چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

یک ماسک بهتر است یا دو ماسک؟

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 744859
برخی از افراد به منظور کاهش هرچه بیشتر احتمال ابتلا به کووید۱۹ بجای یک ماسک، از دو ماسک روی هم در صورت خود استفاده می کنند. اما آیا واقعا استفاده دوبرابری ماسک می تواند سطح ایمنی را دوبرابر کند؟
یک ماسک بهتر است یا دو ماسک؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهداشت نیوز، در پاسخ به این سوال باید گفت: بستگی دارد. اگر شما از ماسک N95 یا ماسک های جراحی واقعی و سه ‌لایه (نه ماسک هایی که در ظاهر ماسک جراحی هستند و می توان انواع آن را در فروشگاه ها تهیه کرد) استفاده کنید، قرار دادن یک لایه ماسک دیگر روی آن احتمالا  چندان مفید نیست. این ماسک ها با مواد بهداشتی و منسوجات کاملا بافته شده ای ساخته شده اند که به طور ویژه از نفوذ ذرات ویروسی جلوگیری می کنند بنابراین به احتمال زیاد، نیازی به کمک اضافی ندارند.
 
اما اگر از ماسک های با پایه پنبه ای و پارچه ای استفاده می کنید ممکن است ماسک دوم،‌ هنگام بازدم ذرات ویروسی بیشتری را به خود جذب می کند و همچنین محافظت بهتری در برابر ورود ویروس به دستگاه تنفسی شما ایجاد می کند. تحقیقات اخیر انجام شده روی ماسک های تک نشان می دهد عملکرد یک ماسک صورت دو لایه پارچه ای بهتر از یک ماسک تک لایه است.
 
 بنابراین آیا این بدان معناست که لایه های اضافی که با استفاده دوبرابری ماسک ایجاد می کنید ، می تواند محافظت بیشتری ایجاد کند؟
 
ما هنوز تحقیقات علمی اثبات شده و شواهد مستدل در این باره نداریم اما تا زمانی که این کارهای تحقیقاتی و علمی انجام شود،  احتمالاً استفاده دوبرابری از ماسک  مضر نیست، مخصوصاً اگر در موقعیتی با ریسک بالا قرار دارید مانند زندگی با کسی که مبتلا به COVID-19 است.
 
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که نباید با استفاده از دو ماسک احساس امنیت کاذب به شما دست دهد و تصور کنید که حالا که دو ماسک دارید می توانیدبدون رعایت سایر پروتکل های بهداشتی، از ابتلا به کرونا در امان باشید.باید در کنار استفاده از دو ماسک، حتما تمامی تدابیر بهداشتی و احتیاطی مانند فاصله گذاری اجتماعی و شستشو و ضدعفونی کردن مکرر دستها را نیز رعایت کنید.
 
همچنین باید توجه داشته باشید که فارغ از اینکه ماسک شما چند لایه است و یا چند ماسک در صورت زده اید، ماسک ها باید بخوبی در صورت شما قرار گرفته باشد، کوچکتر یا خیلی بزرگتر از صورت‌تان نباشد و بدون شکاف، سوراخ یا پارگی باشد. شکاف ها می توانند به عرصه ای برای ورود ویروس ها و میکروب ها به بدن شما و یا خارج شدن آنها از دهان و بینی‌تان به هوای اطراف تبدیل شود.
 
در انتها به یاد داشته باشید که بهترین ماسک،‌ماسکی است که شما به طور مداوم به صورت می زنید و در خارج از منزل ،‌همواره دهان و بینی شما را پوشانده است. اگر احساس می کنید که استفاده از دو ماسک در صورت باعث آزردگی شما شده و وادارتان می کند ماسک ها را به زیر چانه بزنید ، هرگز این کار را نکنید. در این حالت، استفاده از همان یک ماسک، به صورت صحیح، کامل و دائمی بهترین گزینه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خود ماسک عامل ،بیماری هست ،تنفس گاز سمی