جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
جنت آباد محله ایده آل جوانان برای سکونت در غرب تهران؛

جنت آباد محله‌ای همچون بهشت، آباد

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 742932
جنت آباد منطقه‌ای است که در بین ساکنین تهران به عنوان منطقه جوان پسند شناخته شده است.
جنت آباد محله ایده آل جوانان برای سکونت
بسیاری از مناطق تهران یک شاخصه معروف، یا المان خاصی دارند که به همان نام سر زبان ها افتاده اند. به عنوان مثال شهرک قدس را به واسطه معماری و شهرسازی به سبک امریکایی ها شهرک غرب می نامند و تجریش با بازارقدیمی و امامزاده صالح شناخته می شود. جنت آباد نیز منطقه ای است که در بین ساکنین تهران به عنوان منطقه جوان پسند شناخته شده است، که برخی از دلایل آن را با هم مرور می‌کنیم.

هر منطقه از تهران، به دلیل وجود بنای خاص، مجتمع تجاری یا اداری منحصر بفرد و هر مشخصه ای که در محله های دیگر وجود نداشته باشد، معروف می شود. به طور مثال نام گیشا از گذشته با بوستان گفت­وگو، سعادت آباد با پارک پرواز و ولنجک با نام بام تهران در ذهن عموم مردم مانده است.

این مهم در سال های اخیر کمرنگ تر شده که دلیلی جز توسعه محله ها و افزایش تعداد آنها ندارد. از سوی دیگر تکنولوژی و نقشه های همراه در گوشی هوشمند، پیدا کردن هر محله را تا حدی آسان کرده تا نیازی به یادآوری از طریق یک المان شهری نباشد.

گفتنی است این المان ها در گذشته باعث می شد ساکنین آن محله ها نیز در آدرس های خود از آنها استفاده کنند و در گفت وگوهای خود به عنوان شوخی از آنها استفاده کنند. به این صورت جنت آباد نیز به عنوان محله بهشتی شناخته شده که از نام آن نیز کاملا دلیل این شهرت، مشخص است. گفتنی است جنت آباد را ساکنین غرب تهران منطقه مناسب جوانان می دانند که شاید وجود مراکز تجاری و ورزشی متعدد این محله، دلیل اصلی آن باشد.


چرا نام جنت را روی این محله گذاشته‌اند؟
 جنت آباد به دلیل آب ‌و هوای بسیار عالی در گذشته به این نام معروف شد. می توان گفت رودخانه‌های متعددی که در این محله جریان داشتند، در این نامگذاری بی تاثیر نبوده است. از طرفی وجود آب فراوان برای آبیاری باغ ها، که به سرسبزی منطقه منجر می‌شود، در کنار آب و هوای مطبوع، این محله را همچون بهشت زیبا کرده بود و در آن زمان نام جنت برازنده این محله بود.

همچنین وجود رودخانه‌ های، سولقان، وردآورد و کن، در کنارچشمه های باغ فیض و چندین قنات که از جنت آباد می‌گذشت در نامگذاری این منطقه بی تاثیر نبود. گفتنی است درخت های میوه متعددی که میراث سالیان دور این منطقه است، هنوز در کوچه ‌پس ‌کوچه های این محله خودنمایی می‌کند.

لازم به ذکر است اکثر املاک و زمین های جنت آباد، متعلق به شخصی به نام "نظام مافی" بوده که مدرسه و مسجدی به همین نام از یادگارهای او باقی مانده است. گفتنی است نظام مافی در راستای کمک به مردم، مالکیت این زمین ها را به سازمان های دولتی و مردم واگذار کرد تا به عنوان سکونت گاه کارگرانی که در کارخانه های غرب تهران کار می کردند استفاده شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ساخت و ساز در این محله به طور جدی رشد کرد و خانه های این محله، با توجه به قیمت پایین مورد توجه مهاجران تازه وارد به تهران قرار گرفت. در مدت کوتاهی، آپارتمان های چند طبقه جای باغ ها را گرفت و مسیر رودخانه ها را از محله دور کرد که در نهایت این رودخانه ها به مرور خشک تر شدند و امروزه اثرات کمی از آنها باقی است.


قیمت مسکن در جنت آباد و نوسانات آن طی 5 سال اخیر
محله جنت آباد که در منطقه 5 تهران قرار دارد، طی سال های اخیر به عنوان یکی از مناطق پرتقاضا برای خرید و اجاره، شناخته شده و مشاورین این منطقه معاملات ملکی متعددی در این منطقه ثبت کرده اند. منتها با افزایش قیمت مسکن، خرید آپارتمان در جنت آباد نیز با کاهش چشمگیری روبرو شده و صرفا شاهد افزایش تقاضا برای اجاره آپارتمان در جنت آباد هستیم.

از این رو خرید آپارتمان در جنت آباد، در ابتدای سال 94 با قیمت 4 میلیون و 200 هزار تومان امکان پذیر بود که نسبت به میانگین قیمت ملک در غرب تهران، نرخ متعادلی به شمار می رفت. گفتنی است در آن بازه زمانی هر مترمربع آپارتمان مسکونی در مناطق میانی شهر، حدود 3 میلیون و 400 هزار تومان بود.

در این راستا قیمت خرید آپارتمان در جنت آباد همسو با تورم رشد کرد و در سال 95 و 96 به طور منطقی صعود قیمتی در این محله روی داد. اما با توسعه شهری و افزایش قیمت مسکن این منطقه در سال 97، قیمت ملک در این منطقه افزایش داشت و در ابتدای سال هر متر مربع آپارتمان مسکونی در جنت آباد جنوبی به 7 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

شایان ذکر است این قیمت در پایان همان سال، 12 میلیون و 900 هزار تومان ثبت شد.

گفتنی است سال 98 نمودار قیمت در این محله روند صعودی متفاوتی به خود گرفت و خرید آپارتمان در جنت آباد طی 12 ماه سال 98 از 14 میلیون به نزدیک 19 میلیون تومان رسید. مدنظر داشته باشید با توجه به تورم اقتصادی و نمود پیداکردن علائم تحریم ها در بازار مسکن، این قیمت به 21 میلیون تومان در ابتدای سال 99 و 6 ماه بعد، هر متر مربع  32 میلیون تومان رقم خورد.

اجاره آپارتمان در جنت آباد
یکی از دلایلی که جوانان از اجاره آپارتمان درجنت آباد استقبال می کنند، قیمت نسبتا مناسب و وجود آپارتمان های کوچک در این منطقه است. از سوی دیگر مراکز تجاری متعدد که همچنان در حال افزایش هستند، یکی از مهمترین دلایل این جذابیت به شمار می‌رود.

گفتنی است این استقبال زیاد، در مقابل کاهش ساخت وساز در سال های اخیر، تعادل نظام عرضه و تقاضا را برهم زده و به همین دلیل پیدا کردن اجاره آپارتمان در جنت آباد کمی زمان و انرژی بیشتر می خواهد. از این رو پیشنهاد می شود با ورود به سامانه اینپین که از طریق وارد کردن واژه"inpin" امکان پذیر است، نیازهای خود را وارد و هوش مصنوعی را برای جستجوی فایل مناسب اجاره، به کار بگیرید. جهت آشنایی با انواع کابینت آشپزخانه می توانید مطلب همه چیز در مورد انواع کابینت آشپزخانه و چگونگی انتخاب آن را از مجله اینپین مطالعه کنید.


جنت آّباد روی نقشه و ترافیک آن
مد نظر داشته باشید، با توسعه شهری و افزایش جمعیت در این محله، جنت آباد به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم شد. به این صورت جنت آباد شمالی از سیمون بولیوار آغاز و تا بزرگراه آبشناسان امتداد دارد و جنت آباد مرکزی بین این اتوبان و بزرگراه همت است. همچنین محدوده جنت آبادجنوبی از همت آغاز و تا بزرگراه علامه جعفری که در امتداد حکیم است، ادامه دارد.

ضلع های شرقی و غربی این محله را نیز اتوبان های باکری و ستاری احاطه کرده اند. از این رو می توان دسترسی اتوبانی به این محله را بسیارمناسب عنوان کرد که به این واسطه، تردد به این محله با ترافیک بسیار کم همراه است. در نتیجه سکونت در این محله برای خانواده و جوانان می تواند به عنوان یک انتخاب بسیار خوب به شمار رود.

از طرفی اگر به دنبال خانه های متناسب با نیاز زوج های جوان، مجردها، املاک زیر قیمت محله، واحد های متناسب دانشجویان و کوچک متراژ هستید، می توانید با مراجعه به سامانه اینپین این فایل ها را در دسته های متفاوت مشاهده کرده و با مشاور املاکی که ارائه این فایل ها در اختیار اوست وارد مذاکره شوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *