جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

زلزله‌ ۵.۴ ریشتری آوج در غرب تهران حس شد +جزئیات

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 743206
زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر مرز استان‌های قزوین و همدان - حوالی آوج را لرزاند.
زلزله‌ ۵.۴ ریشتری آوج در غرب تهران حس شد +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین،مرز استان‌های قزوین و همدان - حوالی آوج را لرزاند.

این زلزله در مناطقی از استانهای مرکزی، همدان، البرز و غرب تهران احساس شد.

ثبت 4 پس لرزه در‌آوج‌
پس از وقوع زلزله 5 و 4 دهم ریشتری بعدازظهر امروز در ‌آوج در غرب استان قزوین 4 پس لرزه تا پیش از غروب در این منطقه رخ داده که بزرگ‌ترین آن 3 و 3 دهم ریشتر قدرت داشت.

خسارات زمین لرزه آوج تا کنون در حد چند ترک‌خوردگی است‌

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: گزارشی تا کنون مبنی بر خسارات سنگین به دست نیامده و این خسارت‌ها تنها شامل چند ترک خوردگی هستند.

حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین در اظهار داشت: زمین لرزه‌ای ساعتی پیش به بزرگی 5.4 ریشتر مرز بین استان‌های قزوین و همدان را لرزاند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین همچنین افزود: این زمین لرزه به جز استان قزوین در استان‌های کردستان، همدان و بخش‌هایی از تهران نیز احساس شده است.

وی با بیان اینکه پس از وقوع این زلزله بلافاصله تیم‌های ارزیاب به پایگاه‌ها اعزام شدند، خاطرنشان کرد: دو تیم از استان قزوین، یک تیم از استان زنجان و همچنین سه تیم از استان همدان به عنوان ارزیاب در پایگاه‌ها مستقر می‌شوند.

وی افزود: در شعاع 15کیلومتری منطقه، 31 روستا وجود دارد و تیم‌های ارزیاب در حال بررسی وضعیت فعلی هستند این در حالی است که آوج و آبگرم از توابع استان قزوین نزدیک‌ترین پایگاه‌ها به منطقه به شمار می‌روند.

آصفی با بیان اینکه منطقه از پیش بازسازی شده و احتمال بروز خسارت جدی بالا نیست، عنوان کرد: بیش از 8 هزار نفر جمعیت و دو هزار و 600 خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند به همین سبب امیدواریم این زمین لرزه خسارت جدی به همراه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم که آرامش خود را حفظ کرده و در صورتی که احساس استرس و اضطراب دارند می‌توانند با شماره 112 تماس حاصل بگیرند.

سومین زلزله پیاپی در آوج و آبگرم قزوین رخ داد‌
‌مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: سومین زلزله پیاپی در شهرستان‌های آوج و آبگرم استان قزوین به بزرگی 3 ریشتر رخ داده که هنوز خسارتی از این حادثه به مرکز مدیریت بحران استان گزارش نشده است.

قدرت‌الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله 5.4 ریشتری در شهرستان‌های آوج و آبگرم 2 پس‌لرزه هم رخ داده است که بزرگی پس‌لرزه دوم 3 ریشتر بوده، اما هنوز خسارتی از این زمین‌لرزه به ما گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: نیروهای امدادی ما اعم از نیروهای جمعیت هلال‌احمر و نیروهای نظامی در منطقه حضور پیدا کرده و در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت وقوع هر گونه خسارت و تخریبی به موضوع ورود خواهند کرد.

مهدیخانی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه 50 درصد از خانه‌های روستایی آوج و آبگرم در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده و با توجه به پایین بودن مقیاس زلزله‌های اتفاق‌افتاده به نظر می‌رسد خسارت جانی و مالی خاصی در منطقه رخ ندهد که البته برای تایید کامل آن به اطلاعات جدیدتری نیاز داریم.

زلزله آوج تا این لحظه خسارات جدی نداشته است‌
حسن آصفی ‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین گفت: ‌تیم‌های ارزیابی هلال احمر در منطقه آوج در حال گفت‌وگو با دهیاران و تحقیقات میدانی هستند و تاکنون هیچ گونه خسارت جانی و مالی را اعلام نکرده‌اند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قزوین افزود: همچنین گزارشی از خرابی سنگین و گسترده ساختمان‌ها نداشته‌ایم اما این در حالی است که استرس، ترس و نگرانی مردم منطقه آوج بسیار زیاد است که باید کنترل شود.

آصفی با تاکید بر اینکه مردم باید در این شرایط هوشیار و آماده باشند، خاطرنشان کرد: جای هیچگونه نگرانی نیست زیرا این زلزله 5.4 ریشتری اوج زلزله بوده و بعید است که پس لرزه قوی‌تری داشته باشیم.

‍ زمین‌لرزه 5.4 ریشتری زلزله اصلی بود
علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه زمین‌لرزه 5.4 ریشتری زلزله اصلی بود، گفت: گسل آوج ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد

وی از فاصله 170‌ کیلومتری کانون زلزله با تهران خبر داد و افزود: ‌لرزش تهران تحت تاثیر وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری در محدوده آوج بوده که کانون زلزله حدود 170 کیلومتر با تهران فاصله دارد و گسل آوج ارتباطی با گسل‌های عبوری تهران ندارد.‌‌

درخواست فرماندار آوج از مردم
نصرت‌الله علیرضایی‌ فرماندار شهرستان آوج با اعلام اینکه ‌زمین لرزه‌5.4 ریشتری با مرکزیت آوج‌ استان قزوین ‌‌هیچ خسارات جانی و مالی در این شهرستان برجای نگذاشته است، گفت: ‌بلافاصله بعد از وقوع این زمین لرزه، تیم‌های ارزیابی از دهیاران و بخشداران در چهار گوشه شهرستان وارد عمل شدند.

وی افزود: از شهروندان آوجی درخواست داریم ضمن حفظ آرامش در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه حادثه، کمترین میزان خسارات جانی و مالی را داشته باشیم.

تاکنون خسارتی از زلزله گزارش نشده است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به وقوع زلزله 5.4 ریشتری در آوج گفت: تاکنون هیچ گزارشی از خسارت های احتمالی اعلام نشده است.

مهدیخانی با بیان اینکه  ‌زلزله خارج از شهر آوج و در بین روستاها بوده است، افزود: ‌گروه های امدادی نیز در حالت آماد‌ه‌باش هستند.

اعزام 4 تیم ارزیاب به منطقه
براساس اعلام جمعیت هلال احمر، ‌بلافاصله 2 تیم ارزیاب جمعیت هلال احمر از استان قزوین و 2 تیم ارزیاب از استان همدان به محل وقوع زمین لرزه اعزام شد.

نقشه کانون زلزله در آوج

 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه
 بزرگی: 5.4
 محل وقوع: مرز استان‌های قزوین و همدان  - حوالی آوج
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/08/03 15:04:15
طول جغرافیایی: 48.97
عرض جغرافیایی: 35.69
عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر
 نزدیک‌ترین شهرها:
25 کیلومتری آوج (قزوین)
29 کیلومتری آبگرم (قزوین)
30 کیلومتری دمق (همدان)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
107 کیلومتری همدان
114 کیلومتری قزوین
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صباحي
Iran, Islamic Republic of
بايد براي انتقال پايتخت تا اون زلزله برزگه نيومده كاري كرد