سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

قرنطینه خانگی بیماران کرونا چند روز است

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب: 743820
متخصص بیماری های عفونی، گفت: هیچ داروی معجزه آسایی برای درمان کرونا وجود ندارد و عدم پایبیندی به اصول بهداشتی و حفاظتی مهم ترین مانع در کنترل اپیدمی کرونا است.
قرنطینه خانگی بیماران کرونا چند روز است
به گزارش جهان نيوز، ایلاد علوی درزی با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در ایران به روند تصاعدی میزان بیماران بدحال و آمار فوتی‌ها اشاره کرد و استفاده از ماسک را یکی از راه‌های اصلی حفاظت در برابر انتقال کرونا دانست که می‌تواند باعث کاهش ۸۰ درصدی ابتلاء، بستری و مرگ شود.

وی گفت: یکی از راه‌های اصلی قطع زنجیره انتقال بیماری در تمامی عفونت‌های تنفسی که از راه قطرات تنفسی منتقل می‌شود، استفاده از ماسک است.

به گفته علوی، مهم‌ترین راه برای کاهش ابتلاء و میزان فوتی‌ها به کارگیری اقدامات پیشگیرانه است و هنوز هیچ داروی معجزه آسایی برای کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد.

وی با عنوان این مطلب که پروژه‌های متعددی در کشورهای مختلف برای ساخت واکسن کرونا در حال انجام است، افزود: اما هنوز شواهدی دال بر اثر بخشی این واکسن‌ها وجود ندارد و تا زمانی که واکسن به صورت جامع در دسترس عموم مردم قرار گیرد و اثربخشی داشته باشد هنوز راه طولانی داریم و به این زودی میسر نیست.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: بدیهی است تولید واکسن روندی را باید طی کند و اینکه در برخی کشورها واکسیناسیون کرونا شروع شده در واقع قسمتی از یک فاز تحقیقاتی است که انشاالله نتایج نویدبخشی داشته باشد.

هیچ داروی معجزه آسایی وجود ندارد
وی در خصوص داروهایی که برای درمان کرونا استفاده می‌شود، گفت: هیچ داروی معجزه آسایی وجود ندارد که اثربخشی خارق العاده داشته، بتواند همه بیماران کرونایی را از مرگ نجات داده و از شدت یافتن موارد خفیف بیماری جلوگیری کند.

به گفته علوی، شواهد حاصل از مطالعات متعدد در مورد استفاده از داروهای مختلف (رمدسیویر، هیدروکسی کلروکین و…) برای درمان بیماران کرونایی حاکی از آن است که این داروها عملاً اثر بخشی چندانی در درمان نداشته و هیچ اثر معجزه آسایی از این داروها مشاهده نشده است.

افراد بیماری خود را انکار نکنند
این متخصص عفونی با بیان اینکه در شرایط فعلی هر بیماری که دارای علائم تنفسی است به عنوان مشکوک به کرونا فرض می‌شود، افزود: گرچه ممکن است تعدادی از این افراد واقعاً مبتلا به کرونا نباشند اما قرنطینه شدن آنان برای قطع زنجیره انتقال بیماری لازم است.

به گفته وی، اگر فردی دارای علائم تنفسی و سیستمیک مثل بدن درد، تب، سردرد و علائم گوارشی به ویژه دو علامت همزمان باشد، حتماً باید به عنوان کرونا قلمداد شود. زیرا با توجه به احتمال بالای انتقال بیماری در روزهای اولیه ابتلاء، بسیار اهمیت دارد که با شناسایی زودتر مبتلایان و قرنطینه و منفک سازی آنان از جامعه، زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن اظهار تأسف از اینکه برخی افرادی که با تشخیص کرونا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به طور متوسط یک هفته از بیماری آنها گذشته است، گفت: متأسفانه این افراد در این مدت بسیاری از نزدیکان، اطرافیان و همکاران خود را مبتلا کرده‌اند و این موضوع در کنترل طغیان و اپیدمی بسیار مهم است که افراد در صورت داشتن علائم ذکر شده بیماری خود را انکار نکرده و پیگیری کنند.

مدت قرنطینه خانگی
علوی، مدت قرنطینه خانگی بیماران را بسته به شدت بیماری ۱۰ تا ۲۱ روز ذکر کرد و گفت: در موارد خفیف تا متوسط بیمار باید ۱۰ روز پس از شروع اولین علامت در منزل قرنطینه باشد. در موارد شدیدی که فرد در بخش ویژه بستری بوده یا دچار بیماری‌های نقص ایمنی مشخصی است باید تا سه هفته در قرنطینه بماند و با استراحت، مصرف مایعات و تغذیه مناسب این دوران را طی کند.

وی، رعایت اصول قرنطینه را در قطع زنجیره انتقال بسیار مهم برشمرد و گفت: مبتلایان در صورت امکان باید در جای دیگری جدا از خانواده قرنطینه شوند در غیر این صورت باید در یک اتاق جداگانه با تهویه مناسب، درب بسته و استفاده از ماسک قرنطینه شوند.

این استادیار گروه عفونی، فرستادن فرزند کوچک خود به منزل سایر بستگان در بین مبتلایان به کرونا را یک باور اشتباه دانست که باعث گسترش و انتقال بیماری در بین خانواده‌ها می‌شود. زیرا بچه نیز ممکن است مبتلا یا ناقل باشد و بیماری را انتقال دهد.

علوی یادآور شد: عدم رعایت این مسائل جزئی و بسیاری از این اقدامات که از سر خیرخواهی انجام می‌شود متأسفانه صدمه زیادی به جامعه می‌زند.

اجتناب از خود درمانی
وی با تاکید بر اجتناب افراد از خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها، آنتی بیوتیک ها و مکمل‌ها، خاطرنشان کرد: این موارد علاوه بر اینکه در درمان کرونا تأثیری نداشته ممکن است منجر به ایجاد مشکلات گوارشی، قلبی و عروقی و افزایش احتمال ابتلاء به سایر عفونت‌ها در فرد شود.

این متخصص عفونی بیمارستان لقمان، عدم پایبندی به اصول بهداشتی و حفاظتی را به عنوان مهمترین مانع در کنترل اپیدمی کرونا ذکر کرد و با اشاره به اینکه بیماران با شرایط بحرانی به این مرکز مراجعه کرده و حدود ۸۰ درصد آنان در بخش ویژه بستری می‌شوند ابراز تأسف کرد که علیرغم تمام تلاش‌های کادر درمان تعدادی از این افراد فوت می‌کنند.

مراجعه به مراکز درمانی در صورت بروز اختلالات تنفسی
استادیار گروه عفونی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند نیازی به مراجعه به مراکز درمانی ندارند، افزود: این افراد دارای علائم خفیف بیماری بدون عارضه تهدیدکننده زندگی می‌شوند که با قرنطینه خانگی و مصرف مایعات، تغذیه مناسب و استراحت بیماری آنها برطرف می‌شود.

وی مراجعه به بیمارستان را در صورت بروز علائم خطر و اختلالات تنفسی ضروری برشمرد و گفت: افرادی که دچار تنگی نفس، وقفه تنفسی و اختلالات تنفسی در حال استراحت هستند یا سالمندانی که دچار افت فشار، عدم تحمل خوراکی و خواب آلودگی می‌شوند باید به بیمارستان منتقل شوند.

کودکان نیز در معرض خطر هستند
این متخصص عفونی تمامی گروه‌های سنی را در معرض خطر ابتلاء به کرونا دانست و خاطرنشان کرد: نوزادان و کودکان خوشبختانه نسبت به بالغان کمتر مبتلا می‌شوند یا علائم خفیف‌تری دارند و موارد شدید کمتر در آنها مشاهده شده است اما این موضوع به معنای عدم ابتلای آنان نیست و باید اصول بهداشتی در مورد آنان نیز رعایت شود، زیرا در بیمارستان کودکان موارد بستری، ابتلاء و حتی مرگ نیز در نوزادان و کودکان وجود دارد.
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *