کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهای تصفیه یا تهویه هوای مطب دندانپزشکی را بشناسید

23 مهر 1399 ساعت 11:24


کیفیت‌ هوا در مطب‌های دندان پزشکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که وجود آلاینده‌های بسیار در بلند مدت سلامت پزشکان را به خطر می‌اندازد و علاوه بر آن احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که از راه تنفس منتقل می‌شوند را افزایش می‌دهد.

با شیوع ویروس کرونا اهمیت پاکسازی ویروس‌ها و آلاینده‌ها در مطب دندان‌پزشکی چند برابر شد. در حال حاضر اکثر پزشکان به دنبال راهی می‌گردند تا کیفیت هوای محیط مطب را حفظ کرده و بهبود دهند.

اما چه نکاتی برای تصفیه یا تهویه مطب‌های دندان پزشکی وجود دارد؟ آیا تهویه هوا در این شرایط به تنهایی کافی خواهد بود؟ بهترین راهکار تصفیه هوای مطب‌های دندان پزشکی چیست؟

در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره این موضوعات به صورت مفصل صحبت کنیم.

 

3راهکار مهم برای افزایش کیفیت هوا در مطب‌های دندان پزشکی


با در نظر گرفتن چند نکته بسیار مهم می‌توانید کیفیت هوای مطب را به خوبی کنترل کنید. در ادامه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

منبع انتقال پاتوژن را کنترل کنید
اغلب کنترل منشا آلودگی بهترین روش برای پاکسازی هوای محیط است. این کنترل شامل به حداقل رساندن استفاده از محصولات، تکنیک‌ها و موادی است که باعث ایجاد آئروسل می شوند.

سعی کنید با استفاده از روش‌های بهداشتی مناسب ب آلودگی های بیولوژیکی را به حداقل برسانید. مورد دیگر در نظر گرفتن اولویت‌بندی تکنیک‌های ترمیمی با حداقل تهاجم همراه استفاده صرف از ابزارهای دستی است.

راه دیگری که برای کنترل منبع انتقال پاتوژن پیش روی شما قرار دارد، استفاده از فناوری‌هایی است که ضمن ارائه تکنیک های موثر، تولید آئروسل را کاهش می دهد. برای مثال استفاده از لیزرهای تمام بافتی در مقایسه با مته از فشار آب و هوا کمتری استفاده می کنند، در نتیجه اسپری و پاشش کاهش می‌یابد.

استفاده از سیستم‌های برداشت دیجیتال تولید آئروسل را محدود می‌کند. 

از تهویه هوا استفاده کنید
تهویه در مطب دندانپزشکی از راه‌های مختلفی قابل انجام است. این راهکارها شامل قرار دادن یک سیستم تخلیه خارج دهانی با سرعت بالا نزدیک به منبع آلاینده ها (دهان بیمار) و همچنین افزایش جریان هوا در سیستم های تهویه مکانیکی (به عنوان مثال هودها یا سیستم‌های HVAC ) است.

تهویه مطبوع یک ساختمان یا یک اتاق، خلوص، رطوبت و درجه حرارت هوای داخلی را کنترل می کند و در جایی مثل مطب دندان پزشکی اهمیت بسیار زیادی دارد.

از دستگاه تصفیه هوا بهره ببرید
یکی از راهکارهای مطمئنی که پیش رو دارید، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا است. یک دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فیلترهای باکیفیت می‌تواند تقریبا تمام آلاینده‌های موجود در محیط را جذب خود کند.

علاوه بر آن مطالعات نشان می‌دهد که تنفس هوای پاک باعث افزایش بهره‌وری در چنین فضاهایی می‌شود. همچنین با افزایش کیفیت هوا، مراجعه‌کننده‌هایی که به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند، چالش بسیار کمتری برای مراجعه به مطب دندان پزشکی خواهند داشت.

به طور کلی استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در محیط مطب‌‌های دندان پزشکی می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد: در دستگاه‌های تصفیه هوای دندان پزشکی از چه فیلترهایی استفاده می‌شود؟
اکثر دستگاه های تصفیه هوا از فیلترهای متنوعی برای اطمینان از کارایی بالا در کنار هم استفاده می‌کنند. در ادامه متداول‌ترین فیلترهای دستگاه‌های تصفیه هوای دندان پزشکی را معرفی می‌کنیم:
 
هپا، فیلتری قدرتمند و پرآوازه
فیلترهایHEPA  از الیاف شیشه بسیار ریزی که به صورت کاغذی کاملاً بافته شده ساخته می‌شوند. این نوع فیلترها می‌توانند حداقل 99.97٪ گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و دیگر آلاینده‌های موجود در هوا با اندازه 0.3 میکرون (میکرومتر) را از بین ببرد.
این فیلتر در جذب ذرات بسیار کوچک، مانند ویروس کرونا هم موفق عمل می‌کند و در اکثر دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت در دنیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت معمولا در کنار هپا، از یک پیش‌فیلتر استفاده می‌شود تا از ظرفیت فیلتر هپا محافظت کند. از جمله این دستگاه‌ تصفیه هوا با فیلتر هپا می‌توان به دستگاه تصفیه هوای Xtract نوجان اشاره کرد که از یک پیش‌فیلتر قدرتمند برای حفاظت از فیلتر هپا استفاده می‎‌کند.

فیلتر کربن اکتیو، جاذب آلاینده‌های گازی
با توجه به نوع عملیات‌هایی که در مطب دندان پزشکی انجام می‌شود، حجم آلاینده‌های گازی و رطوبت در این محیط‌ها بسیار زیاد است. برای جذب این نوع آلاینده‌ها، یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت باید از فیلترهای جاذب کربن و رطوبت با ظرفیت مناسب استفاده کند.

در تحقیقات هنوز ثابت نشده که سایر فناوری‌ها مثل پلاسما، اکسیداسیون فوتوکاتالیستی یا لامپ    UV  بتوانند به صورت موثر آلاینده‌های گازی را از بین ببرند. اما فیلتر کربن اکتیو این کار را به خوبی انجام می‌دهد.

لامپ UV، راه ضدعفونی هوای مطب‌ها 
به طور کلی، استفاده از لامپ UV در فرآیند تصفیه هوا می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند. چرا که با عبور جریان هوا از فیلتر UV، گازهای خطرناکی مانند ازن و مولکول‌های ناشناخته‌ای می‌توانند وارد هوای اتاق شوند. به همین دلیل هم استفاده از لامپ UV مخصوصا در دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

اما با توجه به خاص بودن شرایط مطب‌های دندان پزشکی و حجم زیاد ویروس‌ها و باکتری‌ها، برای ضدعفونی کردن فیلترهایی که در دستگاه تصفیه هوا وجود دارند، از لامپ UV استفاده می‌شود.

در دستگاه‌هایتصفیه هوای باکیفیت  این لامپ تنها وظیفه ضد عفونی کردن محفظه فیلترها را برعهده دارد و در فرآیند تصفیه هوا به هیچ عنوان شرکت نمی‌کند تا هوای خروجی از دستگاه کاملا سالم و پاکیزه باشد.

بنابراین استفاده از دستگاه‌هایی که از لامپ UV به عنوان یکی از مراحل تصفیه هوا استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این لامپ تنها برای پاکسازی سطح فیلترها، در زمان‌های استراحت پزشک و در اتاق خالی باید مورد استفاده قرار بگیرد.
بهترین دستگاه تصفیه هوا برای مطب‌های دندان پزشکی کدام است؟

دستگاه‌های تصفیه هوای بسیار زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند کیفیت هوای مطب‌های دندان پزشکی را تضمین کنند. اما پیشنهاد ما این است که از یک دستگاه تصفیه هوای بومی استفاده کنید.

دستگاه تصفیه هوایی که در داخل کشور مهندسی می‌شود، نیاز کاربر ایرانی را در طراحی خود در نظر گرفته و علاوه بر آن، با توجه به اینکه فیلترهای آن در داخل کشور تولید می‌شود، با وجود مشکلات تحریم، دیگر نگرانی بابت تامین و تعویض فیلترهای دستگاه وجود نخواهد داشت.

یکی از دستگاه‌های تصفیه هوای باکیفیت برای مطب‌های دندان پزشکی، مکنده هوا مخصوص دندانپزشکی نوجان Xtract است.
 

دستگاه‌های تصفیه هوای مخصوص دندان پزشکی نوجان توسط مهندسین ایرانی برای مشکلات اقلیم ایران طراحی و مهندسی شده است. این دستگاه‌ها با در نظر گرفتن شرایط خاص مطب‌های دندان پزشکی، توسط کارشناسان متخصص ایرانی و با استانداردهای جهانی طراحی و تولید می‌شوند.

در طراحی دستگاه‌های Xtract از فیلتر هپای مرغوب با درجه کیفیت بیمارستانی در کنار لامپ UV به صورت منقطع در محفظه فیلتر های دســـــــتگاه استفاده شده تا میکروب کشـــی با بالاترین کیفیت ممکن انجام شود. علاوه بر آن در این دستگاه از فیلترهای فیلترهای جاذب رطوبت و فیلتر جاذب شـیمیایی گازهای ســمی استفاده می‌شود تا هیچ ذره‌ خطرناکی در امان نماند.

همچنین گارانتی 24 ماهه و پشتیبانی 24 ساعته خیال شما را بابت هرگونه مشکل احتمالی پس از خرید راحت می‌کند.

جمع بندی
یکی از پنج شغل خطرناک، از نظر وزارت کار آمریکا، دندان پزشکی است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، خطراتی است که شدت آلودگی هوا در مطب‌های دندان پزشکی ایجاد می‌کند. بنابراین افزایش کیفیت هوا در چنین محیطی اهمیت بسیار زیادی دارد.

از آنجایی که تهویه هوا، به معنای جایگزین کردن هوای داخل محیط با هوای بیرون است، راهکار مطمئن و کافی به نظر نمی‌رسد. چرا که در بیشتر روزهای سال، در هوای بیرون هم آلاینده‌های بسیاری وجود دارد و تهویه هوا مشکلی را حل نمی‌کند!
در این میان استفاده از دستگاه تصفیه هوا با توجه به آنکه این دستگاه‌ها می‌توانند بیشتر آلاینده‌ها و ویروس‌های موجود در محیط را جذب خود کنند، گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.

مطالعه بیشتر درباره دستگاه تصفیه هوا ویروس کش در سایت نوجان مهر.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از سایت نوجان مهر به نشانی  www.nojaan.com بازدید کنید.


کد مطلب: 742378

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742378/راهکارهای-تصفیه-یا-تهویه-هوای-مطب-دندانپزشکی-بشناسید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com