پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۳

وقتی «رئیس‌جمهور» سوژه مسابقه تلویزیونی می‌شود/ قلق‌گیری می‌کنیم

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 744851
محمدرضا شهبازی مجری مسابقه تلویزیونی «رخداد» که به تازگی در کنداکتور پخش شبکه «افق» قرار گرفته است، درباره رویکرد کلان این مسابقه و طرح سوالات سیاسی روز در آن توضیحاتی ارائه کرد.
روحانی و خاتمی سوژه مسابقه تلویزیونی شدند +فیلم
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا شهبازی مجری مسابقه «رخداد» که بخش‌هایی از آن به بهانه طرح یک سوال سیاسی با محوریت رؤسای جمهور فعلی و سابق در شبکه‌های اجتماعی موردتوجه قرار گرفته است، درباره فضای سیاسی این مسابقه به خبرنگار مهر بیان کرد: ما غالباً فکر می‌کنیم سرگرمی برابر با غفلت است، اگر می‌خواهیم سرگرم شویم، نشاط داشته باشیم و از مشکلات و سختی‌های روزمره فارغ شویم باید سراغ سرگرمی‌های صرف برویم. این ذهنیت برایمان پیش آمده است که الزاماً سرگرمی باید همراه با غفلت و فارغ شدن از زندگی و اطلاعات مفید باشد.

وی با انتقاد از رویکرد برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی عنوان کرد: رویکرد غالب برنامه‌های سرگرمی‌محور و حتی طنز تلویزیونی در سال‌های اخیر همین بوده است که ذهن‌ها را از مسائل مهم خالی کند تا مخاطب یک ساعت، به هیچ‌چیز فکر نکند. در صورتی که این رویکرد غلط است و اتفاقاً اگر مخاطب پس از این غفلت به مشکلات برگردد بیشتر اذیت می‌شود.

شهبازی با این مقدمه درباره رویکرد مسابقه جدید شبکه افق تصریح کرد: «رخداد» بر همین اساس است که هم سرگرم‌کننده و بانشاط و مفرح باشد هم در کنارش زمان مفیدی را برای مخاطب رقم بزند. به این معنا که علی رغم اینکه مخاطب استراحت می‌کند، تفریح هم داشته باشد و این‌ها با غفلت همراه نباشد.
 
 

مخاطب مسابقه ما الزاماً سیاسی نیست
مجری «رخداد» درباره هدف‌گذاری این مسابقه برای جذب مخاطبان علاقمند به مباحث سیاسی هم اضافه کرد: من این دسته‌بندی را قبول ندارم که مخاطبی که پای این مسابقه می‌نشیند الزاماً سیاسی است. اتفاقاً اگر برنامه جذاب باشد هرکسی می‌تواند مخاطب آن قرار بگیرد و البته اگر مخاطب علاقه‌مندی‌هایی به حوزه بین‌الملل و تاریخ و سیاست داشته باشد، برایش جذاب‌تر هم می‌شود. مثلاً اگر کسی پای مسابقه اطلاعات عمومی می‌نشیند الزاماً علاقه‌مند به این حوزه نیست.

وی اضافه کرد: «رخداد» هنوز در حال تکمیل است و تا حالا فقط چهار قسمت از آن پخش شده است. هنوز قلق گیری‌هایی می‌کنیم تا کار جذاب‌تر می‌شود تا الان بازخوردهای خوبی هم داشته‌ایم و نشان داده است که فقط طیف خاص با مسابقه ارتباط نکرده‌اند.

محدودیتی در طراحی سوال درباره چهره‌های سیاسی نبوده است
شهبازی درباره طراحی سوالات سیاسی بر اساس چهره‌هایی چون سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد که کمتر در تلویزیون از آن‌ها صحبت می‌شود هم تأکید کرد: من در طراحی سوال دخالتی ندارم، ولی تا آنجا که در جریانم خدا را شکر محدودیتی نبوده است. این کاملاً درک شده که اگر قرار است چنین مسابقه‌ای طراحی شود نمی‌توان با محدودیت‌هایی که جا افتاده و برخی چهره‌ها اسمشان کمتر می‌آید، برگزار شود. نمی‌توان بخشی از تاریخ را ندید و حذف کرد صرفاً برای اینکه این اسامی نباشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط رویکردشان مرور وقایع تاریخی است و یا قرار است نکات تحلیلی هم به مخاطب یادآوری شود؟ گفت: نفس پرداختن به مقاطعی که از نظر تیم طراح سوال برنامه مهم است، پیام و منظور طراحان سوال را منتقل می‌کند. حین جواب هم سعی می‌شود توضیحی درباره آن واقعه تاریخی داده شود.

مسابقه تلویزیونی «رخداد» به تهیه‌کنندگی امیرعلی آزادی و اجرای محمدرضا شهبازی در ۵۲ قسمت از شبکه افق پخش می‌شود و زمان پخش آن، شنبه‌ها و یکشنبه‌ها ساعت ۲۱ است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگه خاتمی ممنوع التصویر نیست؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
بر فرض اگه هم باشه مشکلی نیست
چی میشه دو جناح بتونن خودشون معرفی یا تبلیغ کنن این خود آزادی بیانه
اتفاقا به نظر من یکی از مشکلات امروز همینه
حاج حیدر
Iran, Islamic Republic of
اگه یه روزنامه اصلاح طلب این کارو کرده بود به سرعت نور درشو تخته میکردن!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
تبلیغ اصلاح طلباست
محسن
Iran, Islamic Republic of
اگه بدون تعصب باشه عالیه
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
....
پوران کریمی
United States
اقای خاتمی بهترین ریس جمهور کشورمان بوده من به عنوان یک زن یک نامه براش نوشتم جهیزیه برام تهیه کرد
بهار
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر محمود هم برای اکثر آحاد کم درآمد جامعه مسکن مهر هدیه داد او ن یکی ها چیکار کردند!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چون برای شما کاری کرده خوب میشه؟!حالا اگه کارش از نظر قانونی صحیح باشه.
برای اسلام و انقلاب چه کرد؟
Romania
ارزیابی یه رئیس جمهور با کل سیاستها و برآیند کاریش مشخص میشه.
وگرنه هیچ کی به اندازه احمدی نژاد به داد ملت نرسید. ولی بعد از ریل انقلاب و مردم خارج شد
Romania
خیلی خوشم اومد..
و جهان نیوز چقدر ذلیل هست برای خبرسازی از این مسائل عادی

خدا همه ما رو به راه راست هدایت کند
حسینی کلشتری
Iran, Islamic Republic of
ناگفته ها و تغییر مواضع سیاسیون و موج سواری اونا در این مسابقه عیان میشه . دست مریزاد