کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لوازم خانگی باز هم گران می‌شود؟

آرمان ملی , 23 مهر 1399 ساعت 15:21

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده‌اند باید افزایش قیمت داشته باشند.


به گزارش جهان نیوز، در حالی‌که پیش از این، مشاهدات میدانی از سطح بازار لوازم خانگی از افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها حکایت داشت، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده‌اند باید افزایش قیمت داشته باشند. گفتنی است، طی روزهای گذشته نرخ دلار با رشد قابل توجهی از ۳۰ هزار تومان نیز فراتر رفت و حال خبرهایی درباره افزایش مجدد لوازم خانگی در بازار شنیده می‌شود.

در خردادماه سال‌جاری، به دنبال افزایش قیمت دلار، بهای دیگر کالاها نیز در بازارهای مختلف افزایش قابل توجهی یافت. در صنف لوازم خانگی نیز، نبود ثبات قیمت که به سردرگمی مغازه‌داران برای خرید منجر شده بود، از جمله اصلی‌ترین مشکل این صنف عنوان شد. فعالان بازار لوازم خانگی بر این باور بودند که افزایش قیمت‌ها در این بازار به دنبال رشد نرخ دلار و ورود این ارز به کانال ۲۷ هزار تومان روی داده و این افزایش در مهرماه نیز رویت می‌شود. افزون بر این، در خبرها آمد که عده‌ای از مردم که در سال‌های اخیر با افزایش نرخ ارز جهیزیه خریده و در خانه نگهداری می‌کردند با افزایش بهای فاحش این کالاها، آنها را به روز در بازار فروخته و با پول آن کل جهیزیه را تهیه می‌کردند.

با این‌حال، اظهاراتی نیز در خصوص افزایش تولید مطرح شد که به دنبال آن برخی این پرسش را بیان کردند که چرا با وجود افزایش تولید، لوازم خانگی ارزان نمی‌شود؟ در پاسخ به این پرسش، مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: «آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد. وقتی میزان نصب کمتر است یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریدند و در گوشه منازل احتکار کرده‌اند.»

 با ادامه روند صعودی قیمت لوازم خانگی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمت‌های لوازم خانگی بازنگری شده و تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ هستند. عباس تابش در نشستی خبری ضمن اعلام سقف افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: سازمان حمایت از ۲۰ خرداد یک هفته به واحدهای تولیدی فرصت دادند که قیمت‌های جدید را در سامانه ۱۲۴ درج کنند، در غیر اینصورت مشمول عرضه خارج از شبکه می‌شوند.

تولیدکنندگان به‌دنبال افزایش قیمت
حال، با افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی اخباری درباره افزایش مجدد لوازم خانگی به گوش می‌رسد. در همین باره، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۱۳۰ درصدی مولفه‌های تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۳۹۷ صرفا ۲۵ قلم محصولی که از ارز دولتی استفاده می‌کنند مشمول قیمت‌گذاری هستند؛ بنابراین تولیدکنندگان معتقدند طبق مستنداتی که به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه داده‌اند باید افزایش قیمت داشته باشند. عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به طور متوسط آلومینیوم ۱۵۴، درصد فولاد ۲۱۲ درصد، برنج ۱۳۱ درصد و مس ۱۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم خانگی در خرداد ماه امسال مجاز شدند قیمت‌های خود را حدود ۲۵ درصد افزایش دهند. همچنین با در نظر گرفتن یورو، میانگین نرخ ارز در این صنعت در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۶۳ درصد افزایش داشته است.

او افزود: برای مثال در بخش آبگرمکن و پکیج اگر براساس افزایش قیمت مواد اولیه قیمت گذاری می‌کردیم باید در مهر ماه امسال در آبگرمکن ۱۳۴ درصد و در پکیج ۱۵۸ افزایش قیمت می‌داشتیم؛ یعنی نرخ برخی از کالاها پنج تا شش برابر قیمتی است که سازمان حمایت تعیین کرده است. هاشمی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این شرایط قیمت گذاری برای محصولات لوازم خانگی امکان‌پذیر نیست و ورود سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به بازار لوازم خانگی بلاموضوع است.


کد مطلب: 742431

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742431/لوازم-خانگی-باز-هم-گران-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com