پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

شرایط هولناک کرونا در ایلام/ لطفا کمی بترسید!

پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 744901
بسیاری از شهروندان ایلامی به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خود و دیگران را درگیر ویروس کرونا کرده‌‌اند به طوری که شهر ایلام اکنون در شرایط هولناک و فوق بحرانی قرار دارد و شاهد آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم.
شرایط هولناک کرونا در ایلام/ لطفا کمی بترسید!
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در حالی که شماره مبتلایان به کووید 19 در استان ایلام به بیش از 18 هزار نفر رسیده و فوت شدگان ناشی از آن بیش از 400 نفر است اما مردم استان ایلام همچنان این ویروس را جدی نگرفته و سرعت و سهولت شیوع را باور نکرده‌اند؛ با وجود هشدارهای هر روزه رسانه‌ها و مسوولان، باز هم برخی ناباورانه به کرونا نگاه می‌کنند.

در حالی که بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی است، اغلب مردم تصور می‌کنند ویروس کرونا برای دیگری است و به آنها سرایت نمی‌کند؛ گواه این مطلب جمعیت فراوان حاضر در خیابان‌ها، شلوغی مراکز تجاری و بازارها، شلوغ بودن وسایل نقلیه عمومی در وضعیت‌های نامناسبی است که هیچ نشانی از مراعات نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ندارد. 

وضعیت کرونا فراتر از تصور مردم است
مریم کارزانی پرستار بیمارستان مصطفی خمینی شهر ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از روزی که کرونا شروع شد و به صورت رسمی در رسانه‌ها اعلام شد که بیمارستان مصطفی خمینی سانتر درمان بیماران کرونا شده است در بخش کرونا مشغول به فعالیت شدم.

وی افزود: من یک بچه زیر۴ سال دارم؛ هر اندازه از ترس و واهمه تمام ۹ ماه گذشته بگویم کم است؛ چیزی که درکش برا افرادی که در خیابان بدون ماسک راحت می‌چرخند و مثل بمب ساعتی ویروس را حمل می‌کنند دور از تصور است؛ دخترم التماس می‌کرد فقط یک لحظه مرا بغل کن، اما به خاطر ترس از انتقال ویروس به او نمی‌توانستم و تنها روبه رویش می‌نشستم و بی‌صدا گریه می‌کردم.

این پرستار در ادامه گفت: وضعیت فراتر از تصور مردم است به همین دلیل هر روز شاهد مراسم عروسی، ختم و عزا در شهر هستیم، مدت طولانی است که کادر درمان از دیدن والدینشان هم محروم هستند؛ اما به شخصه هر هفته از پنجره شاهد کاروان‌های عروسی در خیابان‌های مرکز شهر هستم.

تخت خالی وجود ندارد
وی ادامه داد: هر تعداد تخت که خالی شود دوباره بیمار پشت خط به حدی وجود دارد که در کمتر از ۶ ساعت همه‌ی تخت‌ها پر می‌شوند، همان چیزی که در همه رسانه‌ها گفته می‌شود که تخت خالی وجود ندارد، صحت دارد؛ در اورژانس یک بیمار جوان با درگیری دوطرفه ریه برای تخت خالی گریه و التماس می‌کرد.

کارزانی افزود: در هر صورت امکانات یک بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی با افزایش ظرفیت اجباری تا یک حدی جوابگو است؛ پزشکان تمام تلاش خود را برای گذر از این بحران انجام داده‌اند و چیزی که کمبود تجهیزات ناشی از سو مدیریت باشد باعث مرگ کسی نشده است و آن چه که هر روز مرگ و میر را بیشتر می‌کند ترس از مراجعه‌ی به بیمارستان است؛ زمانی که مبتلا شده‌اند به اسم سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی فصلی و... از مراجعه به بیمارستان اجتناب می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بیماران دو هفته بعد از شروع و تشدید علائم به بیمارستان مراجعه می‌کنند؛ معجزه فقط می‌تواند حال یک بیمار را با درگیری بیشتر از ۹۰ درصد، خوب کند؛ کادر درمان واقعا خسته شده است ولی این خستگی هرگز و هرگز باعث کم کاری نشده و نمی‌شود.

مسوولین خواسته‌هایمان را می‌دانند
کارزانی گفت: الان دیگر زمانی نیست که بخواهیم از مسوولین خواسته‌ای داشته باشیم؛ اگر مسوولی خودش خواسته‌ی نیروهایش را بعد از این همه مدت نداند، درخواست من و امثال من در موقعیت‌های مشابه هم دردی را دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر من بگویم پرسنل، حمایت روحی و معنوی، در کنار حمایت مالی می‌خواهند چیزی عوض نمی‌شود، شاید درست نباشد اما دانستن اینکه پرسنل بدون دغدغه مالی بهتر کار می‌کنند چیز دور از ذهنی نیست؛ برخلاف آن چه که همه‌ی مردم فکر می‌کنند، پرسنل بهداشت و درمان هیچ گاه به حق خود نرسیده‌اند؛ فوق العاده ویژه دغدغه چند ماه گذشته پرسنل موضوع حق و حقوقشان بوده و هست که انتظار یک اطلاع رسانی واقعی از این نظر را داشته و داریم.

کارزانی گفت: راستش را بخواهید وقتی می‌گویند انتظارتان از مردم چه هست نمی‌دانم بازهم تکرار کنم یا نه؟ وقتی بدون ماسک در خیابان می‌چرخند و سینه سپر می‌کنند که در بیمارستان همه را می‌کشند و به صورت زیرپوستی یک ناقل بالقوه برا افراد خانوادشان به حساب می‌آیند و سبب تکرار این زنجیره ۹ ماهه می‌شوند، چیزی برای گفتن ندارم و فقط از خدا می‌خواهم این وضعیت هر چه زودتر تمام شود.

در هر شیفت کاری بیش از 100 نفر به بیمارستان مراجعه می‌کنند
علی‌بخش محمودی پزشک بیمارستان مصطفی خمینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان بسیار زیاد است؛ تمامی تخت‌های بیمارستان پر هستند و بیمارستان با این ظرفیت پاسخگوی بیماران نیست و ما با کمبود تخت مواجه هستیم؛ در هر شیفت کاری بیش از 100 نفر به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی، حالت تهوع، سرفه‌های خشک و مهم تر از همه ضعف و بی‌حالی از علائم این بیماری است؛ ابتلا به بیماری به صورت خانوادگی است یعنی در یک خانواده تمام اعضا مبتلا می‌شوند؛ تقاضای ما از مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی این است که دورهمی‌های خانوادگی را به حداقل برسانند.

محمودی در ادامه گفت: کادر درمان با تمام توان خدمت می‌کنند و  توجه مسوولین می‌تواند به آنها انگیزه‌ی ویژه‌ای بدهد؛ خواسته‌ی من از مسوولین ضمن حمایت از کادر درمان، رسیدگی به کمبود فضای بیمارستان است که اصلا پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

وی ادامه داد: همچنین بیماران برای سی تی اسکن مجبورند به بیمارستان امام خمینی مراجعه کنند و دوباره به بیمارستان مصطفی برگردند که خود باعث سردرگمی بیماران شده است.

تهیه 20 دستگاه تنفسی و کمک تنفسی توسط ستاد اجرایی فرمان امام(ره)
آیت قیصربیگی روابط عمومی استانداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: اولویت استانداری توجه ویژه به حوزه بهداشت، درمان و علوم پزشکی است؛ طبق گفته‌ی استاندار اولویت تمام اعتبارات در استان حوزه بهداشت و درمان است.

وی افزود: در واقع توجه به پرسنل بیمارستان، تجهیزات، وسایل و دیگر نیازهای دانشگاه علوم پزشکی اولین اولویت ما است؛ با توجه به شرایط بحرانی استان، استاندار با همکاری سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین( ع) در ورزشگاه قلاویزان یک نقاهتگاه ایجاد کرده است.

روابط عمومی استانداری ایلام گفت: همچنین چند روز پیش که معاون ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) تشریف آوردند استاندار از ایشان درخواست دستگاه‌های تنفسی و کمک تنفسی کردند که گویا 20 دستگاه نیز تهیه شده است.

تعطیلی گروه‌های شغلی دو، سه و چهار
وی ادامه داد: در نشستی که امروز برگزاری شد، از بانک‌ها در خواست کردیم در تهیه دستگاه‌های تنفسی و اکسیژن ساز کمک کنند و همچنین استاندار با وزارت نفت رایزانی‌هایی انجام داده‌ و مجوز 13 دستگاه اکسیژن ساز را گرفته‌اند.

قیصوری گفت: در کاهش ترددات از مصوبات ستاد ملی کرونا پیروی می‌کنیم که دستور ستاد این است که در مراکز استان‌ها فعالیت مشاغل باید تا 6 عصر باشد؛ اما در مراکز استانی که در وضعیت سیاه هستند مانند استان ایلام مشاغل گروه‌های شغلی 2، سه و 4 تعطیل هستند و هرگونه فعالیت خلاف مقرارات است.

وی تصریح کرد: همچنین مشاغل گروه شغلی 1 که نیازمندی‌های مردم را رفع می‌کنند، مانند نانوایی، داروخانه و... با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر هستند و چنان که پروتکل‌ها را رعایت نکنند پلمپ می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا همه تقصیرات را گردن مردم می ندازین کمی هم از دولتی ها ومجلسی ها انتقاد فرمایید