سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱

خمینی آذربایجان چگونه به شهادت رسید؟

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب: 743817
آیت‌الله قاضی طباطبایی به سبب فعالیت‌‌های مجاهدانه خود در آذربایجان به نام «خمینی آذربایجان» لقب گرفت.
خمینی آذربایجان چگونه به شهادت رسید؟
به گزارش جهان نيوز، داستان دنباله‌دار جنایات منافقین در تاریخ کشورمان متعلق به امروز و دیروز نیست؛ این گروهک‌ها از اوایل انقلاب شخصیت‌های بسیار برجسته‌ای را از کشور ما گرفت؛ داستان این گزارش هم درباره یکی از همین شخصیت‌ هاست که از قضا اولین شهید محراب هم بوده است.

 تبعید به سبب تمجید از امام خمینی (ره)
آیت الله محمدعلی قاضی طباطبائی اولین امام جمعه تبریز بود که در  ۷ فروردین سال  ۱۲۴۸ در همین شهر متولد شد؛ ۲۴ ساله بود که به سبب شلوغی‌های تبریز به همراه پدرش به تهران تبعید و پس از گذشت دو سال برای تحصیل در حوزه علمیه عازم قم شد و از محضر استادانی همچون  مرحوم «آیت الله سید محمد خوانساری»، مرحوم «آیت الله سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای»، مرحوم «آیت الله صدر»، مرحوم «آیت الله بروجردی» و «آیت الله گلپایگانی» استفاده کرد.

او یکی از علاقه‌مندان امام خمینی (ره) به شمار می‌رفت و از کلاس‌های ایشان هم بیشترین استفاده را کرد؛ او که پس از چندی عازم نجف شد  و از محضر علمای برجسته این شهر نظیر مرحوم «آیت الله حکیم عبدالحسین رشتی»، «میرزا باقر زنجانی» و «بجنوردی» هم نهایت استفاده را کرد و بر توشه علمی خود افزود؛  ناگفته نماند که شهید بزرگوار دستی بر آتش زبان عربی هم داشت و از همین رو مقالات بسیاری برای مجلات کشورهای عربی نوشته بود.

شهید «آیت الله قاضی طباطبایی» علاوه بر مطالعات علمی در مبارزات هم فعال بود و پرونده قطوری در ساواک داشت ، دوران اوج مبارزات او از سال‌های ۴۱ و ۴۲ یعنی همزمان با آغاز نهضت اسلامی شروع شد، او همچنین یکی از رهبران و پایه‌های نهضت آذربایجان بود که در جریان همین مبارزات دستگیر و در زندان «قزل‌قلعه» تهران زندانی شد؛ او به سبب فعالیت‌‌های مجاهدانه خود در آذربایجان به نام «خمینی آذربایجان» لقب گرفت.

او  در یکی از سخنرانی‌هایش درباره حکومت اسلامی و جنایات اسرائیل که به صورت علنی هم برگزار شده بود از امام خمینی (ره) با احترام یاد کرد؛  امری که موجبات تبعید او را به کرمان فراهم آورد و کمی بعدتر هم به زنجان تبعید شد. شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام‌الاختیار حضرت امام خمینی (ره) بود و مسجد شعبان در آذربایجان شرقی به عنوان مرکز مبارزاتی شهید قاضی محسوب می‌شد  که البته خود او هم امامت آن مسجد را عهده‌دار بود.

نفوذی که ترس به قلب منافقین انداخت
اولین شهید محراب از چنان نفوذی در بین مردم برخوردار بود که اگر روزی را در آذربایجان تعطیل اعلام می‌کرد همه از صحبت‌های او تبعیت کرده و در آن روز همه جا تعطیل می‌شد؛ او همچنین جزو اولین افرادی بود که اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضا کرد؛ به سبب نفوذ گسترده و فعالیت‌های مهم او هم بود که ساواک به تکاپو افتاد تا با خرج هزینه‌های گزاف جریان‌های مخالف او را در تبریز تقویت کرده و فعالیت‌های او را کاهش دهد و زمانی که موفق نشدند نقشه ترور او را در سر پروراندند.

سید محمد الهی طباطبایی خواهرزاده آیت الله قاضی طباطبایی در گفت‌وگویی در این باره گفته است که در کتاب « یاران امام به حکایت اسناد ساواک» گزارشی از ساواک ضبط شده است که در آن مقامات ارشد ساواک تائید کرده و نوشته اند آقای قاضی به هیچ عنوان حاضر به همکاری نیست و حذف فیزیکی ایشان را پیشنهاد داده و مقامات ارشد نیز آن را تائید کرده اند. در واقع حذف فیزیکی آیت الله قبل از انقلاب برنامه مد نظر ساواک بود، اما فرصت اجرای آن پیش نیامده بود تا اینکه در روز عید قربان به دست گروهک تروریستی فرقان اجرایی شد.

خواهرزاده شهید آیت الله قاضی طباطبایی، در تشریح آن روز گفته است: آن روز نماز عید قربان در ورزشگاه تختی تبریز برپا شد و ایشان نماز عید را به جای آوردند، خوب به یاد دارم آن رور نیروهای انتظامی احساس می کردند خطری متوجه ایشان است و من نیز جزو اکیپ حفاظت ایشان بودم، تمام تدابیر امنیتی نیز در استادیوم تختی خوب بود, اما غافل از اینکه منافقین در استادیوم تختی کاری نمی کنند و زمانی که ایشان از نماز برمی گشتند و از آنجایی که طبق روال همیشگی هیچ پرده ای میان او و مردم نبود آنها از این فرصت استفاده کرده و ایشان را ترور کردند.

بنا بر اسناد به دست آمده طراح ترور آیت‌الله سید محمد علی قاضی، مسئول شاخه نظامی فرقان یعنی محمد متحدی بود و ضارب نیز مسعود تقی‌زاده نام داشت که در بازجویی‌ها گفته بود:  یک دفعه برای شناسایی رفتیم، علاوه بر اینکه در آن محل به من مشکوک شدند، قاضی هم نیامد و فردایش من در خیابان ایستادم و قرار بود که مهدی قبل از او بیاید و با زدن راهنمای سمت راست به من اطلاع دهد که ماشینش می‌آید. 

مسعود تقی‌زاده درباره نحوه ترور آیت‌الله قاضی‌طباطبایی گفته بود: من نزدیک شدم و با شلیک سه گلوله، به آن طرف خیابان که مهدی با موتور منتظرم بود، رفتم. بعد از سوار شدن من, از سوی محافظ وی چند تیر شلیک شد که به دلیل تاریکی و دوری فاصله هیچ کدام اصابت نکرد. در جریان ترور، تقی‌زاده با شلیک سه گلوله آیت‌الله قاضی را به شهادت رساند، دو گلوله یکی به سر و دیگری به شانه آیت‌الله قاضی خورد، ایشان را با‌‌ همان ماشین به بیمارستان انتقال دادند,  اما  تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و او به شهادت رسید.

پس از شهادت این شهید بزرگوار روز جمعه ۱۱ آبان، با حضور جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر پیکر آیت‌الله قاضی تشییع و در مسجد مقبره در کنار اجدادش به خاک سپرده شد. ( بر پیکر مطهر آیت‌الله قاضی، آیت‌الله دینوری از علمای تبریز اقامه نماز کردند.)

امام خمینی (ره) هم طی پیامی این ضایعه را به مردم دلاور آذربایجان تسلیت گفتند. در بخشی از پیام آمده است:

ملت عزیز و برومند ایران و آذربایجان غیرتمند عزیز، باید در این مصیبت‌های بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بیشتر مصمم باشند و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجید، بر مجاهدت خود افزوده و از پای ننشیند تا از جباران زمان، حق مستضعفین را احقاق بنمایند.


مراجع تقلید نیز با ارسال پیام‌هایی شهادت آیت‌الله قاضی را تسلیت گفتند و از سوی دولت موقت نیز روز شنبه، دوازدهم آبان، عزای ملی اعلام شد.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *