کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میرسلیم: نامزدهای۱۴۰۰حزبی باشند

مهر , 10 آبان 1399 ساعت 13:30

اگر قانون انتخابات مناسب و دقیق نباشد و کسانی که صلاحیت‌های لازم را ندارند به ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس انتخاب شوند، کشور را انحراف و تباهی فرا می‌گیرد.


به گزارش جهان نیوز، گفتگو را با عملکرد مجلس یازدهم شروع کردیم که در این باره گفت «تا مجلس آغاز به کار کرد، با سیلی از مطالبات مردم مواجه شد که این مسئله نشان از عملکرد نامناسب دولت و اجرای ناقص قانون دارد». گذری کوتاه به اقدامات مجلس شورای اسلامی در این پنج ماه می‌زند و می‌گوید «مجلس یازدهم ضمن توجه به مطالبات جاری مردم، اهتمام خود را بر این گذاشت که به کشف ریشه نابسامانی‌ها و چاره‌جویی برای حل مشکلات مردم بپردازد»

درباره انتخابات ۱۴۰۰ سخن می‌گوید و بر این باور است که نیروهای انقلاب باید با محور قراردادن تشکل‌های سیاسی گردهم آیند و چند جبهه را تشکیل دهند. او هم چون بسیاری از سیاست‌مداران کشور از بها ندادن به احزاب گله‌مند است و می‌گوید تا زمانی که تحزب در کشور پا نگیرد، با پدیده احزاب شب انتخابات مواجه می‌شویم.

تاکیدش بر آن است که مسئولان نظام نباید از ارزش‌های انقلاب دور شوند و می‌گوید «قطعا همه باید هوشیار باشند تا سرنوشت انقلاب به دست نااهلان دچار خدشه نشود و در صلاحیت نامزدها، باید شایستگی‌ها و سوابق اجرایی آنان موشکافانه بررسی شود و نگذاریم در حریم انقلاب نفوذ صورت گیرد».

از عزم مجلس برای حل مشکلات مردم سخن به میان می‌آورد تا جایی که می‌گوید «مجلس دست یاری به سوی دولت دراز کرده است و آمادگی کامل دارد تا به دولت برای پاسخگویی به مطالبات مردم کمک کند».

این بخشی از اظهارات سیدمصطفی آقامیرسلیم، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بود.

پنج ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم گذشت. به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بفرمائید که عملکرد مجلس تاکنون چگونه بوده است؟
مجلس یازدهم بلافاصله پس از افتتاح، با سیلی از مطالبات عمومی مواجه شد که نشان دهنده بی توجهی مجریان به قانون یا اجرای ناقص قانون و بروز تبعیض در بین گروه‌های مختلف جامعه است. اغلب این مشکلات به عملکرد نامناسب دولت و فقدان نظارت کارآمد مجلس بر می‌گردد. مجلس یازدهم ضمن توجه به مطالبات جاری مردم، اهتمام خود را بر این گذاشت که به کشف ریشه نابسامانی‌ها بپردازد و مهم‌ترین مسائل مبتلا به کشور را اولویت بندی و برای آنها چاره‌جویی کند که تاکنون خطوط راهنمای اقدامات روشن شده است و سعی اکثر نمایندگان این است که بدون اتلاف وقت به چاره جویی‌ها برسند و راه‌های مناسب اقدام را برای ایجاد تحول در گام دوم انقلاب ترسیم کنند. طبیعی است که امور معیشتی مردم، ثبات اقتصادی، اشتغال مولد و مسائل فرهنگی برای استحکام خانواده، رشد جمعیت و مبارزه با تباهی‌های مختلف در داخل کشور تأثیرگذار است و نحوه مقابله با خصومت‌های کینه توزانه و خبیثانه آمریکا از نظر سیاست خارجی، در رأس تصمیم گیری‌ها قرار دارد.

مجلس با سیلی از مطالبات مردم مواجه شد که نشان از بی‌توجهی مجریان به قانون یا اجرای ناقص قانون است ارزیابی شما از عملکرد فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون نیروهای انقلاب چیست؟
در مورد فراکسیون نیروهای انقلاب، اخیراً سازماندهی کارگروه‌ها آغاز شده و امید است با فعالیت منسجم آن‌ها بتوانیم خطوط راهنمای اصلی را که برای تصویب راه حل‌ها در صحن مجلس به آن نیاز داریم، هر چه زودتر ترسیم کنیم. البته فراکسیون باید از اسفند ماه گذشته کار خود را شروع می‌کرد اما متأسفانه بر اثر شیوع ویروس کرونا نتوانست به موقع فعال شود و بنابراین تاکنون نتوانسته است شتاب لازم را در اقداماتش نشان دهد. امیدواریم به زودی تأخیر چند ماهه را جبران کنیم و این کار ساده ای نیست.

کمتر از یک سال از عمر دولت دوازدهم باقی مانده است. تا آن زمان، مجلس می‌خواهد چگونه با این دولتی که بسیار ضعیف عمل کرده است، تعامل کند؟
اگر امور به روال عادی پیش برود و مواجه با عدم مقبولیت عمومی دولت نشود، تا تشکیل دولت سیزدهم کمتر از یک سال فرصت باقی مانده است. در این یک سال تعامل با دولت دوازدهم و به موازات آن، آماده سازی مقدمات فعالیت‌های پرشتاب دولت سیزدهم مد نظر است.

بهتر است که وزرا برای حل مشکلات مردم با نمایندگان همکاری کنند و پیشنهادات مجلس را بپذیرند تا مجلس ناگزیر نشود که وقت خود را صرف سوال و استیضاح کند
مجلس آمادگی کامل دارد تا به دولت کمک کند تا آنچه به خیر و صلاح کشور است و پاسخگوی مطالبات بر حق مردم است، هر چه سریع‌تر به اجرا گذاشته شود. دولت باید از تنگ نظری دست بردارد و از پیشنهادهای بسیار خوبی که در مجلس مطرح می‌شود، با فراهم آوردن مقدمات اجرایی و ایجاد هماهنگی لازم، استفاده کند. برخی از وزرا تاکنون از پیشنهادهای مجلس به خوبی استقبال کرده‌اند و امید است این همکاری به همه وزارتخانه‌ها تعمیم یابد و مجلس ناگزیر نشود که وقت خود را صرف سوال و استیضاح کند و خدای ناکرده چاره جویی مشکلات مردم از این مشاجرات لطمه ببیند.

قواعد مردم‌سالاری ایجاب می‌کند که دولت به گرایش‌های بر حق مجلس احترام بگذارد و به صورت مشترک از مشکلات مردم گره گشایی شود. فراهم ساختن تسهیلات قانونی و نظارت مسئولانه، دلسوزانه و کارشناسانه بر عهده مجلس و اقدامات اجرایی غیر دیوان سالارانه بر دوش دولت است. تمامی کمیسیون‌های مجلس آماده چنین تعاملی هستند. این همکاری اگر خوب پیش برود، امکان حرکت شتابان دولت سیزدهم نیز فراهم می‌شود و شاید بتوان قدری از فرصت سوزی‌های گذشته را جبران کرد.

مجلس یازدهم با عنوان مجلس انقلابی روی کار آمد. تا چه حد مراقب این عنوان هستید و چه برنامه‌هایی دارید که مجلس یازدهم دچار مشکلات و حواشی مجالس قبل نشود؟
حریم انقلاب زمینه‌هایی دارد که نیازمند مراقبت جدی است. در چهل سال گذشته غفلت‌هایی صورت گرفته است. یکی از آن غفلت‌ها به بی‌توجهی به ارزش‌های انقلاب برمی گردد. دشمنان ما بر عکس ما، مطالعه دقیقی درباره آن ارزش‌ها کرده‌اند. ارزش‌هایی که موجب تحول بنیادین در میهن ما شد و نظام طاغوتی را واژگون و آمریکا را مبهوت کرد. این ارزش‌ها در کمال جویی انسان و مقابله با جهل، خرافه، هواپرستی، غیرت نشان دادن برای آزادگی و عشق ورزیدن به عدالت، فقط جنبه نظری برای ما نداشته و ندارد.

ما نمونه‌های عینی از تبلور آن‌ها را سراغ داریم. در وجود مبارک پیامبر عظیم الشأن اسلام و عترت پاک او، در محبت ما به اهل بیت، در تولی ما به امام علی (ع)، در عشق به امام حسین (ع)، در خضوع ما بر آستان قدس رضوی و در انتظار فرج امام زمان (عج) همه مفهوم عملی دارد و باید آثار خود را در سبک زندگی فردی و اجتماعی ما نشان دهد. فاصله گرفتن عملی از آن‌ها علی رغم توجه ظاهری، ما را از ارزش‌های انقلاب دور می‌کند و به مخاطره می‌افتیم و آسیب پذیر می‌شویم. تصمیمات ما باید برای خودمان، خانواده مان و محیط کارمان دارای پشتوانه قرآنی باشد و بدانیم اگر قرآن را مهجور بگذاریم، خودمان سقوط می‌کنیم و انقلاب برباد می‌رود و تباهی‌ها رخنه می‌کند. چنگ زدن به ریسمان الهی تضمین نجات ما است. باید به آن عمل کنیم و ارزش‌های آن را به نسل‌های بعدی خود منتقل کنیم. این‌ها خطوط فکری است که باید بر آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و فرهنگ عمومی ما نقش بندد. کمال انسانی در اثر توجه به این ارزش‌ها حاصل می‌شود.

اگر افراد فاقد صلاحیت به عنوان رئیس‌جمهور یا نماینده مردم انتخاب شوند، انحراف رخ می‌دهد و تباهی کشور را فرامی‌گیرد انتخاب مسئولان اصلح تا چه حد می‌تواند باعث حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی شود؟
قطعاً همه باید هوشیار باشند تا سرنوشت انقلاب به دست نااهلان دچار خدشه نشود. اگر قانون انتخابات مناسب و دقیق نباشد یا اینکه دقیق باشد اما در عمل تخلف صورت گیرد و کسانی که صلاحیت‌های لازم را ندارند به ریاست جمهوری یا نمایندگی مردم انتخاب شوند، انحراف رخ می‌دهد و تباهی کشور را فرا می‌گیرد. حتماً باید در این باره بسیار دقت کنیم و با احساس مسئولیت چه در تدوین قانون مناسب و چه در اجرای بدون تخلف آن گام برداریم. در صلاحیت نامزدها، شایستگی‌ها و سوابق اجرایی آنان باید موشکافانه بررسی شود و نگذاریم در حریم انقلاب نفوذ صورت گیرد و فاجعه رخ دهد که آنگاه سرانگشت ندامت به دندان بگزیم.

مجلس در این زمینه باید چه اقداماتی را انجام دهد؟
ما در مجلس موظفیم هرچه زودتر به اصلاحات قانونی بپردازیم و بر اجرای آن نظارت کنیم و در مورد ابزار رأی اعتماد به افراد پیشنهادی به ویژه برای دولت آینده، معیارهای اصیل انقلابی را نادیده نگیریم و البته تا آنجا که به ایفای وظایف خودمان در مجلس برمی‌گردد از همه سختگیرتر باشیم. این‌ها علامت‌های اولیه و واضح انقلابی بودن مجلس است و جایی برای مجامله ندارد.

برای اینکه انگیزه مشارکت مردم در انتخابات بالا رود و حضور حداکثری آنان در انتخابات شکل بگیرد چه باید کرد؟
مشارکت مردم برخاسته از اعتماد مردم به ارکان حکومت یعنی سه قوه است. در این فاصله تا روز رأی‌گیری هر چه دولت، مجلس و قوه قضائیه بیشتر و بهتر به مردم خدمت کنند، مشکلات آن‌ها را صادقانه و با شفافیت برطرف کنند، در جهت استقرار عدالت و رفع تبعیض بکوشند، ریشه‌های فساد را بخشکانند و عوامل تباهی را حذف کنند، بر سرمایه اعتماد عمومی افزوده خواهد شد و در نتیجه مشارکت ان شاءالله قوی‌تر خواهد بود.

نیروهای انقلاب برای انتخابات ۱۴۰۰ باید با محور قراردادن تشکل‌های سیاسی گردهم آیند و بهترین افراد معتقد به اهمیت و ضرورت تشکیلات سیاسی را به مردم پیشنهاد دهند

برخی پیش‌بینی می‌کنند به احتمال زیاد کاندیداهای متعددی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند. آیا به مدل‌های وحدت برای انتخابات ۱۴۰۰ فکر کرده‌اید؟
تأخیر ما در بها دادن به احزاب و در نتیجه مواجه شدن با پدیده احزاب شب انتخابات، از مصیبت‌هایی است که مردم‌سالاری دینی ما را تهدید کرده و می‌کند. ما نه تنها احزاب قوی در این چهل سال ایجاد نکردیم، بلکه بر اثر غلبه پدیده فردگرایی هر جا شده ضربه‌ای به تحزب زده‌ایم، غافل از اینکه این رویگردانی از تشکیلات سیاسی در کشوری که می‌خواهد بر مبنای مردم سالاری دینی اداره شود، مستقیماً ما را به سمت خودکامگی سوق می‌دهد، البته به تدریج، به گونه‌ای که متوجه نمی‌شویم از کجا و چگونه داریم ضربه می‌خوریم و اعتماد عمومی را زایل می‌کنیم.

اکنون هم نیروهای انقلاب باید با محور قراردادن تشکل‌های سیاسی گرد هم آیند و چند جبهه را تشکیل دهند و بهترین افرادِ معتقد به اهمیت و ضرورت تشکیلات سیاسی را به مردم پیشنهاد دهند و در انتها ان‌شاءالله ائتلافی با محور قراردادن اصول انقلاب بر پا و به مردم در انتخاب اصلح کمک کنیم. این فرآیند، تعامل طولانی مدتی را ایجاب می‌کند که مقدمات آن آغاز شده و امیدواریم به شکل مردم‌سالارانه پیش برود و گرفتار آفات فردگرایی نشود.


کد مطلب: 743788

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/743788/میرسلیم-نامزدهای۱۴۰۰حزبی-باشند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com