کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راز روی آوردن ترامپ و اعراب به بشار اسد

خبرگزاری مهر , 30 مهر 1399 ساعت 16:17

یک رسانه عرب زبان با اشاره به سه تحول راهبردی و مهم در جبهه سوریه از جمله سفر محرمانه مقامات بلندپایه آمریکا به دمشق، گزارش داد: ماههای آینده آکنده از امور غافلگیر کننده است.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه رأی الیوم در مطلبی درباره سوریه آورده است: اگر دولت سوریه دیگر به اتحادیه عرب بر نمی گردد اما پر واضح است که کشورهایی که کرسی این کشور را ۱۰ سال پیش با درخواست آمریکا به تعلیق درآوردند به تدریج و با دستور یا عدم مخالفت آمریکا به دمشق بر می گردند.

۳ تحول راهبردی و مهم در جبهه سوریه
این رسانه می نویسد: سه تحول مهم منعکس کننده تغییر در بسیاری از مواضع در قبال دولت سوریه و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و حکومتش در روزهای گذشته بوده است؛ نخست، سفر محرمانه ای که مسئولان آمریکایی بلندپایه به دمشق در ماه آگوست گذشته انجام دادند؛ «راجر کارستینس» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ربوده شدگان و «کاش پاتل» دستیار رئیس جمهور آمریکا و مدیر مبارزه با تروریسم در کاخ سفید. این دو مسئول بلندپایه آمریکایی با «علی المملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه در دفترش در دمشق دیدار کردند.

دوم: از سر گیری پروازهای رسمی سوریه به کشورهای قطر و امارات متحده عربی پس از توقفی تقریباً ۱۰ ساله.

سوم: تخلیه یک مرکز دیده بانی نظامی از سوی دولت ترکیه در «پایگاه مورک» در حومه «حماه» پس از محاصره آن توسط نیروهای ارتش سوریه. ده ها کامیون ترکیه پر از سرباز و تجهیزات سنگین با همراهی خودروهای وابسته به پلیس نظامی روسیه برای حمایت از آنها برای جلوگیری از رویارویی -که نتیجه آن مشخص است- منطقه را ترک کردند.

رای الیوم در ادامه می نویسد: نکته قابل توجه این است که همه این تحولات یا به عبارت دیگر موفقیت ها و دستاوردها در حالی رخ می دهد که دولت سوریه به گفته ناظران امور، حتی یک امتیاز هم نداده استهمه این تحولات یا به عبارتی دیگر موفقیت ها و دستاوردها در حالی رخ می دهد که دولت سوریه به گفته ناظران امور حتی یک امتیاز هم نداده است؛ ناظرانی که تأکید کردند این تحولات به دلیل ایستادگی ارتش سوریه در جبهه های نبرد و پایبندی دولت سوریه به همه ارکان سیاست های منطقه ای و جهانی اش و کظم غیظ و صبر طولانی رخ داده است.

این رسانه نوشت: دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که در فشار آوردن بر دو کشور عربی امارات و بحرین برای ایفای نقش در «جشنواره» عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر موفق شد و چه بسا سودان نیز به زودی به آنها ملحق شود؛ فرستادگان خود را مخفیانه به دمشق به امید آن فرستاد که در آزادی ۶ شهروند آمریکایی بازداشت شده در سوریه موفق شود تا فرصت های پیروزی اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تقویت شود؛ اما صلابت سوریه این فرصت را از او گرفت.

رای الیوم می نویسد: ترامپ در حالتی از یأس و آشفتگی به سبب مخالفت بشار اسد در پاسخ به نامه دست نویسی که برای رئیس جمهور سوریه فرستاد و از او خواست این آمریکایی ها را آزاد کند، به سر برده و می برد. یکی از این بازداشت شدگان یعنی «آستین تایس» خبرنگار مستقل توصیف می شود اما منابع سوری وی را با سازمان اطلاعات آمریکا مرتبط می دانند.

رسانه مذکور آورده است: دولت سوریه به طور مطلق به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا که برای نخستین بار پرده از این سفر مخفیانه فرستادگان آمریکایی برداشت واکنش نشان نداد و کار را به روزنامه غیر رسمی «الوطن» واگذار کرد تا این خبر را تأیید کند و بگوید که طرف سوری بر خروج نظامیان آمریکایی به طور کامل از شمال و شرق سوریه قبل از رایزنی درباره هر موضوع دیگری اصرار کرده است.

رای الیوم می نویسد:دولت ترامپ سیاست چماق و هویج را در قبال سوریه به کار گرفت به امید آنکه درخواست هایی که در بالا به آن اشاره شد را محقق سازد ولی دولت سوریه را نه چماق ترساند و نه هویج مسموم آمریکایی وسوسه اش کرد دولت ترامپ سیاست چماق و هویج را در قبال سوریه به کار گرفت به امید آنکه درخواست هایی که در بالا به آن اشاره شد را محقق سازد؛ چماق همان قانون سزار است که تحریم ها را علیه سوریه تشدید می کند؛ اما هویج سخنان «جیمز جفری» فرستاده آمریکا در امور سوریه است که گفت واشنگتن نمی خواهد نظام در سوریه تغییر کند بلکه می خواهد رفتارش تغییر کند ولی دولت سوریه را نه چماق ترساند و نه هویج مسموم آمریکایی وسوسه اش کرد.

این رسانه آورده است: اعزام دو فرستاد ویژه به دمشق که دستیار شخص ترامپ هستند «برخلاف» قاعده آمریکا در گفت و گو با یک کشور دشمن است زیرا معمولاً این مذاکرات مخفیانه در کشور سوم بی طرف و مورد قبول برای طرفین مانند سوئیس یا عمان صورت می گرفته است؛ اما رفتن فرستاده های آمریکایی به پایتخت کشور دشمن نشان دهنده سردرگمی و ضعف و تلاش برای موفقیت آمیز بودن معامله آزادی بازداشت شدگان به هر شیوه ممکن و صلابت طرف مقابل است.

رای الیوم گزارش داد: بعید نمی دانیم که فرستادگان آمریکایی پیشنهادهای وسوسه انگیزی با خود بردند و آنها را طی دیدار با سرلشکر المملوک روی میزش گذاشتند ولی کمتر از شرط سوریه برای خروج نیروهای آمریکایی بوده است به همین دلیل این پیشنهادها در سطل زباله ریخته شد و ۲ فرستاده سرافکنده و یا به قول معروف در تاریک و روشن هوا، به کشورشان بازگشتند۲ فرستاده سرافکنده و یا به قول معروف در تاریک و روشن هوا، به کشورشان بازگشتند.

این رسانه آورده است: فرستادن نامه دست نویس توسط ترامپ به اسد رئیس جمهور سوریه و بعد به همراه آن دو فرستاده از کاخ سفید و نه از وزارت خارجه تأکیدی بر این است که ترامپ از روی ناچاری و پس از اینکه در تغییر نظام سوریه شکست خورده است، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مشروعیت وی را به رسمیت می شناسد.

همین قاعده درباره کشورهایی که فرودگاه های خود را برای پذیرش هواپیماهای خطوط هوایی سوریه باز کردند انطباق دارد؛ کشورهایی که میلیاردها دلار در جنگ سوریه هزینه کردند.

رای الیوم در پایان نوشت: بشار اسد رئیس جمهور سوریه جمله مشهوری دارد که می گوید بهای تسلیم شدن بسیار بیشتر از بهای «ایستادگی» است و به نظر می رسد که سه تحولی که در بالا ذکر کردیم میزان درست بودن این جمله را ثابت می کند و چه بسا اولین ثمره ایستادگی باشند. ماه های آینده نیز پر از امور غافلگیرکننده خواهد بود.


کد مطلب: 742989

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742989/راز-روی-آوردن-ترامپ-اعراب-بشار-اسد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com