمایند.

خضریان ضمن تاکید بر این موضوع که توسعه و تولید از میادین مشترک نفتی و گازی با کشورهای همسایه یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در عرصه انرژی و منابع هیدروکربوری است بیان داشت: متاسفانه کشورهای همسایه و رقیب، از فقدان رژیم مشخص حقوقی تولید از میادین مشترک سوء استفاده نموده و با شتاب بخشیدن به توسعه و تولید چندبرابری از میادین مشترک با ایران، منابع نفتی و گازی این ملت را به یغما می‌برند. در این بین آقای زنگنه علیرغم برنامه‌های قبلی و مصوب آن وزارتخانه، با بی‌توجهی کامل، مهاجرت این منابع ارزشمند و خدادادی از بخش‌های ایرانی، به سوی کشورهای همسایه را به نظاره نشسته و هیچ وقعی به نظرات کارشناسان و دلسوزان کشور نمی‌نهد‌.

این نماینده مجلس افزود: با گذشت ۷ سال از وزارت جناب زنگنه و علیرغم انجام مطالعات جامع و وجود برنامه تولید و توسعه از میادین مشترک فرزاد A و B و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی که در دولت‌های گذشته انجام شده بود نه تنها هیچ اقدام مؤثری جهت توسعه و تولید از این میادین مشترک انجام نشده، بلکه قراردادها و تفاهمنامه های منعقد شده با پیمانکار داخلی نیز فسخ گردیده است.

وی با اشاره به طرح توسعه جامع (MDP) دو میدان فرزاد A و B عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب تولید گاز برای این میادین درنظر گرفته شده بود که با احتساب بهای صادراتی حداقل ۲۲ سنت در قبال هر مترمکعب، سالیانه بیش از ۴ میلیارد دلار و همین مقدار از درامد سالیانه فاز ۱۱ پارس جنوبی و به صورت جمعی ۸ میلیارد دلار به کشور ضرر و خسارت وارد می‌گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تاکید بر پیگیری حقوق ملت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این مبالغ رقم کمی نیست و از سرجمع کل بودجه یکسال کشور در شرایط فعلی بیشتر است و ما از محاکمه متخلفین و اهمال کنندگان در حق بیت‌المال و انفال کوتاه نخواهیم آمد. در صورت لزوم پیگیری‌های قضایی را نیز آغاز خواهیم کرد و به ملت شریف ایران این قول را می‌دهیم که تا آخر پیگیر حقوق از دست رفته آنان خواهیم بود.


کد مطلب: 745158

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/745158/سوال-زنگنه-درباره-خسارت-۴۰-میلیارد-دلاری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com