کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توزیع ناعادلانه یارانه بنزینی

آرمان ملی , 23 مهر 1399 ساعت 14:51

دولت اعلام کرده بود که با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و بازگشت کارت سوخت قرار است یارانه بنزین را در بین نیازمندان توزیع کند که این برنامه هم مسکوت ماند.


به گزارش جهان نیوز، داستان توزیع بنزین در ایران بسیار پیچیده است و سال‌ها است که فرمول خاصی برای عرضه این ماده تولید داخل به قول برخی‌ها، وجود ندارد. هرسال هم سر این موضوع که آیا دولت باید برای آن یارانه بدهد یا نه دعواست.

البته دولت اعلام کرده بود که با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و بازگشت کارت سوخت قرار است یارانه بنزین را در بین نیازمندان توزیع کند که این برنامه هم مسکوت ماند. به هر حال بنزین سهمیه‌بندی شد. با این حال همیشه شبهاتی در مورد نحوه توزیع آن در بین مردم وجود داشت. با توجه به اینکه قیمت بنزین با کارت سوخت و آزاد اختلاف ۵۰ درصدی دارد برخی از افرادی که دستشان زیادی به دهنشان می‌رسد یا برای استفاده از این سود ۵۰ درصدی اقدام به خرید خودرو آن هم ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا کرده‌اند.

موضوع بنزین از دیرباز در کشور مورد مناقشه موافقان و مخالفان سیستم توزیع بوده، چراکه برخی معتقدند وزارت نفت در این باره اهمال‌کاری کرده و سیستم فشل توزیع باید اصلاح شود، چراکه هزینه‌های بنزین به دوش همه مردم است، اما تنها بخشی از جامعه که خودرو دارند از آن بهره می‌برند، از طرفی طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت بنزین فشار زیادی به مردم وارد شده است ولی عدالتی در توزیع وجود ندارد. با این حال سیستم توزیع سوخت با ارائه کارت سوخت انجام شد. در این میان به دلیل دو نرخی شدن قیمت سوخت فضایی برای رانت نیز ایجاد شد و متاسفانه در همه جای این کشور زمانی‌که چنین فرصتی فراهم شود حتما افرادی هم هستند که از آن بهره ببرند.

 اختلاف قیمت سوخت آزاد و کارتی ۱۵۰۰ تومان است و در واقع محصولی بی‌دردسر برای قاچاق محسوب می‌شود. از این رو آنهایی که توانایی مالی و روابط قوی دارند با خرید ده‌ها خودرو و گرفتن کارت سوخت برای خود کارآفرینی کرده و با یارانه‌ای که حق همه مردم است، روزگار می‌گذراند. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در مراسم رونمایی از سامانه پایش اطلاعات انرژی در ساختمان‌ها با اشاره به نامطلوب بودن وضع عدالت در جامعه گفت: «این موضوع ارتباط مستقیم با شدت مصرف انرژی دارد و در رسیدن به شاخص یک دوم شدن مصرف انرژی وضع نامطلوبی داریم. درحالی‌که یارانه باید به نیازمندان برسد، شاهد توزیع ناعادلانه یارانه‌ها هستیم، به‌گونه‌ای که بیشترین بهره را طبقات برخوردار از یارانه‌ها می‌برند و هرم یارانه‌بگیران برعکس شده است.»

مالک شریعتی با تاکید بر اینکه دهک‌های بالا بیشترین سهم از یارانه انرژی را دریافت می‌کنند، ادامه داد: «در حالیکه هزینه انرژی در خانوارهای دهک‌های بالا یک‌سوم سبد هزینه این خانوارهاست، ۱۰ برابر خانوارهای دهک‌های پایین یارانه انرژی دریافت می‌کنند.» او با اشاره به برگزاری جلسه روز گذشته اعضای کمیسیون انرژی مجلس با مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش انرژی گفت: «مسئولان این شرکت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای کنترل مصرف انرژی و سوخت در خودروهای عمومی داریم، اما برخی وزارتخانه‌ها از ترس برگزاری تجمع، جلوی اجرای آن را می‌گیرند.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، افزود: «دلیلی ندارد کسی که چند خودرو دارد از بنزین یارانه‌ای استفاده کند، هفت نفر در کشور بیش از ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند، بیش از هزار نفر بین ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه خودرو دارند که همه آنها از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند.» این وضعیت نشان می‌دهد که هیچ سیستم نظارتی‌ای برای جلوگیری از تخلفات در هیچ سطحی وجود ندارد و هرکسی که توان نفوذ داشته باشد می‌تواند از فرصت‌هایی که برای همه فراهم نیست به نفع خود بهره ببرد. مسئولان اقتصادی صرفا به بیان مطالب عادت کرده‌اند و عزمی هم برای برخورد با تخلفات دیده نمی‌شود.

به‌نظر می‌رسد غارت منابع کشور آن هم از سوی عده‌ای خاص که معمولا در هر زمینه‌ای هم حضور دارند و از هر فرصتی برای پول درآوردن استفاده می‌کنند به موضوعی عادی بدل شده، چراکه صرفا بیان و رسانه‌ای شدن این موضوعات گره‌ای از مشکلات مردم عام جامعه باز نمی‌کند.


کد مطلب: 742424

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742424/توزیع-ناعادلانه-یارانه-بنزینی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com