جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲

هم آخوند اجتماعی، هم امام جمعه انقلابی +تصاویر

پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 743021
جوانگرایی به عنوان یکی از مؤلفه‌های شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است؛امام جمعه جوان مرکز شهرستان کهگیلویه را می‌توان یکی از نقش‌آفرینان این نقشه راه دانست.
هم آخوند اجتماعی، هم امام جمعه انقلابی +تصاویر
به گزارش جهان نيوز، نهضت جوانگرایی متاثر از بیانیه گام دوم انقلاب است که رهبری معظم در تبیین آینده نظام و کشور صادر کردند؛ جوانگرایی از مؤلفه‌های نماز جمعه به عنوان قرارگاه فرهنگی بوده و امام جمعه فرمانده این قرارگاه در تراز گام دوم انقلاب محسوب می‌شود.

مطالبه مردم و جوانان کشور این است که ائمه جمعه رو به جوانگرایی پیش بروند تا علاوه‌ بر درک نسل جوان، بتوانند مردم را در ارتباط با نیازهای روز و مسائل مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اغنا کنند.

در دی‌ماه سال96، رهبر انقلاب طی حکمی حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبریِ 54 ساله را به سمت ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور منصوب کردند.

کارآمدی رئیس جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را در انتصابات جوانگرایانه ائمه جمعه می‌توان دید؛ رویکرد حجت‌الاسلام علی اکبری بر استفاده از نیروهای جوان ائمه جمعه، به دهدشت هم رسید و طی حکمی تحسین‌برانگیز حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر جوان دهه 60 به امامت جمعه شهری که اقامه نماز جمعه قدمتی بیش از چهار دهه  دارد، منصوب شد.

این در حالی است که پیش از این آیت‌الله سید نصیر حسینی نماینده فعلی ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به مدت ۱۰سال پدر معنوی شهرستان بود و به مردم خدمت کرد. با این وجود شاید شهروندان دهدشت فکر نمی‌کردند پنجمین امام جمعه‌ با سن کمتر از قدمت نماز جمعه دیار بلادشاپور از شهر کوچکی مانند چیتاب بیاید؛ اگرچه فعال بودن وی در بخش کبکیان همواره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته و برخی فعالیت‌های اجتماعی او خبرساز هم شده بود.

27 فروردین ماه 99 بود که حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در آیین معارفه از تریبون اعلام کرد «امام جمعه ای نیستم در دفتر کار بنشینم و منتظر گزارش کار باشم» به مسؤولان و مدیران آماده‌باش خدمت داد و گفت که برای رسیدگی به مردم چکمه‌ها را باید بست.
 

این جوان انقلابی و پای‌کار برای اثبات واقع‌گرایی وعده خود دست به کار شد سفرهای برون شهری را آغاز کرد و به مردم این امیدواری را داد که مطالبات و خواسته‌های آنها پیگیری می‌شود.

*امام جمعه مسؤولان را از پشت میز نشینی به میدان خدمت آورد
او در اولین سفر برون شهری و درون بخشی روانه دیشموک شد؛ «بخشی که عمق محرومیت‌های گذشته در آن ریشه داونیده و با وجود همه اقدامات زخم کهنه این دیار التیام ندارد» فرماندار، بخشدار و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان را با خود همراه کرد تا در نشست صمیمی با مردم در جهت رفع مشکلات تصمیم‌گیری شود.
 
راهی مناطق دورافتاده می‌شود تا «با مردم، برای مردم بودن» را در حرف که نه، در عمل نشان دهد.
سفرهای بعدی امام جمعه جوان دهدشت سرکشی از مناطق عشایری بود در این سفرها فرماندار و تعدادی از مدیران شهرستان و بخش هم حضور پیدا کردند و مردم به این حضورها دلگرم و امیدوار شدند.

در بازدید از روستاها صرفا به رصد مشکلات بسنده نکرده و در بازگشت از سفر مدیران دستگاه‌های متولی را به دفتر فراخوانده و پیگیر راه‌حل‌های برون از مشکلات می‌شود.
 

تعامل چندین ساله با مدیران کل او را وادار به مطالبه‌گری شهرستان کرده و مدیری نیست که از تماس‌های تلفنی یا حضوری امام جمعه برای رسیدگی به حوزه کهگیلویه در امان باشد.

ارادت او به مقام معظم رهبری صرفا به عنوان یک امام جمعه نیست به رهبر انقلاب به عنوان نائب امام زمان احترام می گذارد و گفتمان و فرامین ایشان را در جلسات تبیین می کند.
 
*تریبون نماز جمعه جایگاه مطالبه‌گری از مسؤولان/وقتی قرارگاه فرهنگی در خطبه‌خوانی خلاصه نمی‌شود
مطالبه‌گری‌های امام جمعه دهدشت بارها مورد استقبال کاربران و فعالان فضای مجازی قرار گفت و از او به امام جمعه‌ای در تراز انقلاب یاد می‌کنند.

امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه از مدیران می‌خواهد مشکلات را از نزدیک رصد و در راستای رفع آن نسخه پیچی کنند.
 

وحدانی‌فر با روحیه جهادی تریبون نماز جمعه را نه برای ایراد خطبه بلکه بلندگوی فریادرس مردم می‌داند صدای مردم می‌شود و خواسته آنها را از این جایگاه به گوش مسؤولان می‌رساند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر معتقد است که نماز جمعه در یک نماز دو رکعتی و خطبه‌خوانی خلاصه نمی‌شود بلکه یک فرهنگ است که می‌تواند در بستر جامعه اثرگذار باشد در طول هفته ارزش‌ها و باورهای دینی را تقویت و در کف جامعه و بستر سبک زندگی مردم تسری می‌دهد.

*وحدانی‌فرِ جوان، خطبه‌های پخته
رویکرد طرح سلسه‌وار و بیان شیوای خطبه‌ها در نماز جمعه نیز نمازگزاران و مخاطب را سراسر گوش کرده و با اشتیاق برای ادامه مباحث به انتظار می‌نشاند.

یکی دیگر از فعالیت‌های پویای امام جمعه دهدشت بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی در دعوت و گسترش، تحرک‌بخشی و روح‌افزایی فرهنگ دینی و اسلامی است. افق کلان مقام معظم رهبری در خصوص تریبون نماز جمعه قلب و مرکز فرهنگ شهر را تحقق عینی بخشیده است.
 

مشکل تصفیه‌خانه دهدشت،نظافت شهری، جاده‌های غیر ایمن، مسکن،گرانی‌های افسارگسیخته،بافت تاریخی دهدشت، مشکلات مدیریت شهری از جمله مواردی است که امام جمعه در خطبه‌ها به آن پرداخته و متولیان امر را وادار به پاسخگویی به مردم کرده است.

جلسات مکرر با جوانان، ساماندهی هیات‌های مذهبی، مساجد تشکیل تیم مشاوران جوان،خطبه های کارشناسی شده، تواضع و ارتباط بدون واسطه با مردم بازدیدهای سرزده از بازار، عبور و مرور بدون تشریفات، حضور فعال در روستاها، دفاع از مردم و تبیین خدمات نظام اسلامی، حضور دو شیفت در دفتر و پاسخگویی به ارباب رجوع همراه با سعه صدر و تلاش برای پیگیری درخواست‌های مردمی از دیگر ویژگی‌های بارز امام جمعه جوان و انقلابی کهگیلویه است.

اشرافیت حجت‌الاسلام وحدانی‌فر به همه حوزه‌ها گاها دیگران را به تحیر وامی‌دارد او با شناخت کلی و تخصصی نسبت به هر حوزه برای رفع موانع و مشکلات آن توصیه و پیشنهادهایی دارد.

حمایت از حوزه ورزش به ویژه فرازبام خائیز تحسین مدیرعامل باشگاه هندبال را در پی داشت؛ پارسایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که مشکل زیرساختهای پخش مستقیم ورزش از دهدشت طی سالها با وجود وعده‌های مسؤولان برطرف نشده بود اما با ورود امام جمعه و رایزنی‌هایی که داشت آرزوی دیرینه جامعه ورزش هندبال رنگ عملی به خود گرفت.

این طلبه کارآمد با بررسی دقیق و کارشناسی پروژه های عمرانی از مسؤولان ذی‌ربط گزارش کار می‌خواهد و ضرب‌لعجل خلع ید پیمانکاران غیر فعال و تعیین تکلیف پروژه های راکد از جمله در حوزه راهها را خواستار شد.

در این برهه از زمان و اوج مشکلات معیشتی و فشار دشمنی‌های داخلی و خارجی مواضع دشمن شکن و روشنگری و بصیرت‌افزایی از دیگر ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام وحدانی‌فر بوده که به خوبی جامه عمل پوشانده است.

در شرایطی که ویروس نوظهور و منحوس کرونا بر مجالس حسینی سایه افکنده و برپایی مراسم عزاداری را در فضای بسته محدود کرده بود امام جمعه دهدشت با راه اندازی طرح جدید «هر کوچه یک حسینیه» فضای شهر و روستاها را معطر به محفل معنوی روضه الحسین کرد.

این طرح ابتکاری با استقبال مردم مواجه شد و روزی نبود که کوچه،ها از مراسم خالی باشد و برخی هیأتها را نیز ترغیب به اجرای این کار کرده است.
 
بنا دارد سفرهای ماهانه به بخش ها از روستاها انجام و با به کارگیری توان ادارات و همکاری مسؤولان اجرایی و محلی برای حل مشکلات اقدامات موثری صورت گیرد.

به گزارش فارس،اقدامات جهادی، نحوه عمل و رفتار امام جمعه دهدشت اگرچه بر اساس آموزه‌های دینی و اسلامی وظیفه چنین قشری محسوب می‌شود اما در شرایطی که هنوز هم مسؤولان بسیاری در کشور فاقد چنین روحیه‌ خدمت هستند اقدامات او می‌تواند محرکی باشد برای نشان دادن امام جمعه تراز انقلاب که سوای خطبه‌خوانی و سخنرانی، پند و موعظه و روضه‌خوانی در کنار مردم و میان مردم زندگی می‌کند و با دردهای آنها آشنایی دارد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کار این برادر از کار اکثر کارگران سخت تر نیست بسیارند کسانی که در جامعه کارهایی دشوارتر و سخت تر از بسیاری از روحانیون دارند اما هیچ وقت اسمی از آنها برده نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
توفیقاتشون مستدام باشه ان شاء الله