پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دعوای حقوقی ترامپ به نتیجه می‌رسد؟

يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 744500
جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال توانست رییس جمهور آمریکا شود این در حالی است که ترامپ خود را پیروز انتخابات می‌داند و برای ماندن در اتاق بیضی کاخ سفید، تا آخرین لحظه مبارزه می‌کند.
دعوای حقوقی ترامپ به نتیجه می‌رسد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خراسان، انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در شرایطی به خط پایان رسید که جو بایدن توانست با غلبه بر رقیب خود، نام دونالد ترامپ را در فهرست تک دوره‌ای‌های این کشور ثبت کند.

برتری بایدن بر ترامپ در پنسیلوانیا به حدود ۳۱ هزار رای رسید و می‌شود گفت که حتی بدون احتساب آرای آریزونا به ۲۷۳ الکترال و با احتساب آن به علاوه ایالت نوادا به ۲۹۰ الکترال رسیده است. برای پیروزی ۲۷۰ الکترال کافی‌است.

جالب این جاست که دقایقی قبل از انتشار خبر پیروزی بایدن، دونالد ترامپ که به باشگاه گلف خود در ویرجینیا رفته در توئیتی تاکید کرده بود که او با اختلاف زیاد برنده انتخابات است. مشخص نیست که آیا تیم انتخاباتی ترامپ، پیروزی بایدن را تایید می‌کنند یا نه؟ ترامپ بر وقوع تقلب در پنسیلوانیا تأکید کرده و خود را برنده انتخابات دانسته است.

او در بیانیه‌ای با بیان این که آرای قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی پیروز انتخابات است نه رسانه‌ها، افزود: ستاد انتخاباتی ما از روز دوشنبه پیگیری پرونده شکایت در دادگاه را آغاز می‌کند تا اطمینان حاصل کنیم که قوانین کاملاً رعایت شده و برنده مشروع بر صندلی ریاست جمهوری می‌نشیند.

با توجه به روحیه جنگندگی ترامپ، انتظار می‌رود رئیس جمهور کنونی آمریکا برای ماندن در اتاق بیضی کاخ سفید، تا آخرین لحظه مبارزه کند؛ اما فاصله با جو بایدن به قدری زیاد است که بعید به نظر می‌رسد سرنوشت انتخابات۲۰۲۰ تغییر کند.

سی‌ان‌ان هم گزارش داد که ترامپ هیچ برنامه‌ای برای دعوت از بایدن به کاخ سفید ندارد. این یعنی این که مراحل تحویل دولت به بایدن هم به راحتی انجام نمی‌شود.

ترامپ، اما از حالا بزرگ‌ترین جنگ حقوقی تاریخ آمریکا را علیه دموکرات‌ها کلید زده است. با این حال، جو بایدن، در پیامی توئیتری به خبر پیروزی‌اش واکنش نشان داد و نوشت: "باعث افتخار است که من را برای رهبری کشور فوق‌العاده مان انتخاب کردید. من رئیس‌جمهور همه مردم آمریکا خواهم بود چه آنان که به من رای دادند و چه آنان که رای ندادند".

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اولین مقام رسمی در جهان بود که پیروزی بایدن را در انتخابات به وی تبریک گفت.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز انتخاب بایدن را" طلوع یک امید جدید برای آمریکا" دانست. هیلاری کلینتون نیز در توئیتر نوشت: رأی دهندگان آمریکایی نظر خود را اعلام و بایدن و هریس را انتخاب کردند.

یک لحظه تاریخی بی سابقه... دست رد به سینه ترامپ و یک صفحه جدید برای آمریکا. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نخستین موضع گیری اروپا در قبال پیروزی بایدن محسوب می‌شد، گفت" فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگویم با این خبر به خصوص یک آسوده‌خیالی بزرگ در بخش اعظم اروپا احساس خواهد شد. "

معضلی به نام تقلب
همه این‌ها در حالی است که به تدریج نشانه‌هایی از تقلب، دستکاری یا خطای سیستمی در روند اخذ رای و شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نمایان شده است. مقامات ایالت میشیگان پذیرفته اند که در روند شمارش آرا با دستگاه‌های شمارشگر، حداقل شش هزار رای دونالد ترامپ به نام جو بایدن خوانده شده است.

رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ نیز مدعی شده است، نام ۲۱ هزار مرده در فهرست رای دهندگان در ایالت پنسیلوانیا بوده است که احتمالا در زمره آرای به صندوق ریخته شده، منظور شده‌اند.

تصاویر تایید نشده‌ای نیز از پیدا شدن آرایی از سطل زباله در جورجیای آمریکا که به ترامپ داده شده در فضای مجازی منتشر شده است. البته ترامپ به اندازه همتایان جهان سومی اش خوش شانس نیست. توئیتر و فیس بوک اعلام کرده اند که پیام‌های مرتبط با تقلب، آشوب یا اردوکشی خیابانی را حذف یا محدود خواهند کرد.

سخنان ترامپ در شبکه‌های خبری قطع می‌شوند و پیام هایش در شبکه‌های اجتماعی سانسور! با این حال در روزهای اخیر، موضوع تقلب و دستکاری در انتخابات آمریکا به بحران بزرگی در این کشور بدل شده است. دونالد ترامپ از ماه‌ها پیش به کرات گفته بود که قرار است بزرگ‌ترین تقلب در تاریخ آمریکا از طریق سیل آرای پستی در این کشور شکل بگیرد. البته ادعاهای ترامپ از سوی مخالفان و منتقدان وی، تلاشی برای توجیه شکست در انتخابات توصیف می‌شود.

ماژیک شارپی؛ متهم به ابطال آرا
ترامپ پیش از این بارها حاضر نشده است تا به انتقال مسالمت آمیز قدرت تعهد بدهد با این حال، میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای آمریکا که از سران حزب جمهوری خواه نیز محسوب می‌شود، در پاسخ به این سوال که "آیا تصور می‌کنید بایدن به کاخ سفید راه یابد انتقال قدرت مسالمت آمیز خواهد بود؟ "، گفت: قطعا همین طور است. ما از سال ۱۷۹۲ میلادی تاکنون هر چهار سال یک بار، انتقال آرام و مسالمت آمیز قدرت داشته‌ایم و دولت جدیدی تشکیل شده است.

«لاری کادلو» مشاور اقتصادی دونالد ترامپ نیزمدعی شد که او در صورت پیروزی رقیب دموکرات، قدرت را به طور مسالمت‌آمیز واگذار می‌کند. با این حال، ترامپ که همچنان بر موضوع وقوع تقلب پافشاری می‌کند دیروز نیز ساعتی قبل از اعلام پیروزی بایدن، در توئیتی نوشت:"سه‎شنبه ده‌ها هزار رای به صورت غیرقانونی بعد از ساعت هشت شب دریافت شد. در ایالت‌هایی که همه فکر می‌کردند به راحتی در آن‎ها پیروز می‌شوم، یک مرتبه پیشتازی بالای من ناپدید شد. اتفاق‌های بدی در آن ساعت‌ها افتاد. مسیر ورودی درها و پنجره‎ها با مقواهای ضخیم پوشانده شده بودند و به ناظران اجازه چک کردن مراکز شمارش آرا را نمی‎دادند. در داخل مراکز شمارش آرا تغییرات بزرگی حادث شد".

جالب این جاست که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز ادعا کردند که در ایالت آریزونا مقام‌های برگزاری انتخابات «ماژیک‌های شارپی» را در اختیار رای دهندگان گذاشته‌اند که طبق ادعای آن‌ها دستگاه‌های شمارش آرا قادر به پردازش رای‌هایی که با این قلم‌ها نوشته شده‌اند نیست.

آن‌ها با هشتگ «شارپی‌گیت» در شبکه‌های اجتماعی به این تئوری توطئه دامن زدند. این موضوع بیشتر از سوی حامیان ترامپ مطرح شده است. با وجوداین هنوز مدرکی برای اثبات این موضوع ارائه نشده است. مقام‌های برگزاری انتخابات در آریزونا تایید کردند که از خودکارهای شارپی برای رای دادن استفاده شده است، اما آن‌ها تاکید کردند که این موضوع باعث ابطال آرا نمی‌شود و اگر هم مشکلی پیش بیاید، فرایندی وجود دارد که از باطل شدن این آرا جلوگیری می‌کند.

اداره انتخابات شهر ماریکوپا در آریزونا روز انتخابات در توئیتی گفتند که مراکز رای‌دهی از خودکارهای شارپی استفاده می‌کنند تا هنگام شمارش آرا جوهر پخش نشود، با این حال ویدئویی یک روز پس از انتخابات آمریکا منتشر شد که بیش از ۸۲۱ هزار بار دیده شده است و در آن زنی را نشان می‌دهد که می‌پرسد چطور در چهار حوزه مختلف رای‌گیری از شارپی استفاده می‌شود و در این هنگام مردی به او پاسخ می‌دهد: «این آرا شمارش نخواهند شد» و «غیر معتبر» هستند.

این مرد اضافه می‌کند: «آن‌ها آرا را باطل می‌کند.» این ویدئو چنان بازتابی داشت که باعث شد کتی هابز، وزیر ایالتی آریزونا به آن واکنش نشان دهد و بگوید که آرا بدون توجه به نوع قلمی که استفاده شده است حتی شارپی، شمارش می‌شوند. مارک برنوویچ، دادستان کل آریزونا نیز در توئیتی نوشت که شواهدی مبنی بر این که پرکردن برگه‌های رای با خودکارهای شارپی مشکلی را ایجاد کند پیدا نکرده‌اند. با این حال، پیش از ترامپ نیز بارها درباره وجود تقلب، دستکاری در انتخابات، مهندسی آن و خطاهای سیستمی اخذ رای و شمارش آرا هشدار داده شده و برخی از این موارد حتی به دادگاه نیز کشیده شده بود.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۰ مشخص شد برخی از دستگاه‌های شمارش آرا، در شمردن رای شهروندان دچار مشکل شده بودند و حتی گفته شد، این خطا تا حدودی به عمد بوده است. به همین دلیل، مقامات برگزارکننده انتخابات با حکم دادگاه ملزم شدند آرا را به شکل دستی شمارش کنند، روندی که در نهایت موجب ابطال برخی از آرا شد.

در سال‌های پیش از آن و همچنین در سال‌های پس از آن نیز موارد مناقشه برانگیز دیگری وجود داشت، اما به دلیل این که یکی از نامزدها به پیروزی قاطع دست می‌یافت، بحث تقلب یا خطای سیستمی مورد توجه رسانه‌ها قرار نمی‌گرفت. شیوه برگزاری انتخابات در آمریکا، تنوع در قوانین و اعمال نفوذ سیاسی نامزدها و سران احزاب بر روند انتخابات، علت اصلی وقوع تقلب و دستکاری در آن بیان شده است.

شانس ترامپ در دیوان عالی
تیم حقوقی ترامپ در چند ایالت به دادگاه‌های ایالتی مراجعه کرده، اما چون قوانین ایالتی در خصوص مجاز بودن شمارش آرای پستی، صراحت داشته است، دادگاه‌ها از پذیرش این تقاضا خودداری کرده اند؛ مثلا دیوان عالی پنسیلوانیا شکایت کمپین ترامپ برای توقف شمارش آرای پستی را رد کرد و به مجریان انتخابات اجازه داد آرای پستی را که تا سه روز بعد از انتخابات به دست آن‌ها برسد، بشمارند مشروط بر آن که حداکثر تا روز انتخابات، پست شده باشند.

به نظر می‌رسد که مراجعه ترامپ به دیوان عالی آمریکا برای نقض این آرا ره به جایی نخواهد برد، زیرا هر ایالت بنا بر قوانین و مقررات داخلی خود حق دارد زمان دریافت آرای پستی و نحوه شمارش آن‌ها را مشخص کند و قانون اساسی در این خصوص، مداخله نکرده است.

مورد دوم شکایت‌ها به دادخواست‌هایی مربوط می‌شوند که خواهان ابطال آرای مخدوش هستند. در این باره نیز دعوایی در ایالت ویسکانسین اقامه شد و تیم حقوقی ترامپ خواهان عدم شمارش آرای مشخصی در این ایالت شدند که قاضی دادگاه به دلیل فقدان شواهد قابل قبول، این تقاضا را رد کرد.

در خصوص نوع دوم شکایت‌ها، دیوان عالی آمریکا وارد رسیدگی نخواهد شد، زیرا این دعاوی به مسائل موضوعی مربوط می‌شوند که در حیطه صلاحیت محاکم ایالتی است و بدیهی است که در این گونه موارد باید دلایل محکمی مبنی بر تقلب در روند شمارش و بررسی آرا وجود داشته باشد. کارشناسان حقوقی بر این باورند که شکایت‌های مطرح شده تنها در صورتی موثر خواهد بود که مسئله اصلی اختلاف بر سر چند هزار رای در یک یا دو ایالت مهم و کلیدی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *