شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

ابتکار ایران در مناقشه قره‌باغ جواب می دهد؟

پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 743643
حدود یک ماه بعد از آغاز درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را برای میانجیگری بین طرفین ارائه داده است.
ابتکار ایران در مناقشه قره‌باغ جواب می دهد؟
به گزارش جهان نيوز، درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از تاریخ ششم مهرماه 1399 از سر گرفته‌شده است. طی این مدت هر دو کشور، دیگری را متهم به آغاز حمله کرده‌اند.

دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در طول یک ماه گذشته مبتنی بر راهبرد بی‌طرفی فعال بوده است. دراین‌بین ازآنجاکه درگیری‌های در مجاورت مرزهای کشورمان جریان دارد، نیروهای نظامی مبادرت به تقویت مواضع دفاعی ایران کرده‌اند.

دراین‌باره امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد، فرمانده پدافند هوایی ارتش در بازدید از مرزهای شمال غرب کشورمان گفت: از زمان شروع مناقشه قره‌باغ، بهترین سامانه‌های پدافند هوایی را در مرزهای استان‌های شمال غرب مستقر کرده‌ایم و آسمان این منطقه را زیر نظر داریم.

امیر سرتیپ صباحی فرد در ادامه افزود: ما اجازه تعدی، تجاوز و تخلف را به هیچ کشوری درباره آسمان ایران اسلامی نخواهیم داد. فرمانده پدافند هوایی ارتش گفت: پایگاه‌های پدافند هوایی در مرزهای شمال غرب کشورمان، همانند ۳۷۰۰ نقطه هوایی در ایران ۲۴ ساعته همه تحرکات را رصد و پایش می‌کنند.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز در بازدید از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران در حوالی محل درگیری بین آذربایجان و ارمنستان اظهار داشت: به طرفین درگیری هشدار داده‌شده است كه ما هیچ عملی را كه امنیت و آرامش مردم منطقه را به خطر بیندازد، نمی‌پذیریم.

سردار پاکپور در مورد حضور نیروهای زمینی سپاه در مناطق مرزی گفت: این حضور حاوی دو پیام است، اولین پیام برای مردم عزیز کشورمان این است که احساس کنند ما با شدت اوضاع منطقه را رصد می‌کنیم و اقدامات مناسب در دستور كار ما قرار دارد و پیام دوم به كشورهای منطقه است كه به تمامیت مرزی ما احترام بگذارند و تغییر در ژئوپلیتیك مرزها را نمی‌پذیرند و این خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران اظهار داشت: بدیهی است حضور نیروی زمینی سپاه پاسداران که از روزهای اخیر آغازشده است در صورت لزوم افزایش می‌یابد.

درباره حضور فرماندهان نظامی در مناطق مرزی شمال غربی کشور همچنین باید به بازدید سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران از واحدهای مرزی شهرستان خداآفرین اشاره داشت.

از سوی دیگر تلاش‌هایی توسط وزارت امور خارجه در حال انجام است که تا حد امکان و بر اساس پیشنهادات ابتکاری ایران مخاصمه بین دو طرف پایان یابد.

در این راستا عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه اواسط هفته جاری در قالب سفر منطقه‌ای وارد باکو شده است. در روزهای گذشته عراقچی با مقامات جمهوری آذربایجان ازجمله جیحون بایرام اف (وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان)، خلف حلف اف (معاون وزیر امور خارجه)، حکمت حاجی اف (دستیار رئیس‌جمهوری آذربایجان) و شاهین مصطفی یف (معاون نخست‌وزیر) دیدار و رایزنی داشته است.

عراقچی در خصوص این سفر گفت: این سفر در چارچوب یک سفر دوره‌ای به آن دسته از کشورهای منطقه که در پایان دادن به درگیری‌های اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان تأثیرگذار هستند صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر ارائه ابتکار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای حل‌وفصل این مخاصمه و رسیدن به صلح پایدار دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و به‌تبع آن منطقه است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: چارچوب این طرح ابتکاری آماده‌شده است و در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان به مشورت گذاشته می‌شود و این طرح در چند مرحله می‌تواند اوضاع را به یک صلح پایدار برساند و به اختلافات موجود و البته به اشغال جمهوری آذربایجان پایان دهد.

عراقچی موضوع پایان دادن به اشغال اراضی جمهوری آذربایجان را عنصری مهم در طرح ابتکاری ارائه‌شده ایران برشمرد و اضافه کرد: حقوق اقلیت‌ها و حقوق بشردوستانه هم‌پایه دیگر این طرح را تشکیل می‌دهند.

قرار است عراقچی به کشورهای ارمنستان، ترکیه و روسیه نیز سفر کند تا با ارائه پیشنهادات بتواند با وساطت بین طرفین درگیر، آتش درگیری‌ها را کاهش دهد. در حال حاضر به دلیل حضور و نقش‌آفرینی بازیگران متعدد منطقه‌ای و بین‌الملل در بحران قره‌باغ سرانجام نیل به توافق، پایان درگیری‌ها و حل مناقشه قره‌باغ تیره‌وتار به نظر می‌رسد.
البته انتظار می‌رود در طرح جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای به موضوع انتقال تروریست‌های تکفیری به مرزهای ایران شده باشد.

چند روز قبل محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران در ارتباط با موضوع قره‌باغ دیپلماسی فعالی را با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی آذربایجان، حل‌وفصل مناقشه از طریق صلح‌آمیز و تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی پیگیری می‌کند گفت: البته یکسری نگرانی‌هایی از بابت حضور تروریست‌های تکفیری در منطقه و احتمالاً تروریست‌های دیگری وجود دارد که ما مواضع خود را دراین‌ارتباط شفاف مطرح کردیم و تأکید داشتیم که این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل‌تحمل است.

 گفتنی است تنش بین دو کشور از زمان فروپاشی شوروی بر سر مالکیت قره‌باغ بوده است. در سال 1994 میلادی، بعد از چهار سال جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش شد به‌گونه‌ای مسالمت‌آمیز در قالب گروه مینسک متشکل از کشورهایی مانند فرانسه، روسیه، آمریکا، آلمان، هلند و ... حل‌وفصل شود اما سرانجامی نیافت.

بیشتر بخوانید:
می‌خواهند پای ایران را هم به بحران قره باغ باز کنند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رر
Iran, Islamic Republic of
..........
فارسى
Iran, Islamic Republic of
ارمنستان محترمانه طرح ایران را رد کرد.