پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

سایت صادق خرازی: خودمان را گول نزنیم

سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 744725
یک سایت اصلاح‌طلب هشدار داد گره زدن مسائل سیاست داخلی به سیاست خارجی و انتخابات آمریکا می‌تواند عواقب اقتصادی بسیار نامناسبی در پی داشته باشد.
سایت صادق خرازی: خودمان را گول نزنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، در حالی که برخی طیف‌های اصلاح‌طلب به شدت در تلاشند گشایش اقتصادی را به انتخابات آمریکا گره بزنند، دیپلماسی ایرانی (به مدیریت صادق خرازی، نوشت: گره زدن مسائل سیاست داخلی به مسئله مهمی همچون سیاست خارجی یک خطای استراتژیک است و این خطا می‌تواند عواقب بسیار نامناسبی در ابعاد گوناگون اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای جامعه ایران داشته باشد.

اصولا در عالم سیاست و روابط بین‌الملل نمی‌توان گفت که هیچ پدیده‌ای تاثیرگذار نیست اما میزان این تاثیرگذاری به عملکرد کارگزاران سیاسی کشورهای مختلف باز می‌گردد. در این بین انتخابات ایالات متحده نیز از این امر مستثنی نخواهد بود. این انتخابات یک پیام واضح و شفاف برای جامعه داخلی آمریکا دارد و آن این است که در این انتخابات فارغ از پیروزی هر یک از این دو جناح، مفهوم امنیت و کیان ملی از هر چیزی مهم‌تر است.

در رابطه با تاثیر این انتخابات بر ایران، سه طیف نظری وجود دارد؛ عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که اگر کاندیدای دموکرات بر مسند کار بنشیند به طور مجدد بر تعهدات بین‌المللی از جمله برجام باز خواهد گشت و تحریم‌ها نیز از بین خواهد رفت، این تحلیل شاید از منظر تئوریک جنبه‌ای صحیح داشته باشد اما در فضای کنونی جامعه بین‌الملل،‌دور از ذهن به نظر می‌رسد. تحلیلگران دسته دوم بر این باورند که اگر  کاندیدای جمهوری خواهان بر مسند قدرت بنشیند در دور دوم می‌توان انتظارات بهتری را از جامعه بین‌الملل و به طور مخصوص ایالات متحده داشت و انتظار یک تغییر رویکرد را از این جناح دارند اما در نهایت در سومین بیان که نگارنده نیز به این امر معتقد است باید بیان کرد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها هر دو،‌ روی‌های مختلف یک سکه‌اند و تنها شیوه گفتمان آنها در قبال جمهوری اسلامی ایران ممکن است متفاوت باشد و هیچ فرقی با یکدیگر ندارند.

آن چیزی که از فردای انتخابات ایالات متحده در جامعه ایران از اهمیت بالایی برخوردار است این است که نگاه مردم جامعه و همچنین کارگزاران سیاسی به تمام ظرفیت‌های داخلی معطوف شود تا بتوان در کنار سیاستگذاری‌های اقتصاد مقاومتی جامعه ایران را نسبت به آثار و پیامدهای هر پدیده سیاسی مقاوم کنند.

آن چیزی که برای مردم ایران در شرایط کنونی باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد تفکر و انتخاب کاندیدایی در انتخابات 1400 است تا بتواند این مهم یعنی مقاوم شدن جامعه ایران نسبت به تمامی تهدیدات را با سیاستگذاری‌های مناسب به سرمنزل مقصود برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Russian Federation
آنچه که امروز برایم شیرین وجذاب وشوق آفرین بود برآورد درست ودقیق سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در باره مناقشه آذربایجان وارمنستان بود که امروزمحقق شد واین نشان واقعی از نفوذ کلام نافذ ایشان درخارج از مرزهای جمهوری اسلامی است .