پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰

دو جنگنده «سوخو-۲۵» ارمنستان ساقط شد

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 743676
در ادامه تنش‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزارت دفاع باکو از ساقط کردن دو جنگنده «سوخو-۲۵» ایروان خبر داد.
دو جنگنده «سوخو-۲۵» ارمنستان ساقط شد
به گزارش جهان نيوز، در ادامه تنش‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که از بیش از یکماه پیش (۲۷ سپتامبر، ۶ مهرماه) در خصوص منطقه «قره باغ کوهستانی» آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که دو جنگنده «سوخو-۲۵» ارمنستان را ساقط کرده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای در این خصوص گزارش کرد: «در تاریخ ۲۹ اکتبر (۸ آبان ماه)، حدود ساعت ۱۳:۱۸ به وقت محلی، دو جنگنده سوخو-۲۵ نیروهای مسلح ارمنستان که تلاش داشت حمله‌ای را به مواضع ارتش (جمهوری) آذربایجان در منطقه قبادلی انجام دهد، توسط یگان‌ پدافند هوایی (جمهوری) آذربایجان ساقط شد».
ارتش باکو همچنین مدعی شده است که نیروهای مسلح ارمنستان به منطقه «ترتر» که محل استقرار کارکنان دیپلماتیک است، حمله کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، اوایل صبح امروز، «شوشان استپانیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده بود که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با سامانه موشکی «اسمرچ»، «استپاناکرت» مرکز منطقه قره باغ کوهستانی را مورد حمله قرار داده است.

وی در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در این خصوص گفت: «نیروهای (جمهوری) آذربایجان، مرکز آرتساخ (قره باغ کوهستانی) استپاناکرت را بار دیگر در ساعت حدود ۰۸:۰۳ با سامانه اسمرچ مورد حمله قرار دادند. یک خانه مسکونی و یک خودرو تخریب شد و یک ساختمان در مجاورت محل حمله فروریخت. صاحبه خانه و همسایه وی دچار جراحت و به بیمارستان منتقل شدند».

وی همچنین در صفحه توییتر خود تصاویری را از خانه تخریب شده‌ای منتشر کرد که مدعی شده بود در حمله جمهوری آذربایجان به این وضعیت درآمده است.




 
مسئولان منطقه قره باغ هم گزارش کردند که در حمله سامانه موشکی اسمرچ امروز جمهوری آذربایجان به استپاناکرت دستکم دو نفر زخمی شدند.

از طرف دیگر، منابع دیپلماتیک در باکو اعلام کردند که مذاکرات میان «جیهون بایراموف» و «زهراب مناتساکانیان» وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان که قرار بود امروز با مشارکت گروه مینسک در «ژنو» برگزار شود، به روز جمعه موکول شده است.

این منبع در این خصوص توضیح داد: «نشستی که قرار بود پنجشنبه برگزار شود، به روز جمعه موکول شده است».

«حکمت حاجی اف» مشاور «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز امروز اعلام کرد که باکو با وساطت روسیه، جسد ۳۰ تن از نظامیان ارمنستان و دو شهروند ارشد این کشور را به ایروان منتقل کرده است.

وی در یک جلسه در این خصوص گفت: «حدود ۳۰ جسد از نیروهای نظامی و افسران ارمنستان و دو تن از شهروندان ارشد این کشور را به ایروان تحویل داد... مراسم انتقال این افراد امروز در منطقه قزاق-تووز انجام گرفت».

مشاور علی اف با بیان اینکه ارمنستان در ابتدا حاضر به پذیرش اجساد شهروندان و نظامیان خود نبود، توضیح داد: «ما قدردان تلاش وزارت دفاع روسیه و شخص «سرگئی شویگو» وزیر دفاع (روسیه) هستیم. ارمنستان با پذیرش اجساد موافقت کرد و از ابتکار عمل روسیه برای افتتاح راهبرو انسانی حمایت کرد».

وزارت دفاع ارمنستان نیز خبر انتقال اجساد به ایروان را مورد تأیید قرار داد و گفت که ایروان آمادگی دارد اجساد نظامیان جمهوری آذربایجان که همچنان در قره باغ هستند را به جمهوری آذربایجان تحویل دهد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی مرتکب جنایت جنگی شده است.
ارمنستان جنایتکار جنگی است و باید محاکمه شود.
Iran, Islamic Republic of
نیروهای نظامی ارمنستان باید از مناقشه قره باغ خارج شود
Iran, Islamic Republic of
سربازان ارمنستان باید از قره‌باغ خارج شوند
Iran, Islamic Republic of
حضور سربازان ارمنستان از سال 1994 تاکنون در قره باغ غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی است.
Iran, Islamic Republic of
درگیری‌های شدید آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ ادامه دارد
درگیری‌های سنگین بین ارمنستان و آذربایجان در قره‌باغ از سر گرفته شد
Iran, Islamic Republic of
ترکیه:درصورت خواست آذربایجان به قره باغ نیروی نظامی اعزام می کنیم
Iran, Islamic Republic of
مسائل منطقه باید در منطقه حل و فصل شود
Iran, Islamic Republic of
احسنت به آذربایجان
حمید
Iran, Islamic Republic of
افسوس که این سرزمینها هزاران سال خاک ایران بود و روسیه جنایتکار آنها را از خاک ایران جدا کرد.. صدافسوس!!
Iran, Islamic Republic of
حضور گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در قره‌باغ منجر به گسترش بحران می‌شود