کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گره‌های اقتصادی را بگشایید نه این که گره بیندازید

24 آبان 1399 ساعت 8:59

یک روزنامه اصلاح‌طلب معتقد است اقدامات دولت در حوزه اقتصاد به طرح‌های خلق‌الساعه و مصاحبه‌درمانی خلاصه شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از کیهان، روزنامه آفتاب یزد در گزارشی، با اشاره به درگیری معیشت مردم با تورم در سال‌های اخیر نوشت: در همه بازه زمانی 97-99 با گرانی ناگهانی و بی‌دلیل بنزین و ابداعی عجیب و غریب به نام دلار 4200 تومانی، بخشی دیگر از گره‌های اقتصادی که باید توسط دولت حل و فصل می‌شد به میانه کار و کسب و زندگی مردم کشانیده شد.

دولت اما با مصاحبه و جلسه درمانی، طرح‌های خلق‌الساعه و بی‌نتیجه، تصمیمات ناگهانی و کارشناسی نشده و اقداماتی که معلوم نیست آبشخور آن کجاست در کنار انفعال وزارت‌خانه‌هایی چون اقتصاد و صمت و نیز بانک مرکزی، نه‌تنها قدمی برنداشته که گره‌های بیشتری برگره‌های قبلی افکنده و این یعنی حق با اقتصاددانان است که پشت تصمیمات اقتصادی دولت، هیچ خبره‌ اقتصادی حضور ندارد!

دکتر محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در این باره می‌گوید: متاسفانه بوروکراسی دشواری داریم. وزارتخانه‌های زیادی داریم. به عبارتی دولت نان‌خورهای زیادی را به خود وابسته کرده است که نیاز هم ندارد. دولت به صورت غیرمشروع گسترش پیدا کرده است. بنابراین هر کس دیگر هم که بیاید اگر قرار به ادامه همین مسیر باشد وضع به همین منوال باقی خواهد ماند مگر اینکه کارها به مردم واگذار شود. اقتصاد مربوط به مردم است و باید در اختیار مردم گذاشته شود. دولت هم نباید مداخله و برای بازار تعیین تکلیف کند.

یوسفی خاطرنشان می‌کند: اینکه قدرت خرید پول ملی کاهش پیدا می‌کند به دلیل افزایش چاپ پول، افزایش نقدینگی و تورم و بی‌توجهی به تولیدداخلی است. یعنی دولتمردان تلاشی برای ایجاد بستر مناسب جهت رونق تولید داخل نکردند. وقتی چنین انگیزه‌ای وجود ندارد و چنین سیاست‌هایی را مسئولین دنبال نکرده‌اند و تنها به دنبال تجارت بوده‌اند و عده‌ای از این تجارت نفع بردند و دلشان خوش بود از طریق صادرات نفت، پول به دست می‌آورند و پول را تبدیل به کالا کرده و مردم نیز مصرف می‌کنند. اما درختی نکاشتند که اکنون ثمر دهد.


کد مطلب: 745063

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/745063/گره-های-اقتصادی-بگشایید-نه-این-گره-بیندازید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com