سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

چرا مردان بیشتر قربانی کرونا می شوند

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب: 743254
یک متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در مردان دو برابر زنان است، گفت: وجود استروژن در زنان یکی از علل مقاوم تر شدن سیستم ایمنی در برابر کرونا است.
چرا مردان بیشتر قربانی کرونا می شوند
به گزارش جهان نيوز، میترا صفا متخصص اعصاب و روان بیمارستان مسیح دانشوری، در گزارشی از بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان مسیح دانشوری ارائه داد و اظهار کرد: آمارهای چند ماه گذشته نشان می‌دهد تعداد مبتلایان و مردان بستری در این بیمارستان تقریباً دو برابر خانم‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مراجعه کنندگان به بیمارستان مسیح دانشوری ۶۳ درصد را مردان و ۳۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

این متخصص اعصاب و روان ادامه داد: میانگین سنی بیماران بستری نیز حدود ۵۰ سال گزارش شده است.

وی میزان مرگ و میر در اثر ابتلاء به کرونا در مردان را دو برابر زنان عنوان کرد و توضیح داد:

گزارش آمار مرگ و میر در سایر کشورها بر اثر کرونا نیز گواه این موضوع است که مردان در برابر کووید ۱۹ ضعیف ترند. به طور مثال در نیویورک مردان دو برابر زنان، چین بیش از ۷۰ درصد و در اروپا ۶۳ درصد مرگ و میرها مربوط به مردان گزارش شده.

صفا، یکی از احتمالات مقاوم‌تر بودن سیستم ایمنی زنان در مقایسه با مردان را وجود آنزیم‌های ACE۲ در مردان ذکر کرد و گفت: این آنزیم باعث می‌شود وقتی فرد مبتلا به کرونا می‌شود بافت ریه سریع‌تر آلوده شود.

وی در ادامه وجود استروژن در زنان را یکی از علل مقاوم‌تر شدن سیستم ایمنی در برابر کرونا ذکر کرد و ادامه داد: کروموزوم X اضافه در بدن زنان نیز یکی از علل مقاوم‌تر شدن سیستم ایمنی بدن زنان در مقایسه با مردان است.

متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزایش مشکلات زمینه‌ای در مردان نظیر فشارخون، بیماری کبد، سل و تمایل بیشتر مردان نسبت به مصرف سیگار را یکی دیگر از علل مرگ و میر بالا در این جنس ذکر کرد.

وی از افزایش شمار بیماران با حال وخیم بر اثر ابتلاء به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و افزود: مردان حدود دوبرابر بیشتر از خانم‌ها دوره حاد این بیماری را طی می‌کنند.

صفا در مورد میانگین طول زمان بستری در بخش آی سی یوها نیز گفت: تقریباً زمان بستری بین زنان و مردان برابر است.

وی با بیان اینکه ۵۹ درصد پرستاران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خانم‌ها هستند، خاطرنشان کرد: شدت نگرانی، اضطراب و افسردگی پرستاران زن نسبت به ابتلای اعضا خانواده به کرونا دو برابر آقایان است.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه شدت افسردگی در پرستارانی که خانواده آنها مبتلا به کرونا بوده‌اند بیشتر از پرستارانی بود که خودشان مبتلا به کرونا شده‌اند، عنوان کرد:

درواقع نگرانی خانم‌های پرستار زمانی مبتلا به کرونا می‌شوند به مراتب کمتر از زمانی است که یکی از اعضا خانواده مبتلا است.

وی در ادامه توجه به سلامت روح و روان بانوان را ضروری ذکر کرد و اهمیت اختصاص یک روز در تقویم جهانی با نام روز سلامت روان بانوان را یادآور شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...