چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

تنها شرط باکو برای قبول آتش‌بس

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 742960
سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: ارتش جمهوری آذربایجان ۱۰۰ هزار نفر است و لذا نیازی نداریم کسی را برای جنگ بیاوریم. ارتش ما نیازی به این نیروهایی که فقط بلدند خود را منفجر کنند ندارد.
تنها شرط باکو برای قبول آتش‌بس
به گزارش جهان نيوز، «بنیاد حسین‌اف» سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفتگویی با روزنامه ایران داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

تنها شرط جمهوری آذربایجان برای قبول آتش‌بس
- مناقشه ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان چنانچه می‌دانید با تجزیه‌طلبی شروع و تبدیل به جنگ شده است. ما خواستار این هستیم که این مناقشه از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. اما متأسفانه طرف ارمنستان اراده‌ای برای اینکه موضوع از طریق صلح‌آمیز حل شود نشان نداد بلکه با اقدامات تحریک‌آمیز آتش را شعله‌ور می‌کرد.

- روسیه به عنوان یک کشور مهم منطقه با هر دو کشور روابط تاریخی و دیرینه‌ دارد. ما با پیشنهاد چند روز پیش رئیس جمهوری روسیه توافق کردیم و وزرای امور خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه درباره آتش‌بس توافق کردند.
اولین طرفی هم که آتش‌بس را نقض کرد، ارمنستان بود. الان اطلاعات نظامی تأیید می‌کند که کدام موشک در کدام زمان و از کدام طرف به کدام طرف پرتاب شده و آتش‌بس را نقض کرده است.

- از نظر ما اینکه آتش‌بس برقرار و مسأله از طریق گفت‌وگو حل شود، یک شرط دارد؛ اینکه نیروهای مسلح ارمنستان از خاک جمهوری آذربایجان خارج شوند.

تحریک برای جنگ
- جمهوری آذربایجان در تدارک جنگ نبود، جمهوری آذربایجان در تدارک این بود سرزمین‌های اشغالی خودمان را آزاد کنیم. اینکه ترکیه در جمهوری آذربایجان مانور نظامی برگزار کرده بله درست است و اینکه نخست‌وزیر ارمنستان بدون رضایت جمهوری آذربایجان چندین بار به سرزمین‌های اشغالی ما آمده و در گهواره فرهنگ جمهوری‌آذربایجان یعنی شهر «شوشا» می‌خواستند مراسم تحلیف برای رئیس جمهوری خودخوانده خودشان برگزار کنند. آیا اینها جنگ را تحریک نمی‌کرد؟

ایران از مواضع جمهوری‌آذربایجان حمایت کرد
- ما از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و آزادی سرزمین‌های اشغالی تقدیر و تشکر می‌کنیم. در این چند روز مشاور روابط بین‌الملل مقام معظم رهبری، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌های شمال غرب ایران، استانداران، سخنگوی وزارت امور خارجه، سخنگوی دولت و همه اینها از مواضع جمهوری‌آذربایجان حمایت کرده‌اند و این در رسانه‌های ما هم پوشش داده شد.

جمهوری آذربایجان از گروه مینسک هیچ نتیجه‌ای ندید. چون اعضای آن کشورهایی هستند که از منطقه دور هستند و این موضوع برای آنها اولویت ندارد.

نیازی نداریم کسی را برای جنگ بیاوریم
ارتش جمهوری آذربایجان ۱۰۰ هزار نفر است و لذا نیازی نداریم کسی را برای جنگ بیاوریم. من دیده‌ام که حتی در مطبوعات ایران هم درباره حضور تکفیری‌ها اشاراتی شده است. من اینها را به عنوان یک مسلمان و شیعه برای خودم توهین تلقی می‌کنم و اینکه یکسری عکس‌هایی را ارمنستان، فتوشاپ کرده که گویا برای طرف جمهوری آذربایجان، تکفیری‌ها مشغول جنگ هستند.

- جنگ فقط در صحنه نبرد نظامی جریان ندارد. این جنگ در فضای مجازی هم ادامه دارد. ارمنی‌ها از امکاناتی که در رسانه‌های جهان دارند استفاده می‌کنند. یعنی تا امروز اگر اینها یک دلیل موثق داشتند (درباره جنگیدن تکفیری‌ها در کنار ارتش جمهوری آذربایجان) آیا به نظر شما این را مطرح نمی‌کردند؟

- در مجلس ملی جمهوری ‌آذربایجان قانونی تصویب شده که تابعیت اتباع جمهوری ‌آذربایجان که در خارج از کشور در گروه‌های تکفیری جنگیدند خودبه‌خود لغو می‌شود. تا امروز ما از طریق سفارت چندین لیست به وزارت خارجه ایران تقدیم کردیم و گفتیم که تابعیت این اشخاص لغو شده است.

- ارتش جمهوری آذربایجان نیازی به این نیروهایی که فقط بلدند خود را منفجر کنند ندارد. من این ادعاها  را توهین به اعتقادات مردم آذربایجان تلقی می‌کنم و خواستار این هستم که لااقل در جمهوری اسلامی ایران به خاطر اعتقاد مردم آذربایجان مطرح نشود.

خمپاره‌ها از سوی ما به سمت ایران نیامده است
- خمپاره‌هایی که به جمهوری اسلامی ایران اصابت کرده در دست چپ یا پشت نیروهای مسلح آذربایجان است. این ارمنی‌ها هستند که چنین کاری را انجام دادند. حتی سفارت ما در تهران بیانیه‌ای صادر کرد و گفت این گلوله‌ها و خمپاره‌هایی که به اراضی جمهوری اسلامی ایران اصابت کرده، روابط ما را مورد هدف قرار داده بود.

ارمنی‌های آذربایجان شهروند ما هستند
- خانواده‌هایی هستند که در آن مردان آذربایجانی با زنان ارمنی ازدواج کرده‌اند. ۳۰ هزار نفر خانم ارمنی در آذربایجان زندگی می‌کنند. چه کسی با آنها مشکل دارد؟ از این ازدواج مشترک فرزند هم به دنیا آمده است. سربازی هم رفتند و کار هم می‌کنند. ارمنی‌هایی که در آذربایجان و سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند اتباع ما هستند و آن امکاناتی که در آذربایجان برای اتباع خودمان وجود دارد انشالله در سرزمین‌های آزادشده از اشغال هم خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نگران حضور برخی گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه و متحدانش در مناقشه قره باغ هستیم
حضور تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش می تواند هم برای ایران و روسیه و هم کل منطقه خطرناک باشد..