کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی:

هیچ دولتی مثل دولت احمدی‌نژاد نبود که این‌قدر رفاه، آرامش و آسایش داشته باشد/ روحانی تلاش خود را برای کشور کرده است/ اصلاح طلبان از انتخابات کنار بکشند، به کلی فراموش خواهند شد

23 مهر 1399 ساعت 9:28

کنار‌کشیدن برخی از جناح‌ها از‌جمله جناح اصلاح‌طلب در جریانات سیاسی را به‌هیچ‌وجه مصلحت نمی‌دانم؛ زیرا خواه‌ناخواه وقتی نیایند و حضور پیدا نکنند، به‌کلی فراموش می‌شوند.


گروه سیاسی جهان نیوز: حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلبی است که در مجلس دوم و سوم نماینده کرمانشاه بود و در دولت اول حسن روحانی، ریاست هیئت بدوی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری را بر عهده داشت. او طی گفتگوی معتقد است که روحاني همان روحاني است تفاوتي نكرده است
به گزارش جهان نیوز، در ادامه گزیده ای از گفتگوی این روحانی اصلاح طلب را با روزنامه شرق می خوانید:

به‌عنوان فردی که در دولت آقای روحانی حضور داشتید، عملکرد او را چطور ارزیابی می‌کنید؟
قضاوت دولت آقای روحانی کاری بسیار دشوار است؛ چون ایشان در مقطعی مسئولیت پذیرفت که مسئولیت‌پذیری بسیار دشوار بود. در بین دولت‌های گذشته هیچ دولتی مثل دولت احمدی‌نژاد نبود که این‌قدر رفاه، آرامش و آسایش داشته باشد و او نفت بشکه‌ای ۱۴۰ دلار فروخت. اما آقای روحانی با مشکلات فراوان مواجه شد؛ ریخت‌وپاش‌های دولت احمدی‌نژاد باعث شد دست‌و‌پای ایشان بسته شود و مشکلات اقتصادی که دامنگیرشان شد و در ادامه تحریم‌ها که احمدی‌نژاد می‌گفت کاغذ‌پاره‌ای بیش نیست، اما دیدیم همین کاغذ‌پاره‌ها پدر کشور را درآورد، بعد از آن هم مسئله کرونا اضافه شد. به نظر من روحانی تلاش خود را کرده است، اما مردم نیز گله‌مند و ناراحت هستند؛ چون واقعا اکثریت مردم آسیب دیدند. یک بخش آن مربوط به مدیریت کشور است؛ دولت ایشان و برخی از وزرا از نظر اجرائی ضعیف‌اند. از اقشاری که در دولت آقای روحانی آسیب فراوان دیده، روحانیت، حوزه‌های علمیه و ائمه جماعات هستند. روحانیان ازنظر معیشتی حتی برای تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود در مضیقه قرار گرفته‌اند.

چه تفاوتی بین روحانی سال ۹٢ و روحانی سال ۹۹ وجود دارد؟
حسن روحانی همان حسن روحانی است، تفاوتی نداشته، اما با مقدماتی که توضیح دادم، موقعیت و وضعیت دولت ۹۹ ایشان با دولت سال 92 خیلی فرق دارد. دست آقای روحانی و دولت ایشان کاملا بسته نبود، اما الان خیلی از کارها را نمی‌تواند انجام دهد. وقتی که اعتبارات نداشته باشند، وقتی که نتوانند نفت بفروشند، طبیعی است که وضعیت مدیریت کشور در سال جاری با حدود هفت سال قبل کاملا متفاوت شود.

به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کنار‌کشیدن برخی از جناح‌ها از‌جمله جناح اصلاح‌طلب در جریانات سیاسی را به‌هیچ‌وجه مصلحت نمی‌دانم؛ زیرا خواه‌ناخواه وقتی نیایند و حضور پیدا نکنند، به‌کلی فراموش می‌شوند. در جریان انتخابات مجلس هم آنها ضعیف برخورد کردند و این باعث شد ضربه‌ای به آنها وارد شود.

یعنی معتقدید می‌بایست در انتخابات مجلس شرکت می‌کردند؟
بله؛ البته مشکل فقط حضور اصلاح‌طلبان نبود و شورای نگهبان نیز با حذف نیروهای انقلابی که سوابق بسیار خوبی داشتند، باعث حضور کم‌رنگ مردم شد. دیدیم که کمتر از ۲۰ درصد مردم تهران در انتخابات شرکت کردند و اگر این مسئله تکرار شود و آن افرادی را که مردم می‌خواهند تأیید نشوند، طبیعی است که عدم مشارکت تکرار خواهد شد. هرچقدر حضور مردم بیشتر باشد، قدرت و قوت قوه مقننه و قوه مجریه ما بیشتر می‌شود. امام فرمودند میزان رأی مردم است، هر‌کسی که رأی آورد همان نماینده مردم خواهد بود.

یعنی معتقدید حتی با سخت‌گیری‌های شورای نگهبان باز هم باید در انتخابات شرکت و از حق خود دفاع کنیم؟
عدم حضور و قهر ما به‌ صلاح کشور نیست؛ اگر‌چه به ذائقه ما این مسائل تلخ است.

چشم‌انداز آینده ایران را با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی چگونه می‌بینید؟
به نظرم باید مقداری به مردم امید داد. اگر پشتیبانی مردمی نداشته باشیم و اعتماد مردم نسبت به ما سلب شود، آینده خوبی نداریم. خدا رحمت کند آقای هاشمی‌رفسنجانی را در ملاقات‌های بسیاری که بارها با ایشان داشتیم، می‌گفتند: «کاری کنید که مردم به نظام اعتماد کنند و پشتیبان این نظام باشند. وقتی مردم به‌تکرار عملکرد برخی دستگاه‌ها را دیدند، طبیعی است که اعتماد مردم سست می‌شود». به‌خصوص الان که فضاهای مجازی به این مسائل کمک می‌کند، اگر انگشت خود را روی موبایل بگذارید، بیشتر از ٣۰ خبر ضدونقیض می‌بینید. می‌گویند همه مسئولان کشور ما دروغ‌گو هستند، به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و این خیلی بد است؛ به‌خصوص کسی که در لباس روحانیت باشد. شورای محترم نگهبان باید فضا را باز کند. وقتی نماینده‌ای که دو، سه دوره نماینده مجلس بوده، چند سال امام‌جمعه یک استان یا شهرستان بوده، رد صلاحیت می‌شود، یعنی اعتماد‌نداشتن به عملکرد خود. اینها موجب می‌شود که مردم رنجیده شوند و قهر کنند و دیگر در انتخابات شرکت نکنند. ریزش آرا به حدی می‌شود که نظام مورد پرسش قرار می‌گیرد. راه اصلاح این است که مقداری با شرح صدر به میدان بیایند و روش گذشته خود را حتما اصلاح کنند.


کد مطلب: 742352

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/742352/هیچ-دولتی-مثل-دولت-احمدی-نژاد-نبود-این-قدر-رفاه-آرامش-آسایش-داشته-باشد-روحانی-تلاش-خود-کشور-کرده-اصلاح-طلبان-انتخابات-کنار-بکشند-کلی-فراموش-خواهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com